Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad blir det för mat?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har alla samma problem. Man kommer hem från jobbet och är inte det minsta sugen på den planerande korv stroganoffen. Eller så har man inte planerat något. Oavsett vad så blir det ingen middag gjord utan råvaror.

Så jag tänkte att vi kan väl ta upp vad vi ska göra till middag så vi kan få eller ge inspiration åt andra.

Ikväll kommer svärfar på besök så jag sitter just och funderar på vad vi ska göra.

Laxbiffar

500 gr tinad laxfilé
1 liten rödlök
2 msk creme fraiche
1 msk ströbröd
1-2 dl hackad bladpersilja
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 tsk citronsaft

- Skär laxen i mindre bitar
- Skala och finhacka löken
- Lägg alla ingredienser i en skål och mixa med stavmixer
- Forma till biffar (9-12 st)
- Stek i olja, 2-3 minuter på varje sida

Jag sitter och försöker bestämma mig över vilka av dessa två rätter jag ska äta idag.

Kyckling-wook med "yellow chili & ginger sauce"

400-500 gram kycklingfiler (ca 3 st) strimlade
1 tsk salt
1 gul lök, klyftad
1 morot, skivad
en halv paprika, strimlad
1 paket grön sparris (ca 200 gram)
1 påse babyspenat, (ca 70gram)
1 dl santa maria thai sweet chili & ginger sauce

- Stek kyckligen i olja på hög värme och salta.
- När kycklingen fått färg, tillsätt lök, grönsaker och sparris.
- Wooka några minuter och häll på chili & ginger såsen och låt woka ca 2 minuter.
- Rör ner spenaten sist.

Servera med nudlar.

Chili con carne

500 gram nötfärs
2 st gula lökar
2 msk matfett
1,5 st grön paprika
1 burk krossade tomater
4 msk tomatpuré
1 st köttbuljongtärning
0,5 msk chilipeppar
1,5 st vitlöksklyftor
salt och peppar
1 burk stora vita bönor

1. Skala och hacka löken. Kärna ur paprikan och skär den i bitar. Bryn löken i lite matfett på svag värme. Rör ner färsen och paprikan. Bryn alltsammans några minuter.

2. Lägg i resten av ingredienserna och kryddorna utom bönorna. Var försiktig med chilipeppar om grytan inte ska bli för stark. Koka grytan livligt utan lock ca 10 minuter. Rör om ofta. När det mesta av vätskan har kokat in, häll i bönorna och smaka av med salt och peppar.

3. Låt alltsammans bli genomvarmt. Servera med tortillachips och lite gräddfil. (Eller t.ex bara med vitt bröd som jag personligen gillar det)

Ursprungligen av mjewl:

Jag sitter och försöker bestämma mig över vilka av dessa två rätter jag ska äta idag.

Kyckling-wook med "yellow chili & ginger sauce"

400-500 gram kycklingfiler (ca 3 st) strimlade
1 tsk salt
1 gul lök, klyftad
1 morot, skivad
en halv paprika, strimlad
1 paket grön sparris (ca 200 gram)
1 påse babyspenat, (ca 70gram)
1 dl santa maria thai sweet chili & ginger sauce

- Stek kyckligen i olja på hög värme och salta.
- När kycklingen fått färg, tillsätt lök, grönsaker och sparris.
- Wooka några minuter och häll på chili & ginger såsen och låt woka ca 2 minuter.
- Rör ner spenaten sist.

Servera med nudlar.

Chili con carne

500 gram nötfärs
2 st gula lökar
2 msk matfett
1,5 st grön paprika
1 burk krossade tomater
4 msk tomatpuré
1 st köttbuljongtärning
0,5 msk chilipeppar
1,5 st vitlöksklyftor
salt och peppar
1 burk stora vita bönor

1. Skala och hacka löken. Kärna ur paprikan och skär den i bitar. Bryn löken i lite matfett på svag värme. Rör ner färsen och paprikan. Bryn alltsammans några minuter.

2. Lägg i resten av ingredienserna och kryddorna utom bönorna. Var försiktig med chilipeppar om grytan inte ska bli för stark. Koka grytan livligt utan lock ca 10 minuter. Rör om ofta. När det mesta av vätskan har kokat in, häll i bönorna och smaka av med salt och peppar.

3. Låt alltsammans bli genomvarmt. Servera med tortillachips och lite gräddfil. (Eller t.ex bara med vitt bröd som jag personligen gillar det)

Kycklingwooooooook!

För vår del blev det Keldas Fisk -och skaldjurssoppa med färska räkor, kräftstjärtar och färsk sparris. Till det serveras hemmabakat vitlöksbröd.

@greenhall, det låter som det var gott, blev det så?

Ursprungligen av keptang:

@greenhall, det låter som det var gott, blev det så?

Absolut! Det är superenkelt och blir riktigt gott. Testa!

Nu blev jag hungrig.

Recept?

Ursprungligen av keptang:

Nu blev jag hungrig.

Recept?

2 x Kelda Fisk -och skaldjurssoppa
2 x buntar med färsk sparris
Ca 170gram kräftstjärtar
Ca 170gram räkor

Sedan kan man slänga i en-två matskedar räkost för att få en krämigare konsistens.

Låt allt koka upp ett par minuter så sparrisen blir mjuk.

Köp vanliga baguetter, skär sneda snitt och lägg i vitlökssmöret bestående av Flora extrasaltat smör och en till två klyftor pressad vitlök. Släng i dom i ugnen tills smöret smält.

Sedan är det klart!

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2013-02-03 11:37

Bubble and squeak och lite roliga korvar, samt en tomatsallad blev det igår. Till det dracks det Boddingtons Pub Ale. Man behöver bejaka sina anglofila lustar ibland.

Rostasfilé idag med potatisgratäng och smörstekta champinjoner. Lite sent kanske men hade inte tid att skriva innan.

Imorgon blir det morots och grönsaksbiffar med hemmagjord potatismos och hemmagjord citronkräm.

1
Bevaka tråden