Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Roterande badboll efter inlogg, för en användare.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-30 19:53

Hej alla!

Min iMac har börjat strula. Det är en 2009 med Mountain Lion. Sedan jag installerade senaste versionen av Firefox och Bankid (för Nordeas e-leg) har min användare helt lagt av. Det absolut sista jag gjorde var att kolla på en rulle via Netflix. Mitt under uppspelningen kom badbollen upp, systemet låstes och efter detta har det kontot på datorn varit helt oanvändbart. Finns ett annat konto som min sambo använder, den fungerar felfritt.

Försökt med "allt", men lyckas inte lösa problemet. Safe-mode hjälper inte alls till (badbollen kommer ändå upp).OBS: Ibland hinner jag använda datorn en kort stund på Safe mode innan badbollen gör entré.

Provat med cmd+r-start och diskverktyget (kontrollera fel + rep.behörigheter) - ingenting nämnvärt rapporteras och alla behörigheter påstås bli reparerade.

Har, från min sambos konto, kört alla möjliga program (typ Onyx, Deeper osv) men det hjälper inte heller.

Till saken hör att jag inte alls (ännu) är hemma på mac. Hade det varit en PC hade jag kört Hiren's BootCD och förmodligen löst problemet ganska omgående. Nu är jag heeelt lost.

Så, någon som har idé om vad jag ska hitta på för att lösa detta?

edit: Safe mode fungerar inte alls för mitt konto. Så fort jag klickar på Finder, Systeminställningar etc så drar badbollen igång.

Det låter som att en tjänst ballar ur för dig.
Testa att ta din sambos konto och gå in på din användares bibliotek i Finder och flytta bort allting ur /Users/dittanvändarnamn/Library/LaunchAgents (använd "Gå->Gå till mapp..." i Finder) till ett temporärt ställe och testa att logga in igen. Det kan finnas en mapp med LaunchDaemons i ditt bibliotek också, ta en titt däri och flytta ur filerna där också. Om du kan identifiera vilka filer som var senast ändrade (tyå när du fick problem) kan du testa att bara flytta ur dem.

Här är mer tips för gömda processer som startas när man loggar in:
Tracking Down System and Hidden Login Items | Mac Tricks And Tips

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-30 20:57

Tack för svar!

Fungerade inte med min sambos konto. Ingen behörighet att visa mina mappar. Fick ordna med hjälp av att aktivera root-konto. Hursomhelst, letade reda på den där mappen och i den fanns endast två filer. (hittade ingen LaunchDeamons). Provade sen logga in på mitt konto, kom in utan badboll, men så fort jag klickade på Chrome hände ingenting och sen var det låst igen. Den det går att röra på muspekaren samt att systemklockan tickar på men får ingen respons från systemet (inga program startar osv).

Badbollen is still going strong
edit: Tog bort flera program via root (försvinner väl från alla användare då?), bl.a. BankID. Firefox också borta. Fortfarande ingen bättring. Så fort jag försöker öppna något låser sig min användare. Provat olika varje gång, hänger sig även om jag bara högerklickar på bakgrundsbilden.
Även provat starta utan internetanslutning (för att utesluta "hijack" eller vad det heter).

Senast redigerat 2013-01-30 21:11
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-30 21:09

Om du testar med att radera din användare, då får man ju möjligheten att spara sin hemmamapp som en fil.
Sedan skapa användaren igen, och kopiera in det du behöver.
Jag har aldrig testat detta, bara spånar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-30 21:18

Oj! Det lät "risky"... Ingen personlig data försvinner då (=kommer "allt" sparas i den här filen)? Har massor av dokument/bilder osv som jag inte vill bli av med.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-30 21:21

Ingen backup? Då lever du redan risky...
Som root-användare kan du väl kopiera ut dem först. Har du tillgång till en annan Mac kan du köra den "trasiga" i Target mode, och kopiera ut filerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-30 21:34

Du har rätt, får skylla mig själv att allt inte är backed up. Försöker göra, men var tyvärr ett par månader sen det blev av. Givetvis kommer jag ju åt allt via root; får lyfta ut den vägen. Blåser ut burken sen och stoppar in ett fräscht OS.

1
Bevaka tråden