Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välkommen till nya 99mac!

Tråden skapades och har fått 886 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu nylanseras 99mac med ett nytt utseende och en helt ny plattform i bakgrunden. Här är några av alla nyheter.

Läs hela artikeln här

Först! Så härligt med nya sajten!

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-02-01 15:57

Vid en första anblick ser det trevligt ut!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-01 16:03

Var hittar man länken till de trådar som har nya inlägg sedan ens senaste besök?

Dessutom, hur ser man att en tråd har nya inlägg sedan ens senaste besök? Tidigare så var ju trådnamnet fetstilt.

Ursprungligen av zinned:

Var hittar man länken till de trådar som har nya inlägg sedan ens senaste besök?

Dessutom, hur ser man att en tråd har nya inlägg sedan ens senaste besök? Tidigare så var ju trådnamnet fetstilt.

Detta ersätts med "Heta" och "Aktiva" (trådar) i huvudmenyn. Dessutom bevakas alla trådar du har deltagit i och om något nytt händer i dessa dyker det upp i din händelselogg (klicka på ditt användarnamn i headern).

Om en tråd har olästa inlägg markeras den med ett öppet kuvert (ikon) i trådlistan.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-02-01 16:08

Det ser nytt och fräscht ut. Kommer att ta en stund att vänja sig bara.

Ursprungligen av joakimo:

Det ser nytt och fräscht ut. Kommer att ta en stund att vänja sig bara.

... och framförallt är forumet betydligt mer kraftfullt än tidigare! Titta gärna igenom dokumentationen till forumet, exempelvis hur det går att använda taggar och direktsvar.

Överlag supersnyggt! Saknar att kunna zooma i forumet (på iPad) och tycker att menyn ser riktigt skum ut på iPad, annars ser det fräscht och snyggt ut!

Ursprungligen av Andreas Dimestam:

Detta ersätts med "Heta" och "Aktiva" (trådar) i huvudmenyn. Dessutom bevakas alla trådar du har deltagit i och om något nytt händer i dessa dyker det upp i din händelselogg (klicka på ditt användarnamn i headern).

Om en tråd har olästa inlägg markeras den med ett öppet kuvert (ikon) i trådlistan.

Hänger nog inte med på hur du menar. Jag vill inte gå till tre ställen för att se det jag såg på en sida innan. Exakt hur får man fram bara de trådar som det skrivits inlägg i sen man besökte forumet sist? För mig och många andra är det det enda sättet vi besöker forumet på, särskilt de av oss som är inne flera gånger om dagen.

Ursprungligen av Capeman:

Hänger nog inte med på hur du menar. Jag vill inte gå till tre ställen för att se det jag såg på en sida innan. Exakt hur får man fram bara de trådar som det skrivits inlägg i sen man besökte forumet sist? För mig och många andra är det det enda sättet vi besöker forumet på, särskilt de av oss som är inne flera gånger om dagen.

Den typen av funktion är inte dimensionerat för ett större forum. Tänk själv hur kaotiskt det skulle bli med hundratals eller till och med tusentals aktiva trådar om dagen. Använd bevakningsfunktionen och du har automatiskt koll på trådarna som intresserar dig!

"Aktiva" och "Heta" ger en bredare överblick.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-01 16:19
Ursprungligen av Andreas Dimestam:

Detta ersätts med "Heta" och "Aktiva" (trådar) i huvudmenyn. Dessutom bevakas alla trådar du har deltagit i och om något nytt händer i dessa dyker det upp i din händelselogg (klicka på ditt användarnamn i headern).

Om en tråd har olästa inlägg markeras den med ett öppet kuvert (ikon) i trådlistan.

1) Klickar jag på "Heta" så listas MASSOR med trådar som dessutom har ikonen "Öppna kuvert". Alltså är där inga nya inlägg sedan mitt senaste besök och ska således inte listas.

2) Klickar man på "Heta" så har den funktionen titeln "Diskussioner som är populära just nu", det är inte samma sak som att den visar de trådar som har nya inlägg sedan mitt senaste besök.

3) Klickar jag på "Aktiva" så står där "Nyligen aktiva diskussioner", vad menas med det? Aktiva ur vilken synvinkel, av vem?

4) Klickar jag på mitt användarnamn i headern så får jag en massiv lista av trådar där jag kan scrolla i en evighet, det tar aldrig slut. Hur rensar jag den? Dessutom går det inte att skrolla i den genom att dra i scrollmarkören på högersidan utan det går endast att scrolla med hjulet på musen eller vad man nu har tillgängligt.

5) Jag hade helt plötsligt MASSOR av bevakade trådar, som jag aldrig har bevakat innan. Jag gick in i min profil under "Bevakningar" och markerade alla dessa och valde sedan "Sluta bevaka valda". Trots detta ligger alla dessa trådar kvar som bevakade (!) och vad värre är så får jag mail varenda gång någon postar svar i en av dessa.

Ursprungligen av Capeman:

Hänger nog inte med på hur du menar. Jag vill inte gå till tre ställen för att se det jag såg på en sida innan. Exakt hur får man fram bara de trådar som det skrivits inlägg i sen man besökte forumet sist? För mig och många andra är det det enda sättet vi besöker forumet på, särskilt de av oss som är inne flera gånger om dagen.

De tre funktionerna är betydligt mer finmaskiga än en svepande "visa alla trådar med nya inlägg".

Heta trådar = Rangordnar trådar baserat på antalet "gilla" och visningar.
Aktiva trådar = Visar alla trådar som varit aktiva, i kronologisk ordning
Bevakade trådar = Trådar du deltagit i eller valt att bevaka. Om något sker i dessa skapas en händelse i din privata logg (du får en händelseikon vid användarnamnet och händelsen visas i menyn)

Givetvis kommer funktionerna att finslipas om behovet uppstår, men detta är det grundläggande upplägget.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-01 16:23
Ursprungligen av Andreas Dimestam:

Den typen av funktion är inte dimensionerat för ett större forum. Tänk själv hur kaotiskt det skulle bli med hundratals eller till och med tusentals aktiva trådar om dagen. Använd bevakningsfunktionen och du har automatiskt koll på trådarna som intresserar dig!

"Aktiva" och "Heta" ger en bredare överblick.

Den funktionen är väldigt viktig för väldigt många av oss.

Dessutom är detta forumet för 99mac, inte ett forum med tusentals aktiva trådar om dagen.

Ursprungligen av Andreas Dimestam:

De tre funktionerna är betydligt mer finmaskiga än en svepande "visa alla trådar med nya inlägg".

Heta trådar = Rankar trådar baserat på antalet "gilla" och visningar.
Aktiva trådar = Visar alla trådar som varit aktiva, i kronologisk ordning
Bevakade trådar = Trådar du deltagit i eller valt att bevaka. Om något sker i dessa skapas en händelse i din privata logg (du får en händelseikon vid användarnamnet och händelsen visas i menyn)

Då får du nog se mitt inlägg längre upp för lite mer information om hur detta fungerar just nu.

Skitsnyggt, perfekt och jättebra

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-02-01 16:28

Förstasidan ser fantastisk mycket bättre ut, bra där!

Ursprungligen av Andreas Dimestam:

De tre funktionerna är betydligt mer finmaskiga än en svepande "visa alla trådar med nya inlägg".

Heta trådar = Rangordnar trådar baserat på antalet "gilla" och visningar.
Aktiva trådar = Visar alla trådar som varit aktiva, i kronologisk ordning
Bevakade trådar = Trådar du deltagit i eller valt att bevaka. Om något sker i dessa skapas en händelse i din privata logg (du får en händelseikon vid användarnamnet och händelsen visas i menyn)

Givetvis kommer funktionerna att finslipas om behovet uppstår, men detta är det grundläggande upplägget.

Det låter ju bra, fast det är ingen information jag är intresserad av. Jag läser säkert 50-70 % av alla inlägg som skrivs här (det är inte så många), så att se vilka trådar som är "heta", baserat på antal Gilla-tryck känns ganska ovidkommande. Jag vill se trådar med inlägg jag inte läst.

Hoppas ni tänker om, snart. Som jag sade är det många av oss här som inte läser forumet på nåot annat sätt och som, precis som jag, antagligen inte längre riktigt vet hur man ska läsa det här forumet nu.

Ursprungligen av zinned:

1) Klickar jag på "Heta" så listas MASSOR med trådar som dessutom har ikonen "Öppna kuvert". Alltså är där inga nya inlägg sedan mitt senaste besök och ska således inte listas.

2) Klickar man på "Heta" så har den funktionen titeln "Diskussioner som är populära just nu", det är inte samma sak som att den visar de trådar som har nya inlägg sedan mitt senaste besök.

3) Klickar jag på "Aktiva" så står där "Nyligen aktiva diskussioner", vad menas med det? Aktiva ur vilken synvinkel, av vem?

4) Klickar jag på mitt användarnamn i headern så får jag en massiv lista av trådar där jag kan scrolla i en evighet, det tar aldrig slut. Hur rensar jag den? Dessutom går det inte att skrolla i den genom att dra i scrollmarkören på högersidan utan det går endast att scrolla med hjulet på musen eller vad man nu har tillgängligt.

5) Jag hade helt plötsligt MASSOR av bevakade trådar, som jag aldrig har bevakat innan. Jag gick in i min profil under "Bevakningar" och markerade alla dessa och valde sedan "Sluta bevaka valda". Trots detta ligger alla dessa trådar kvar som bevakade (!) och vad värre är så får jag mail varenda gång någon postar svar i en av dessa.

Ojj, det var många frågor på en gång. Ska se om jag lyckas svara på alla!

1. Jag hänger inte riktigt med vad du menar. Kan du förtydliga?

2. Nej, den rangordnar de senast aktiva trådarna baserat på antalet "gilla" och visningar.

3. Aktiva ur sajtens synvinkel, det vill säga de trådar som det senast har skrivits inlägg i.

4. Den behöver aldrig rensas, se det ungefär som statusflödet på Facebook. (den laddar dynamiskt fler/äldre händelser när du skrollar). Du kan även klicka på din avatar eller profilmenyn för att komma till den fullständiga händelseloggen.

5. Trådar du deltagit i bevakas automatiskt. Väljer du att ta bort dessa ur bevakningslistan ska dessa försvinna och inte generera några mail. Vi undersöker om något fel uppstått eller om någonting behöver tydliggöras!

Som sagt, det är mycket att stå i just nu och när allting mognat en smula kommer vi att se över funktionerna och undersöka om någonting behöver finslipas. Tänk på att det är en helt ny sajt och att det är svårt att förutse exakt vilka behov som finns bland användarna.

Ursprungligen av Capeman:

Jag vill se trådar med inlägg jag inte läst.

Detta kan du göra i aktiva.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-02-01 16:36

Jag håller med om att upplägget med "Nya inlägg" är att föredra. Det var enkelt att markera forumet som läst och listan blev tom för att sedan fyllas på med nya olästa inlägg.

Ursprungligen av biberu:

Detta kan du göra i aktiva.

Superbra! Hur fixar jag det? För som det är nu får jag sida efter sida av trådar jag redan läst, och du vet ju att det inte var vad jag efterfrågade.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-01 16:43
Ursprungligen av Andreas Dimestam:

Ojj, det var många frågor på en gång. Ska se om jag lyckas svara på alla!

1. Jag hänger inte riktigt med vad du menar. Kan du förtydliga?

2. Nej, den rangordnar de senast aktiva trådarna baserat på antalet "gilla" och visningar.

3. Aktiva ur sajtens synvinkel, det vill säga de trådar som det senast har skrivits inlägg i.

4. Den behöver aldrig rensas, se det ungefär som statusflödet på Facebook. (den laddar dynamiskt fler/äldre händelser när du skrollar). Du kan även klicka på din avatar eller profilmenyn för att komma till den fullständiga händelseloggen.

5. Trådar du deltagit i bevakas automatiskt. Väljer du att ta bort dessa ur bevakningslistan ska dessa försvinna och inte generera några mail. Vi undersöker om något fel uppstått eller om någonting behöver tydliggöras!

Som sagt, det är mycket att stå i just nu och när allting mognat en smula kommer vi att se över funktionerna och undersöka om någonting behöver finslipas. Tänk på att det är en helt ny sajt och att det är svårt att förutse exakt vilka behov som finns bland användarna.

1) Du skrev att "Heta" samt "Aktiva" hade ersatt den viktiga funktionen för oss där vi kan se vilka trådar som har nya inlägg sedan vårt senaste besök. Har jag läst allt så skulle dessa då vara tomma, vilket inte är fallet. Där visas fortfarande trådar som har ikonen med öppet kuvert, vilket då skulle innebära att den inte innehåller något nytt sedan mitt senaste besök men trots det så listas den.

4) Jag vill givetvis kunna rensa i den. Jag är toltalt ointresserad av att få listat namnet på varenda tråd jag någonsin har skrivit i. Det jag vill kunna se är naturligtvis det som är intressant för mig och det måste jag ju kunna modifiera och rensa efter tycke.

5) Det fungerar som sagt inte. Det handlar inte om att något måste tydliggöras utan jag har ställt in det i mina profilinställningar men trots det så fortsätter mailen komma samt att massvis av trådar fortfarande står som bevakade.

Får säga att forumet ser jättebra ut på iPhone! Och menyn har inte buggen som den har på iPad (täcker hela skärmen med massa tom, vit yta). Bra jobbat! Ser fram emot ytterligare finslipning och självklart återinförandet av Nys Inlägg, 99macs hjärta.

Ursprungligen av zinned:

1) Du skrev att "Heta" samt "Aktiva" hade ersatt den viktiga funktionen för oss där vi kan se vilka trådar som har nya inlägg sedan vårt senaste besök. Har jag läst allt så skulle dessa då vara tomma, vilket inte är fallet. Där visas fortfarande trådar som har ikonen med öppet kuvert, vilket då skulle innebära att den inte innehåller något nytt sedan mitt senaste besök men trots det så listas den.

4) Jag vill givetvis kunna rensa i den. Jag är toltalt ointresserad av att få listat namnet på varenda tråd jag någonsin har skrivit i. Det jag vill kunna se är naturligtvis det som är intressant för mig och det måste jag ju kunna modifiera och rensa efter tycke.

5) Det fungerar som sagt inte. Det handlar inte om att något måste tydliggöras utan jag har ställt in det i mina profilinställningar men trots det så fortsätter mailen komma samt att massvis av trådar fortfarande står som bevakade.

1. Öppet kuvert innebär att det finns olästa inlägg. Stängt kuvert betyder att du läst alla inlägg i tråden. Listan töms inte, det räcker med att hålla koll på ikonen.

4. Vi ska se vad som går att göra!

5. Som sagt, detta ska undersökas.

  • Medlem
  • Täby
  • 2013-02-01 16:48

Kul med nya sidan men oj va rörigt det blev... känns grötigt och väldigt stort alltihop. Vid första anblick... inte så mycket som är bättre än den gamla sidan.

Får väll försöka vänja sig lite... kanske komma med feedback om en dag eller två.

Jag använde ALLTID Dagens inlägg i förra versionen.

Aktiva trådar är där jag ska kolla nu antar jag?

Ursprungligen av Antonic:

Jag använde ALLTID Dagens inlägg i förra versionen.

Aktiva trådar är där jag ska kolla nu antar jag?

Jajjamen! Det kommer säkert ta ett tag att vänja sig vid, men vi är övertygande om att de nya funktionerna i förlängningen ger en bättre överblick av forumet.

Ursprungligen av Antonic:

Jag använde ALLTID Dagens inlägg i förra versionen.

Aktiva trådar är där jag ska kolla nu antar jag?

Precis. Har statusikonen ett öppet kuvert har tråden olästa inlägg.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-01 16:54
Ursprungligen av Andreas Dimestam:

1. Öppet kuvert innebär att det finns olästa inlägg. Stängt kuvert betyder att du läst alla inlägg i tråden. Listan töms inte, det räcker med att hålla koll på ikonen.

4. Vi ska se vad som går att göra!

5. Som sagt, detta ska undersökas.

1) Sorry, jag läste nog ett av dina tidigare inlägg lite snabbt. Dock hade det varit bra med en beskrivning av vad de olika nya ikonerna betyder, men det kanske finns någonstans? T ex, öppet brev är tråd med olästa inlägg men vad betyder de trådar som har ikonen med öppet brev och en prick i mitten?

Då du säger att listan inte töms, då förutsätter jag att trådarna iaf sorteras så att de med olästa inlägg i sig lägger sig över de som är lästa?

4) Goodie.

5) Ja, detta måste åtgärdas nu. Jag har på bara en knapp timme fått inte mindre än sex stycken "Nytt citat"-mail från 99mac.

Två frågor från mig (som andra säkert också har så jag tar dom här), bara så jag förstått det rätt:

1) Visst är det så nu att bevakning av trådar via e-post är en allt-eller-inget-fråga?

Dvs att det är inställningen under /profil/installningar som styr alla bevakningar. I vB kunde man bevaka vissa trådar per e-post och andra inte. (Inte för att jag sörjer funktionen så mycket, det var ytterst sällan jag ville bevaka via e-post.)

2) Det går inte längre att ladda upp bilder, va? Utan man måste ladda upp dom till extern tjänst och länka med img-kod?

Ursprungligen av Adrian B:

Två frågor från mig (som andra säkert också har så jag tar dom här), bara så jag förstått det rätt:

Citat:

1) Visst är det så nu att bevakning via e-post är en allt-eller-inget-fråga?

Dvs att det är inställningen under /profil/installningar som styr alla bevakningar. I vB kunde man bevaka vissa trådar per e-post och andra inte. (Inte för att jag sörjer funktionen så mycket, det var ytterst sällan jag ville bevaka via e-post.)

Stämmer.

Citat:

2) Det går inte längre att ladda upp bilder, va? Utan man måste ladda upp dom till extern tjänst och länka med img-kod?

Stämmer.

Ursprungligen av zinned:

1) Sorry, jag läste nog ett av dina tidigare inlägg lite snabbt. Då du säger att listan inte töms, då förutsätter jag att trådarna iaf sorteras så att de med olästa inlägg i sig lägger sig över de som är lästa?

4) Goodie.

5) Ja, detta måste åtgärdas nu. Jag har på bara en knapp timme fått inte mindre än sex stycken "Nytt citat"-mail från 99mac.

1. Trådarna sorteras i kronologisk ordning (oavsett läs-status). Avsikten är att visa de senast aktiva trådarna "globalt".

5. Vi kommer att balansera funktionen framöver, tills vidare kan du inaktivera utskicken i dina profilinställningar om dessa upplevs som störande.

Bevaka tråden