Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac med OSX 10.8.2 tappar uppkoppling

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För någon dag sedan tappade jag min uppkoppling vi Ethernet när jag surfade, jag slog på Wi-Fi och du fungerade det. Jag tog ut nätverkskabeln, som är kopplad mot en Airport Extreme, och satte tillbaka den men utan resultat. Jag stoppade då kabeln i min MBP och det fungerade som sig bör. Dagen efter var problemet borta utan att jag gjort något.

Nu upprepade sig felet men med en skillnad, det står att jag är ansluten via Ethernet men jag kan inte surfa utan att slå på Wi-Fi igen.

Någon som har någon idé om vad det kan vara?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-31 21:47

Startat om routern? Får du ett IPnummer, DNS och Gateway, kan du pinga?

Efter en omstart av både router och Airport får jag samma resultat. Jag kommer åt nätet trådlöst men inte vi kabeln. Jag får bara IP och Delnätsmask inget annat.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2013-01-31 22:11

Jag hade samma problem och upptäckte att det var kopplat till om datorn varit i viloläge, dvs ibland när jag tog den ur viloläge fungerade det inte, om jag satte den i vila och sen startade upp den igen fungerade det. Jag har lyckats få det att fungera för det mesta genom att ändra ordningen på nätverksanslutningar... gå in i systeminställningar och nätverk. under listan över anslutningar finns ett kugghjul med en nerpil. välj där "ange tjänstordning". i fönstret som öppnas kan du dra omkring och ändra ordningen. Lägg Ethernet överst och wifi sen om det är den ordningen du vill ha. Tryck OK.

Hoppas det hjälper...

/Per

Tack det är nog bra att ha rätt ordning oavsett. Det hjälper dock inte med mitt problem

Tilläggas bör att Ethernet lyser grönt som att allt är OK.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-31 22:36

Kolla om din router har fått DNSadresser. Sedan kan du knappa in dessa, eller din routers IPadresser, i DNSfältet under Nätverksinställningar - Avancerat - DNS. Testa igen.
Eller testa med att pinga eller surfa till ett IPnummer, inte en url, det kanske funkar (eftersom du verkar sakna DNS).

Edit: Ser att du inte ens får Gatewayadress. Vad har du för router? Är DHCPserver påslagit i den?

När jag vaknade i morse fungerade det igen utan att jag gjort något. Datorn har varit igång under natten.

Dyker problemet upp igen så ska jag testa ovanstående förslag. Tack.

Nu har problemet dykt upp igen. Hur ser jag om DHCPserver är påslagit i min Inteno FG500?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-06 17:35
Ursprungligen av claudiomarino:

Nu har problemet dykt upp igen. Hur ser jag om DHCPserver är påslagit i min Inteno FG500?

Har du googlat? Deras User Guide ligger på nätet.

1
Bevaka tråden