Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Valve-grundare pekar ut Apple som nästa stora konkurrent

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-31 12:37

Appar för AppleTV så kommer en ny våg öppnas för Apple. Garanterat. Problemet de har, tror jag, är at man inte vill sälja en 900 kr låda till hemmen utan något dyrare med högre marginaler. Förvisso går försäljning på AppStore och iTMS upp som attan men enligt uppgift drar inte Apple in så stor pengar där. Hårdvaran runt iOS är det och då tror jag primärt det gäller iPhone / iPad.

Ursprungligen av Erik.dv:

Appar för AppleTV så kommer en ny våg öppnas för Apple. Garanterat. Problemet de har, tror jag, är at man inte vill sälja en 900 kr låda till hemmen utan något dyrare med högre marginaler. Förvisso går försäljning på AppStore och iTMS upp som attan men enligt uppgift drar inte Apple in så stor pengar där. Hårdvaran runt iOS är det och då tror jag primärt det gäller iPhone / iPad.

+1 på det. Det är iaf vad jag också tror

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-31 14:14
Ursprungligen av Erik.dv:

Appar för AppleTV så kommer en ny våg öppnas för Apple. Garanterat. Problemet de har, tror jag, är at man inte vill sälja en 900 kr låda till hemmen utan något dyrare med högre marginaler. Förvisso går försäljning på AppStore och iTMS upp som attan men enligt uppgift drar inte Apple in så stor pengar där. Hårdvaran runt iOS är det och då tror jag primärt det gäller iPhone / iPad.

Drar inte Apple in stora pengar på AppStore? Min uppfattning var det rakt motsatta, att det var rena guldgruvan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-31 14:22
Ursprungligen av zinned:

Drar inte Apple in stora pengar på AppStore? Min uppfattning var det rakt motsatta, att det var rena guldgruvan.

4% av deras omsättning på 54 miljarder dollar är AppStore + iTunes tror jag, så säg 2.2 miljarder dollar. Dock är det OMSÄTTNING inte vad de tjänar. Att driva AppStore + iTunes + iCloud etc kostar en hel del, även att underhålla iOS. Relativt iPhone är detta en droppe i havet. Jag tror Apple vill ha en ny iPhone vid TV:n. iPhone tror jag sista kvartalet förra året omsatte mer än Microsoft gjorde under hela 2012. Helt vansinniga pengar.

Summerat tjänar Apple överlägset bäst på hårdvaran även om de får pengar för "fluffet" runt om.

Ursprungligen av zinned:

Drar inte Apple in stora pengar på AppStore? Min uppfattning var det rakt motsatta, att det var rena guldgruvan.

För vilket företag som helst så hade det varit en guldgruva, men för Apple handlar det om någon/några procent av omsättningen.

Ursprungligen av Mactastic:

För vilket företag som helst så hade det varit en guldgruva, men för Apple handlar det om någon/några procent av omsättningen.

I generella termer så är ofta några futtiga procent av omsättning en betydande del av vinsten. AppStore har nog inte speciellt stora kostnader i relation till omsättningen. Däremot är det generellt sett svårare att tjäna pengar på tillverkning av hårdvara. Nu har Apple bra marginaler på det man gör, men kostnaden för att sälja ett exemplar av Aperture eller AngryBirds i AppStore drar ju inte med sig några kostnader likt försäljningen av en iPhone där en telefon ska tillverkas av maskiner man köpt in, montörer ska avlönas och komponenter köpas in.

Mm. Appar till AppleTV skulle nog vara både marknaden gilla och Apple tjäna pengar på. AppleTV som spelkonsol är jag dock mera skeptiskt till. Apple vill ju ha den bästa produkten på marknaden, och struntar ofta om den blir den dyraste. Hur skulle en AppleTV med spel funka i det perspektivet?

Det känns som om många tänker sig att en AppleTV + en handkontroll skulle för nästa inga pengar alls kunna bli en konsol. Japp, det skulle nog kunna bli den billigaste och sämsta konsolen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-31 14:34
Ursprungligen av ace4711:

Mm. Appar till AppleTV skulle nog vara både marknaden gilla och Apple tjäna pengar på. AppleTV som spelkonsol är jag dock mera skeptiskt till. Apple vill ju ha den bästa produkten på marknaden, och struntar ofta om den blir den dyraste. Hur skulle en AppleTV med spel funka i det perspektivet?

Det känns som om många tänker sig att en AppleTV + en handkontroll skulle för nästa inga pengar alls kunna bli en konsol. Japp, det skulle nog kunna bli den billigaste och sämsta konsolen...

Fast där vet jag inte om du har rätt… A7X processer kommer vara något i stil med 2X snabbare än A6 som är 2X snabbare än A5. AppleTV har idag en single core A5 så då pratar du igen 2X prestandan plus att X:et går 4X mer GPU-prestanda.

CPU blir alltså 2x2x2x2 = 16X snabbare än idag
GPU blir alltså 2x2x2x4 = 32X snabbare än idag

iPad 4 har ganska bra potential som spel-maskin, iPad 5 (dvs A7X) lär bli dubbelt så snabb igen. Eventuellt kan du i en AppleTV köra ännu snabbare CPU då du inte är bunden av batteri på samma sätt. Vidare kan du tänka dig utanför spel också då AppStore är en enorm "marknadsplats" för annat:

- Play-kanaler
- Video-tjänster
- Musik-tjänster

…och då spel. iPad har en hel del roliga sällskapspel man med en AppleTV kan ta det till vardagsrummet och storbilden. Apple är kung på toutch och skulle potentiellt ha en unik mediakonsoll genom detta.

Skulle den slå en Playstation 4 eller Xbox 720 (eller vad de kommer heta) i ren prestanda? Troligen inte men det är inte alltid vad man söker i en mediakonsol och priset skulle garanterat pressas längre.

Nintendo kom in ganska bra med din Wii som tekniskt var mycket sämre än konkurrenterna. Jag tror Sony sålda en hel del PS3:or genom att inkludera en Bluray spelare. På samma sätt tror jag garanterat AppleTV kan bli en bra mediakonsoll.

Jag har inga problem att se att AppleTV kan bli den bästa smart-TV-lösningen, det känns som om bara Apple öppnade för Appar skulle dom flesta tycka att AppleTV vore den bästa lösningen för just detta. Men, det här att en något ny/dyrare AppleTV skulle kunna vara spelkonsol också, men inte vara bäst i klassen känns icke-Apple. (Därmed inte sagt att JAG skulle tycka det vore bra)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-31 16:02
Ursprungligen av ace4711:

Jag har inga problem att se att AppleTV kan bli den bästa smart-TV-lösningen, det känns som om bara Apple öppnade för Appar skulle dom flesta tycka att AppleTV vore den bästa lösningen för just detta. Men, det här att en något ny/dyrare AppleTV skulle kunna vara spelkonsol också, men inte vara bäst i klassen känns icke-Apple. (Därmed inte sagt att JAG skulle tycka det vore bra)

Precis, men jag tror ändå som en "entertainment console" skulle den göra succé även om det inte skulle bli en Playstation 4. Det förutsätter dock att den kostar likt idag - kring 800-1200 kr. Kommer man upp i 2000-4000 kr som en konsol kan kosta får man stora problem tror jag att få "skiten" sold i större kvantiteter.

Jag vet inte hur mycket mer en kraftfullare CPU / GPU skulle kosta i AppleTV:n. Kollar man på iPad så ligger en iPad Mini på följande:

Display, kamera, batteri, sensorer (saker AppleTV ej behöver) - $120

Processorer - $13
Minne - $16
Övrigt - $40
Total - $70

Ovan gäller som sagt en iPad Mini - en AppleTV borde vara lättare än en portabel enhet att bygga. Men om vi utgår från det så säljer AppleTV för $99 så då har man 42% marginal vilket är helt OK. Ovan visar också att man troligen kan skala upp CPU / GPU utan att maskinen blir enormt mycket dyrare. Enligt källor kostar en A6-processor som sitter i iPhone 5 $28 vilket drar upp priset c:a 150 kr.

Allt beror på målet Apple har med AppleTV. En starkare plattform ger fler möjligheter. Som diskuterats i andra trådar skulle det lätt kunna bli en media-server, NAS-server m.m.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-02-01 16:27

Säg att apple-tv blir en spelkonsoll som kräver ipad eller iphone som kontroll. Det känns väl ganska apple?
Och då skulle det motivera ett fortsatt lågt pris på appletv.

Förhoppningsvis gör de inte så utan tillåter bluetooth kontroller.
Appar till ATV känns som att de måste ge med sig på snart^tm.

1
Bevaka tråden