Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Felmeddelande om filsystemstillägg i OSX

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-02-03 18:55

Hej på er!
Jag är ny på forumet och hoppas kunna få hjälp med detta.
Det började när jag köpte en ny mus från A4Tech. Med denna så följde det inte med någon mjukvara för att ställa in makron etc. så jag letade runt på nätet efter freewares. Jag hittade tillslut en mjukvara som jag tog hem och installerade. Programmet fungerade inte som jag ville så jag tog bort det. Efter detta så får jag upp ett felmeddelande om att filsystemstillägget /Bibliotek/Extentions/a4tech inte fungerar korrekt eller inte kan användas. (Jag lägger upp en skärmdump på denna så fort den kommer upp igen.)
När jag går in i /bibliotek/extentions/ så är denna mappen tom. Vet inte vad jag ska göra.. Allt jag vill är att det irriterande meddelandet ska sluta dyka upp och störa i allt annat man kan tänkas ha för sig.

Tacksam för hjälp!
Och som sagt, jag lägger upp en skärmdump snarast.

Mvh
Jocke

Ursprungligen av pheoo:

...Jag hittade tillslut en mjukvara som jag tog hem och installerade...

Vilken mjukvara?

  • Medlem
  • 2013-02-03 19:11

Så här ser meddelandet ut. Minns inte vad mjukvara heter. Men den är utvecklad av a4tech

På vilket sätt tog du bort programmet?

  • Medlem
  • 2013-02-03 19:25

Jag minns inte riktigt. Tror att jag inte hittade nån uninstall fil så jag drog det nog till papperskorgen. Av meddelandet att döma så gjorde jag nog fel i vilket fall. Minns att programmet la sig som en ikon under övrigt i systeminställningar. Så som Flash Player eller DivX ligger.

Ursprungligen av pheoo:

Jag minns inte riktigt. Tror att jag inte hittade nån uninstall fil så jag drog det nog till papperskorgen. Av meddelandet att döma så gjorde jag nog fel i vilket fall. Minns att programmet la sig som en ikon under övrigt i systeminställningar. Så som Flash Player eller DivX ligger.

Vid installation läggs en massa filer in i systemet, inte bara själva programmet. Att hitta dem alla kan vara svårt o det finns delar av systemet man helt enkelt inte ska vara inne o gräva i. Som tur är finns det en del finurliga program som kan hjälpa till med att sköta avinstallationer på ett korrekt sätt. Här är ett sådant program - Appzapper

http://www.macupdate.com/app/mac/20306/appzap...

  • Medlem
  • 2013-02-03 19:31

Tack!
Jag provar det på en gång så återkommer jag med resultat.

  • Medlem
  • 2013-02-03 19:40

Jag tror inte att det funkar eftersom programmet redan är borta. Bara några restfiler som ligger kvar och stör.
Men det jag inte förstår är ju att felmeddelandet syftar på en fil som jag inte ens kan hitta.
System/Library/Extentions/A4TechUSBInputDevice.kext
När jag öppnar mappen som heter extentions så är ju denna tom..

Installera programmet IGEN då, så har du en fullständig installation.
Prova sedan att radera med appzapper.

Läs gärna ngn install.txt eller liknande om du hittar, ibland
står det vart de lägger filer. Du kan även kolla på tillverkarens hamsida om det finns ngt där.

En infallsvinkel kan vara att med Systemmeddelanden-verktyget läsa loggarna, troligen skriver den i system.log
Då kan du få sett vilka filer som skrivs till vilka bibliotek.

Du kan också söka på texten A4.... där, så ser du vilken programsnutt som anropar den.

Happy hunting

  • Medlem
  • 2013-02-03 21:21

Problemet är löst!
Tack för ditt svar. I loggarna kom det tyvärr inte upp något om felmeddelandet så jag började söka runt i datorn för att kanske hitta nåt spår av vad programmet kanske hette för att installera om det och ta bort det korrekt.
Det var då som jag faktiskt lyckades hitta "a4techUSBInputDevices.kext" filen.
Att gå in i /library/extentions/ visade en helt tom mapp. Att via terminalen ställa om så att man kan se dolda filer och gå in samma väg visade även det en tom mapp.
MEN går man först in i Sytem-mappen sen vidare till /library/extentions/ så va den full av .kext filer och där i bland låg "a4techUSBInputDevices.kext". Tog nu bort den och har fått upp felmeddelandet sen dess.

Tittar man på felmeddelandet så säger det ju faktiskt system/library/extentions/"a4techUSBInputDevices.kext" så det va kanske inte så konstigt trots allt. Jag antog att om man går in i library direkt så ska det vara samma sak men så var då inte fallet.

Tack för all er hjälp!

Ett alternativt program för att sätta makron o andra inställningar på musen kan vara Steermouse

Enkelt att använda o funkar m många möss. Jag har det till min Logitech

Ursprungligen av pheoo:

Problemet är löst!
Tack för ditt svar. I loggarna kom det tyvärr inte upp något om felmeddelandet så jag började söka runt i datorn för att kanske hitta nåt spår av vad programmet kanske hette för att installera om det och ta bort det korrekt.
Det var då som jag faktiskt lyckades hitta "a4techUSBInputDevices.kext" filen.
Att gå in i /library/extentions/ visade en helt tom mapp. Att via terminalen ställa om så att man kan se dolda filer och gå in samma väg visade även det en tom mapp.
MEN går man först in i Sytem-mappen sen vidare till /library/extentions/ så va den full av .kext filer och där i bland låg "a4techUSBInputDevices.kext". Tog nu bort den och har fått upp felmeddelandet sen dess.

Tittar man på felmeddelandet så säger det ju faktiskt system/library/extentions/"a4techUSBInputDevices.kext" så det va kanske inte så konstigt trots allt. Jag antog att om man går in i library direkt så ska det vara samma sak men så var då inte fallet.

Tack för all er hjälp!

Du har två olika /Library

Ett för alla användare på datorn och ett som är ditt eget (enbart för din användare)

/System/Library för alla användare
/kalle/Library för användaren kalle. Eftersom namnet varierar brukar man skriva ~/Library/ Med " ~ " avses då användarnamnet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-03 22:44
Ursprungligen av pheoo:

Jag minns inte riktigt. Tror att jag inte hittade nån uninstall fil så jag drog det nog till papperskorgen. Av meddelandet att döma så gjorde jag nog fel i vilket fall. Minns att programmet la sig som en ikon under övrigt i systeminställningar. Så som Flash Player eller DivX ligger.

Om det lägger sej i Systeminställningar, brukar man kunna ta bort det genom att högerklicka på ikonen för programmet.

  • Medlem
  • 2013-02-03 23:52

Tack! Bra att veta.

1
Bevaka tråden