Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

90 kronor per månad för Office via molnet

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fantastiskt.

MS tar så bra beslut nu

Win8 säljer lika bra som gräsklippare i Sahara; då slutar man med intropriset 279:- och lägger sig på 1400....
Surface returneras i USA ungefär lika snabbt som den säljer, dessutom blir det inget minne kvar
när man installerat det fantastiska Windows på den...64GB modellen tas upp av 45GB Win....

Och nu, som kronan på verket, prenumerationstjänsten för Office som gör att jag
kan bränna MER pengar än på en reko filmtjänst i månaden på att ha Office installerat....Dessutom med en prissättning att det gjorde ont i huvet läsa artikeln ovan... Bra kundgrepp där.Att behöva förklara prissättningen för en kund i tre minuter får nog många att säga "orka" och skaffa ngt annat.
- Hur var det nu, ingick Outlook eller inte?

Kan inte MS bara lägga sig ner och DÖ. Snälla.....jag orkar inte mer nu.

Ursprungligen av Goflorp:

Och nu, som kronan på verket, prenumerationstjänsten för Office som gör att jag kan bränna MER pengar än på en reko filmtjänst i månaden på att ha Office installerat

899 kr per år (ca 75 kr per månad) för att ha Office på familjens alla datorer är inte så dyrt, tycker jag.

Ursprungligen av Goflorp:

Dessutom med en prissättning att det gjorde ont i huvet läsa artikeln ovan... Bra kundgrepp där. Att behöva förklara prissättningen för en kund i tre minuter får nog många att säga "orka" och skaffa ngt annat.

Det är 89,99 om man betalar månadsvis, eller 899 om man betalar årsvis.

Inte speciellt komplicerat, tycker jag.

Ursprungligen av Goflorp:

Hur var det nu, ingick Outlook eller inte?

Ja. Microsoft Office-programsviter och alternativ för hemanvändare - Office.com

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

899 kr per år (ca 75 kr per månad) för att ha Office på familjens alla datorer är inte så dyrt, tycker jag.

Det är 89,99 om man betalar månadsvis, eller 899 om man betalar årsvis.

Inte speciellt komplicerat, tycker jag.

Ja. Microsoft Office-programsviter och alternativ för hemanvändare - Office.com

Fast om du ämnar använda det i 5-10 år så blir det ganska dyrt till slut.

Ursprungligen av pmarriott:

Fast om du ämnar använda det i 5-10 år så blir det ganska dyrt till slut.

Det beror på vad du jämför med. Om jag ska köpa Office till 4 datorer hemma, och uppdatera detta vart tredje år när det kommer en ny version (2008, 2011, osv), så kostar det mer.

- Vad jag skulle vilja ha idag:
4 st "Home & Business", med Outlook. (2 st 2-pack á ca 2500 kr)
Kostnad i snitt ca 1700 kr per år, om man slår ut det på tre år.

- Vad jag faktiskt har idag:
1 st "Home & Business", med Outlook. (ca 1800 kr)
3 st "Home & Student", utan Outlook. (3-pack ca 1200 kr)
Kostnad i snitt ca 1000 kr per år, om man slår ut det på tre år.

- Med prenumerationstjänsten:
Upp till 5 enheter, med Outlook
Kostnad 899 kr per år

Eller så kör man med open source-programsviten LibreOffice. Det kostar inget att använda och du har rättighet att ändra i programvaran om du eller din business önskar det.

Livet blir lite enklare om man slänger ut all proprietär programvara.

Ursprungligen av /dev/random:

Eller så kör man med open source-programsviten LibreOffice. Det kostar inget att använda och du har rättighet att ändra i programvaran om du eller din business önskar det.

Livet blir lite enklare om man slänger ut all proprietär programvara.

Inte fullt så enkelt när man ska jobba med prisfiler i Excel med Visual Basic-Makron. Då är det bara att bita i det sura äpplet och kapitulera inför Microsoft.

Ursprungligen av pmarriott:

Inte fullt så enkelt när man ska jobba med prisfiler i Excel med Visual Basic-Makron. Då är det bara att bita i det sura äpplet och kapitulera inför Microsoft.

Om man har låst in sin business så att man beror på ett enda företags proprietära produkt så är det bara att beklaga i så fall.

Artikeln och tråden handlar om MS Office, inget annat, håll er till det.

Mvh

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-01-31 08:32

Tja, låst in och låst in. Om en leverantör har mer eller mindre monopol på en viss typ av produkt som råkar vara standard (och då inte bara i någon obskyr nisch) så är det inte mycket att göra åt.
Den som idag inte har Office blir ju ansedd som kuf. Hur skulle det se ut om man försökte driva en business utan att kunna hantera större Office-dokument samtidigt som man försökte skicka OpenOffice-dokument till sina kunder... då blir man nog inte så långlivad.
När nu Exchange är mer eller mindre standard för epost-leverans så får man än mindre möjligheter; Mail.app fungerar _uselt_ med större Exchange-installationer/konton, tyvärr, och då skall vi bara inte tala om Kalender.app.

Att ta en årsavgift istället för engångslicens är ju inte MS ensamma om att jobba mot, Adobe har precis samma önskan, även om de inte drivit igenom det fullt ut än.
Till viss del kan vi tacka Apple för det: de skapade iTMS och MAS och satte därmed en standard för hur användare förväntar sig köpa appar. Tillverkarna av sagda appar kanske inte är helt nöjda med att ge en del av sin kaka till Apple (eller vem som nu driver storen, alla har ju sin egen) för engångsförsäljningar och följaktligen väljer man att sälja på annat sätt och prenumeration verkar ju vara tidens melodi.
Dessutom har det ju fördelen att piratkopieringen kommer minska avsevärt.

Måhända MS har lite uppförsbacke, men jag spår att de kommer att komma vinnande ur detta. MS _förstår_ hur företag tänker och jobbar gladeligen för att uppfylla stora företags önskemål. Apple å sin sida jobbar tvärtemot vad företag ber dem om på sina bara knän, men eftersom det inte funnits alternativ till iPad/iPhone innan så har man fått acceptera Apple i stora företag. När det nu kommer alternativ, alternativ som man, åtminstone på pappret, kan hävda är likvärdiga produkter så spår jag att Apple inte kommer vara lika välkomna i "big business".

@Goflorp: Microsoft har på 10 veckor sålt lika många Windows 8-licenser som det finns OS X-användare i världen. Om du kallar det för flopp så tror jag det är rätt många företag som skulle vilja floppa

Windows 8 sales are good, if not great, at 40 million copies in the first month | Ars Technica

För övrigt anser jag Office 365 vara kanon, passar mig som konsult fantastiskt, precis som Adobes motsvarighet, Creative Cloud. Överlägset billigaste sättet att få uppdaterade programvaror till alla ens datorer.

  • Medlem
  • 2013-01-31 12:42

"Office 365 inte bra nog för staten"Skrivbordsberoendet fällde jätten - Computer Sweden

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-31 14:08
Citat:

Alla funktionskraven uppfylls i Office 365, men de är beroende på vilka klienter man väljer att använda, webb eller Officeklienten. Det grundläggade problemet blir när man börjar ställa krav på klienter.

Ja, visst är det jobbigt när de helt plötsligt börjar ställa krav.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2013-01-31 14:27

Många företag har gått över helt till iWork, dvs Pages, Numbers och Keynote. Vill inte göra reklam för Apple, men denna suite är ett bra pris på. Dessutom är det mycket mer snabb-jobbade program med högre kvalitet. Pages ersätter i många fall även InDesign (förutom rena CMYK trycksaker), något Word inte ens kommer i närheten av. Så har man inte behov av makron/systemlösningar med Office-paketet finns det egentligen ingen anledning till att betala i onödan.

Sedan finns ju som andra nämner fria Office-suiter som en del kör med och är nöjda med.

Gjorde övergång från Office till iWork för ett företag istället för att uppgradera Office. Tjänade i storleksordningen 40.000:- och fick nöjda användare och t.o.m ett bättre flöde med dokument till kunder - PDF.

  • Medlem
  • 2013-01-31 15:35
Ursprungligen av bod:

Vill inte göra reklam för Apple…

Nej, vill du det har du verkligen kommit fel…

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-01-31 19:29
Ursprungligen av bod:

Många företag har gått över helt till iWork, dvs Pages, Numbers och Keynote. Vill inte göra reklam för Apple, men denna suite är ett bra pris på. Dessutom är det mycket mer snabb-jobbade program med högre kvalitet. Pages ersätter i många fall även InDesign (förutom rena CMYK trycksaker), något Word inte ens kommer i närheten av. Så har man inte behov av makron/systemlösningar med Office-paketet finns det egentligen ingen anledning till att betala i onödan.

Sedan finns ju som andra nämner fria Office-suiter som en del kör med och är nöjda med.

Gjorde övergång från Office till iWork för ett företag istället för att uppgradera Office. Tjänade i storleksordningen 40.000:- och fick nöjda användare och t.o.m ett bättre flöde med dokument till kunder - PDF.

Menar du helt ärligt att hobby-programmen i iWork-sviten skulle kunna tävla med ens openoffice? Keynote kanske, men de andra, kom igeeen.

Senast redigerat 2013-01-31 20:51
Ursprungligen av bod:

Många företag har gått över helt till iWork, dvs Pages, Numbers och Keynote.

Vilka företag?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-31 21:45

Det handlar väl inte om att tävla mot Office...
Jag jobbar på Landstinget, och vi har några datorer, samtliga utrustade med Office. Och jag tror att minst 80 % av dessas användare inte utnyttjar den potential som finns i Office, utan mycket väl skulle klara sej med Pages och Numbers.

@bod: Jag vet inte vilken planet du bor på, men jag har aldrig sett någon professionell trycksaksproducent använda Pages, och då har jag ändå träffat typ 10000. Ingen av de tryckare eller annonsmänniskor jag känner har ens nämnt programmet. Inte heller känner jag till en enda professionell skribent som gör det, lika lite som jag känner till en enda ekonom som använder Numbers istället för Excel. Du pratar helt enkelt i nattmössan

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-31 22:32
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

@bod: Jag vet inte vilken planet du bor på, men jag har aldrig sett någon professionell trycksaksproducent använda Pages, och då har jag ändå träffat typ 10000. Ingen av de tryckare eller annonsmänniskor jag känner har ens nämnt programmet. Inte heller känner jag till en enda professionell skribent som gör det, lika lite som jag känner till en enda ekonom som använder Numbers istället för Excel. Du pratar helt enkelt i nattmössan

Jag pratar om Landstingsanställda, skrev jag inte det? Vi är inte proffesionella trycksaksproducenter, utan oftast sjuksköterskor, läkare, adminpersonal mm. Och de flesta använder Word som skrivmaskin, och då borde Pages funka lika bra.
Jag har aldrig sagt att alla kan gå över till iWork, men jag TROR att väldigt många inte har behov av alla de finesser somm Officepaketet erbjuder, utan skulle klara sej lika bra med iWork. Och en av de branscherna jobbar jag inom.

Dessutom har jag ingen nattmössa.

Ursprungligen av kenjon:

Jag pratar om Landstingsanställda, skrev jag inte det?... ...Dessutom har jag ingen nattmössa.

Richards inlägg var riktat till bod (inlägg #14), inte till dig.

  • Medlem
  • 2013-01-31 22:32
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

@bod: Jag vet inte vilken planet du bor på, men jag har aldrig sett någon professionell trycksaksproducent använda Pages, och då har jag ändå träffat typ 10000. Ingen av de tryckare eller annonsmänniskor jag känner har ens nämnt programmet. Inte heller känner jag till en enda professionell skribent som gör det, lika lite som jag känner till en enda ekonom som använder Numbers istället för Excel. Du pratar helt enkelt i nattmössan

Vi fick in vår första pages-fil från en frilansare förra veckan. Jag tor aldrig att det har hänt tidigare eftersom jag är den man brukar gå till om man misslyckas med att öppna något inskickat.
(Nu har jag för mig att det var en text om vin, vilket kanske kan förklara det förvirrade i att skicka in den typen av fil. )

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-31 23:23

Tack, det ser jag nu!
Förlåt Richard.

Den här tjänsten ska givetvis testas. Fixade nyss igång allt.

Eftersom man har versioner för både PC och Mac tillgängligt så blir detta snabbt ekonomiskt lönsamt inom familjen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-08 16:24
Ursprungligen av maskh:

Den här tjänsten ska givetvis testas. Fixade nyss igång allt.

Eftersom man har versioner för både PC och Mac tillgängligt så blir detta snabbt ekonomiskt lönsamt inom familjen.

Får man fråga hur det har gått för dig?
Ser att du haft det ganska länge nu, funkar det bra på din mac?
Pros and cons

Ursprungligen av kladda:

...funkar det bra på din mac?...

Varför skulle det inte funka bra?

Det är ju exakt samma programvara (Office 2011) som installeras - som om man har köpt en "vanlig" licens.

Programmen körs inte i molnet, som man kanske kan tro när man läser den här trådens rubrik.

Den enda skillnaden är licensmodellen. Man prenumererar i stället för att köpa licensen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-08 17:16
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför skulle det inte funka bra?

Det är ju exakt samma programvara (Office 2011) som installeras - som om man har köpt en "vanlig" licens.

Programmen körs inte i molnet, som man kanske kan tro när man läser den här trådens rubrik.

Den enda skillnaden är licensmodellen. Man prenumererar i stället för att köpa licensen.

Nja, lite mer än en annan betalmodell är det väl ändå på 365? Office online-apps t.ex

Ursprungligen av kladda:

Får man fråga hur det har gått för dig?
Ser att du haft det ganska länge nu, funkar det bra på din mac?
Pros and cons

Det fungerar bra. Däremot är det ju fortfarande så att Office 2011 känns oerhört gammalt och tråkigt. Jag ser fram emot när Microsoft släpper ett nytt paket och hoppas att det blir bättre. Då får man ju dessutom det per automatik.

Ursprungligen av kladda:

Nja, lite mer än en annan betalmodell är det väl ändå på 365? Office online-apps t.ex

Ja, dokument kan sparas i molnet (i Skydrive), och kan nås från olika datorer, och kan delas med andra användare.

Men själva Office-programmen körs fortfarande lokalt på datorn, så vitt jag vet.

1
Bevaka tråden