Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HBO till Apple TV – men endast i USA

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Uppgifter gör gällande att kunder som abonnerar på HBO via kabel-tv inom kort också kan strömma mer än 600 timmar film och tv-program via Apple TV. Till en början hamnar dock Sverige utanför.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-02-01 16:22

Man skulle kunna tro att Apple inte gillar sverige.
Eller iaf att rättighetsinnehavarna inte gör det...

Ursprungligen av Json_81:

Man skulle kunna tro att Apple inte gillar sverige.
Eller iaf att rättighetsinnehavarna inte gör det...

Det är nog snarare tv- och filmbolagen som är fast i gammalt tänk om regioner osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-01 16:30

Vore riktigt fint om man via ATV kunde kolla HBO direkt istället för att behöva köra via AirPlay. Men vi lär ju få vänta här i Sverige.

Ursprungligen av Json_81:

Man skulle kunna tro att Apple inte gillar sverige.
Eller iaf att rättighetsinnehavarna inte gör det...

Det är extra intressant ( = obegripligt) med HBO eftersom de ju äger sitt eget material.

Senast redigerat 2013-02-01 21:23
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-02-01 17:00
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Det är nog snarare tv- och filmbolagen som är fast i gammalt tänk om regioner osv.

Ja, men samtidigt har itunes match släppts i typ hela världen utom norden. Kan vi verkligen ha så mycket krångligare rättigheter?
Och ingen 4G i varken iphone eller ipad som fungerar här.
Foliehatt på

Ursprungligen av Json_81:

Ja, men samtidigt har itunes match släppts i typ hela världen utom norden. Kan vi verkligen ha så mycket krångligare rättigheter?
Och ingen 4G i varken iphone eller ipad som fungerar här.
Foliehatt på

Intressant att Apple har en hjälpsida för Itunes Match på svenska: http://support.apple.com/kb/HT4914?viewlocale...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-01 21:00

Don't even get me started...

Varje månad sitter jag och hoppas “Nu så. Nu lossnar det. Nu får vi 1080p filmer, TV-avsnitt, iTunes Match och iTunes in the cloud.” och varje månad så ser jag de digitala tumbleweeds rulla förbi i iTunes Store.

Har varit i kontakt med representanter för ett antal distributionsbolag i Sverige och ingen verkar veta något eller kunna ge några direkta besked. Alltifrån “Det är Apples fel som inte tillåter 1080p/multipla ljudspår/softsubs...”, ”Det är tekniska begränsningar i iTunes Store.” till osv... När man påpekar att det inte alls är tekniskt omöjligt, genom att peka på andra länders butiker eller andra bolags filmer, så blir det andra ursäkter... ”Det internationella distributionsbolaget ger oss inte några filmer.”

Så om man får tro distributionsbolagen i Sverige så är Sverige (Norden) helt enkelt inte intressant för Apple eller de internationella distributionsbolagen.

Så i ett av världens snabbaste och mest uppkopplade länder så kan får vi helt enkelt begagna oss av alternativa distributionskanaler om vi vill ha vettiga utgåvor av filmer, TV-serier och annat. Jag skulle gärna kasta pengar på film och TV-bolagen om jag bara kunde köpa deras produkter.

Ingen aning hur mycket kunder HBO fått, men själv gick jag från frireligiöst halleluja “Nu kommer frälsningen, äntligen kommer Sverige upp på kartan“ till ett ”Men gäsp” när deras tjänst väl lanserades. Det känns onekligen som de inte riktigt tror på sin egen tjänst eller att Sverige kommer få tillgång till fler intressanta serier som folk vill följa när de väl varvat originalutbudet. Netflix tar 79:- i månaden och ingen bindningstid. Signade upp utan att tänka efter. HBO tar 79:- månaden om man signar sig på 12 månader i taget. Trotts att de kastat “VIP-inbjudningar” på mig så tänker jag fortfarande “Meh!”.

129:- / månad utan bindning. - *gäspar*
Airplay kommer i februari - *tittar sig i naveln*
Till AppleTV kanske sen i framtiden, eventuellt, någon gång, eller så... - *Slår på Netflix och njuter*

Seems I got started.

Nej. Det verkar som man helt enkelt måste hoppas på att EU lagstiftar bort nationsgränser i digital handel (iTunes UK har fint utbud som jag gärna köpt från) och att de ursprungliga rättighetsinnehavarna helt enkelt skiter i de Svenska bolagen och släpper sina titlar internationellt (vi är ju ganska många som kan se på Engelskspråkig film utan undertexter) och så kan man hellre hoppas att Apple gör det möjligt att köpa till undertexter, extra ljudspår och extramaterial som in-movie-purchases (IMP). Så kan de svenska bolagen få ansvara över att förse de internationella titlarna med IMP undertexter och överlåta filmköpandet till oss konsumenter.

Drömma kan man ju.

1
Bevaka tråden