Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart ändrar jag så Finder slutar flytta mappar och filer efter senaste ändring?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gränsfors
  • 2013-02-01 16:16

Säkert så är detta löjligt enkelt att åtgärda, men jag finner då ingen lösning för detta...

Går jag in i Finder och öppnar en fil eller mapp och sen tittar jag genom Firefox om jag ska bifoga en fil så har mappen flyttats och står alltså inte i bokstavsordning längre. Någon som vet vart fasen jag ändrar detta så att jag får ett slut på detta?

Jag vet inte om jag bara är lite trött så här på fredagseftermiddagen, men jag förstår inte alls din problembeskrivning. Du kan kanske visa med en bild eller två vad du menar.

Ursprungligen av eth0:

Säkert så är detta löjligt enkelt att åtgärda, men jag finner då ingen lösning för detta...

Går jag in i Finder och öppnar en fil eller mapp och sen tittar jag genom Firefox om jag ska bifoga en fil så har mappen flyttats och står alltså inte i bokstavsordning längre. Någon som vet vart fasen jag ändrar detta så att jag får ett slut på detta?

Jag har alltid haft mina filer i Finder i datumordning. Om jag petar på något, laddar ner något, får en fil via chatten, osv så lägger sig den senaste mappen först uppe till höger. Väldigt praktiskt kan jag tycka.

Om man vill ändra hur filer sorterar sig i Finder så trycker man Kommando J. Ställ in hur du vill att filerna sorteras.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2013-02-01 17:10
Ursprungligen av eth0:

Säkert så är detta löjligt enkelt att åtgärda, men jag finner då ingen lösning för detta...

Går jag in i Finder och öppnar en fil eller mapp och sen tittar jag genom Firefox om jag ska bifoga en fil så har mappen flyttats och står alltså inte i bokstavsordning längre. Någon som vet vart fasen jag ändrar detta så att jag får ett slut på detta?

Humm, har också lite svårt med din beskrivning. Men jag tror att du drabbas av att Finder och Firefox är olika program, som har olika inställningar för filvyn. Det går inte att koppla ihop dem så att de får samma.

Ett tips är att om du redan letat upp filen du ska ladda upp i Finder, kan du sedan dra den till Firefox-fönstret när det är dags att välja fil. Då blir den automatiskt markerad och det är bara att ladda upp. Man slipper leta upp den två gånger mao.

  • Medlem
  • Gränsfors
  • 2013-02-01 17:12

Så kanske ni får en uppfattning vad jag menar...

Jag var också inne på samma tolkning som Ree_Tab, och i så fall, om det handlar om att Öppna-dialogrutan i Firefox visar en annan ordning än mappen i Finder, så finns det nog inget sätt att lösa det.

Men jag kan tipsa om ett otroligt bra program, som förbättrar Öppna- och Spara-dialogrutorna, och som säkert skulle underlätta i ett sådant här fall: Default Folder X.

Ursprungligen av eth0:

Så kanske ni får en uppfattning vad jag menar...

Sorry, förstår fortfarande inte. "Före" och "Efter" vadå?

Du visar två olika bilder av samma Finder-mapp, så hur kommer Firefox in i det hela?

  • Medlem
  • Gränsfors
  • 2013-02-01 17:22
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Sorry, förstår fortfarande inte. "Före" och "Efter" vadå?

Du visar två olika bilder av samma Finder-mapp, så hur kommer Firefox in i det hela?

Om du kollar på före så ser du att min mapp med 99mac är längst ner, på bilden efter så ligger mappen Tradera längst ner i den rutan...

Men jag ska kolla upp det där med CMD + J och se om det blir någon bättring!

Men nu fattar jag i alla fall ... att jag inte fattade frågan alltså.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-02-01 17:54

Lite svårt att förstå frågan, men rätt rubrik borde väl vara 'ändrad sortering' och inte 'flyttade mappar'?

Ursprungligen av eth0:

Om du kollar på före så ser du att min mapp med 99mac är längst ner, på bilden efter så ligger mappen Tradera längst ner i den rutan...

Ja, jag ser skillnaden. Det var inte det jag frågade efter.

1. Jag frågade vad du gjorde mellan"före" och "efter". Vilken händelse är det som ligger mellan "före" och "efter"?
2. Jag frågade också vad Firefox har med det hela att göra, eftersom du bara visade två bilder från Finder.

  • Medlem
  • Gränsfors
  • 2013-02-01 19:01
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, jag ser skillnaden. Det var inte det jag frågade efter.

1. Jag frågade vad du gjorde mellan"före" och "efter". Vilken händelse är det som ligger mellan "före" och "efter"?
2. Jag frågade också vad Firefox har med det hela att göra, eftersom du bara visade två bilder från Finder.

1. Jag gick in i mappen för Tradera och tog bort ett par bilder vilket gjorde så att den hamnar längst ner igen.
2. Eftersom det fungerar och den listar korrekt i Finder, men när jag ska öppna och leta reda på filer att ladda upp via Firefox så står de inte längre i bokstavsordning utan de kan ändras hipp som happ vilket ställer till det om du är van att mappen/filen ska ligga i rätt ordning och helt plötsligt så är det ett enda virrvarr!

Eftersom det är Finder som triggar detta så misstänkte jag att det är den som är boven, men jag kan ha fel också?

Du säger att det blir ett enda virrvarr - och det enda du har gjort är att öppna mappar och välja filer.
Men i meningen före så säger du att det fungerar och listar korrekt.

Med den problembeskrivningen så får jag nog ge upp.

Jag tror att det blir bättre om du visar fenomenet för någon, så kan de kanske se vad det är som händer, och ge förslag på vad du bör göra.

Lycka till.

Hur har det gått? Har du visat det för någon? Eller har du hittat någon lösning?

1
Bevaka tråden