Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nästa iMac-uppdatering 2013

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej,

Jag överväger att byta upp mig till senaste "late 2012 iMac" 27". MEN - jag vill ha en dedikerad SSD - inte fusion och är inte sugen på att betala 13000 extra för 768GB SSD.

Så - vad tror ni - kommer Apple ge oss möjlighet till 256 eller 512 SSD i nästa uppdatering? Jag har skrivit till Tim Cook (inget svar) och sagt vad jag tycker om denna befängda begränsning.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-02-01 22:25
Ursprungligen av el gringo:

Så - vad tror ni - kommer Apple ge oss möjlighet till 256 eller 512 SSD i nästa uppdatering? Jag har skrivit till Tim Cook (inget svar) och sagt vad jag tycker om denna befängda begränsning.

Jag tror Apple kommer att ha fler och billigare SSD val i nästa uppdatering. Men om man vill ha en billigare SSD till iMac nu så är det ju bara att köpa en extern Thunderbolt disk, finns från under 2000 kronor.

Ursprungligen av Gordy:

Jag tror Apple kommer att ha fler och billigare SSD val i nästa uppdatering. Men om man vill ha en billigare SSD till iMac nu så är det ju bara att köpa en extern Thunderbolt disk, finns från under 2000 kronor.

Vart hittar jag dom diskarna?

@el gringo hört efter med typ Lan-master eller liknande serviceverkstad om de kan sätta i en SSD-disk åt dig. Då kan du ju dessutom köpa precis den disk du vill ha och inte nöja dig med den Apple valt att stoppa i sina datorer.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-02-01 23:52
Ursprungligen av Antonic:

Vart hittar jag dom diskarna?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1442245
Rätt prisvärt följer dessutom med en Thunderboltkabel som annars kostar runt 400 kronor. Finns även i en 256GB variant för under tretusen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-01 23:59
Ursprungligen av sirsnurre:

@el gringo hört efter med typ Lan-master eller liknande serviceverkstad om de kan sätta i en SSD-disk åt dig. Då kan du ju dessutom köpa precis den disk du vill ha och inte nöja dig med den Apple valt att stoppa i sina datorer.

Sist jag kollade med en APR så hade de inte fått någon information från Apple om hur de skulle ta isär maskinerna och utföra service på dem. Då menar jag ingen information alls, så även de med högst alldagliga saker som behövs åtgärdas på deras nya iMac:s kunde inte få hjälp.

Ursprungligen av Gordy:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1442245
Rätt prisvärt följer dessutom med en Thunderboltkabel som annars kostar runt 400 kronor. Finns även i en 256GB variant för under tretusen.

Ja just det det är ett helt okej pris.
Skulle köpt mig en 256gb men finns ingen TB utgång!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-02-02 15:32
Ursprungligen av Antonic:

Ja just det det är ett helt okej pris.
Skulle köpt mig en 256gb men finns ingen TB utgång!

Nya iMac och MBP Retina har två TB utgångar och det kommer säkert TB hubbar ganska snart förutom de som är inbyggda i Apples 27 skärm

Jag kör extern USB2 SSD-disk idag på min 27" 2,93 i7. Jansson Data i HSB stoppade i SSDn i ledig plats för ett tag sedan men datorn blev så instabil och kernels hela tiden så jag tog ut den. Att man skall mecka med nya slim iMac känns lite risky. Känns inte som jag vill vandra den vägen.

Extern thunderbolt. Men känns ganska trist att ha extern + sladdar. Sjukt egentligen att de inte ger oss möjligheten till 256 alt 512 SSD. Håller tummarna för nästa uppdatering. Jag måste ju inte uppdatera med den maskinen jag har nu

Jag instämmer till 100% med TS. För mig är det en ödesfråga om det fortfarande ska stå ett äpple på burken där hemma. 2000 SEK för att uppgradera till 16 gb? Och 2500 för en extra ssd på 128 gb (en enhet som idag kostar under 1000kr). Och dessutom inte kunna uppgradera själv? Med en stationär dator? Vad är det här för skit egentligen? Det är komiskt med folk som hävdar att Apple aldrig aldrig i något sammanhang är ett drygt företag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-08 17:44
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Jag instämmer till 100% med TS. För mig är det en ödesfråga om det fortfarande ska stå ett äpple på burken där hemma. 2000 SEK för att uppgradera till 16 gb? Och 2500 för en extra ssd på 128 gb (en enhet som idag kostar under 1000kr). Och dessutom inte kunna uppgradera själv? Med en stationär dator? Vad är det här för skit egentligen? Det är komiskt med folk som hävdar att Apple aldrig aldrig i något sammanhang är ett drygt företag.

Nog för att Apple är dyra på disk och minne men köp en 27" istället då, du kan ju då stoppa in minnena själv som du köper billigare på egen hand.

Om man inte vill ha den stora motorn i BMWn borde man väl åtminstone få lov att öppna bensinlocket själv om man väljer den mindre modellen? Märklig kommentar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-09 00:45
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Om man inte vill ha den stora motorn i BMWn borde man väl åtminstone få lov att öppna bensinlocket själv om man väljer den mindre modellen? Märklig kommentar.

Haltande jämförelse men fine, man kan tycka att man borde kunna ha möjlighet att byta minne själv på den mindre iMac-modellen men det kan ju vara så också att den mindre konstruktionen inte gjorde det möjligt.

Ursprungligen av zinned:

Haltande jämförelse men fine, man kan tycka att man borde kunna ha möjlighet att byta minne själv på den mindre iMac-modellen men det kan ju vara så också att den mindre konstruktionen inte gjorde det möjligt.

http://guide-images.ifixit.net/igi/QyKgIyIXMvm3FLNT.medium
http://guide-images.ifixit.net/igi/rrwhYJMbhv1cO3np.medium

Jo, men varför ska form gå före funktion till den grad att man inte kan byta ram själv? Det är uruselt i min bok...

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Jo, men varför ska form gå före funktion till den grad att man inte kan byta ram själv? Det är uruselt i min bok...

Håller med till 100% att Apple har gått för långt med Design och kompromissat för mycket med funktion och praktisk hantering av t.ex. uppgradering av minne och hårddisk i Apples Datorer.

Precis. Notera priskillnaden mellan macbook pro 13 med retina. 3000? För 128 extra ssd-lagring?

Det finns några bra ord för det; Svineri! Man måste vara bra apple-skadad i huvudet för att tycka det är OK.

768 SSD har gått ner 5000 kronor från 13 - 8'!

Det är faktiskt inte dyrt alls!
Synd bara att det inte går välja 256GB.

3-4veckor på 21.5" och 4-6veckor på 27" har leveranstiden gått upp igen?

någon som har en gissning på när nästa uppdatering kommer?

jag tänker nämligen nästan bita i det sura äpplet och köpa en med 768 SSD...men vet att jag kommer bli arg på mig själv om de släpper 256 eller 512 om 3 månader eller något i den stilen. det är trots allt 8 000 extra för SSDn enbart

Ursprungligen av el gringo:

någon som har en gissning på när nästa uppdatering kommer?

jag tänker nämligen nästan bita i det sura äpplet och köpa en med 768 SSD...men vet att jag kommer bli arg på mig själv om de släpper 256 eller 512 om 3 månader eller något i den stilen. det är trots allt 8 000 extra för SSDn enbart

http://buyersguide.macrumors.com/

jag bevakar buyers guide varje dag

misstänker att det inte kommer hända något förrän efter sommaren vad det gäller imac'en

Ursprungligen av el gringo:

jag bevakar buyers guide varje dag

misstänker att det inte kommer hända något förrän efter sommaren vad det gäller imac'en

Om du nu redan bevakar den sidan, varför ställer du då en fråga som du uppenbarligen redan har svaret på?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-22 15:40
Ursprungligen av citronsyra:

Om du nu redan bevakar den sidan, varför ställer du då en fråga som du uppenbarligen redan har svaret på?

Den siten visar ju knappast allt, det går ju ständigt rykten som inte nödvändigtvis publiceras där.

Ursprungligen av zinned:

Den siten visar ju knappast allt, det går ju ständigt rykten som inte nödvändigtvis publiceras där.

Visar alla rykten och/eller gissningar? Måste läst fel men tolkade frågan som om han undra utifall "någon har en gissning". Den sidan har flera gissningar, men självklart inte alla som du så snällt påpekade! Om nu TS följer sidan kunde han kanske ha nämnt detta?

förlåt - miss av mig.

detta är ju trots allt ett diskussionsforum...och buyers guide till trots så kan man ju få spekulera med andra spekulanter?

Ursprungligen av el gringo:

förlåt - miss av mig.

detta är ju trots allt ett diskussionsforum...och buyers guide till trots så kan man ju få spekulera med andra spekulanter?

Ja, det är lite meningen av det hela.

iMac uppdateras möjligen med Haswell till höst/vinter.
Apple brukar inte vara speciellt snabba med det senaste.

@keptang - ok det låter som en rimlig spekulation. hur mkt snabbare blir haswell tror du? lönt att vänta? sitter på en 2009 2,93 i7. Så det är på inget sätt panik

Något bättre CPU-kraft (5-10%? max) framförallt kraftigare GPU (bra i en iMac) och strömsnålare (spelar ingen större roll i en iMac).

CPUerna är så pass snabba idag så det är inte där flaskorna sitter, tror mer på snabbare GPU och strömsnålare kretsar i framtiden.

Mina 2 cent.

ok thx @keptang

när du säger att det är bättre GPU i Haswell. Är det den "inbyggda" GPUn du menar då? För iMac har väl en dedikerad också? Jag tänkte köpa 680'an och den sägs ju vara rejält snabb

Ursprungligen av keptang:

Något bättre CPU-kraft (5-10%? max) framförallt kraftigare GPU (bra i en iMac) och strömsnålare (spelar ingen större roll i en iMac).

CPUerna är så pass snabba idag så det är inte där flaskorna sitter, tror mer på snabbare GPU och strömsnålare kretsar i framtiden.

Mina 2 cent.

Bevaka tråden