Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte läsa minneskort/HDD

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-01-10 18:50

Hej!

Har en MBP Retina 15" 2.6ghz 16gb med OSX 10.8.2 som är ett par månader gammal. Har ett par små (men jobbiga) problem, tänkte höra här om någon annan haft något liknande och hur ni isåfall löste det.

- När jag trycker in kortläsare med CF-kort och/eller bärbara hårddiskar så har den börja svara att "Datorn kan inte läsa den inmatade skivan.", jag får då alternativen Formatera, ignorera eller mata ut. Oftast funkar det om jag testar den andra USB-porten, men det är inte bundet till samma port hela tiden. Det skiftar alltså. Grymt irriterande...

- När jag har extern skärm (Samsung SyncMaster F2380) inkopplad via HDMI så slocknar den ibland i två-tre sekunder. Oftast vaknar den ganska direkt igen, men ibland blir det "myrornas krig" och jag måste då slå av/på skärmen för att det ska kicka igång igen. Har testat en annan kabel så det verkar inte vara det.

- Undersidan på datorn knakar när man lyfter den. Något man får leva med pga tunnheten?

Tacksam för input på det här.

Hälsningar,
Rawr.

  • Medlem
  • 2013-01-10 19:18

Det där med knakandet har varit uppe tidigare, och det ska räcka med att dra åt skruvarna. Kräver specialmejsel. Det andra verkar vara buggar, ta det med återförsäljaren.

  • Medlem
  • 2013-01-10 20:08

Tack alix för ett mycket hjälpsamt svar. Att det är buggar är rätt uppenbart, jag var intresserad av att höra om någon fler än jag råkat ut för dem. Annars hade jag inte frågat.

  • Medlem
  • 2013-01-10 20:30

Vad jag menade var att detta nog hör till modellens barnsjukdomar som nämns emellanåt. De kan bara en verkstad fixa, och det är nog bäst med tanke på garantivillkor och kostnaden.

Hej, jag har samma problem med min HDD, har en macbook pro sent 2011. Den kan inte läsa min HDD, den dyker inte upp på skrivbordet eller under "dator". Men när jag gör en skivkontroll då syns den och säger den att skrivan är trasig och måste formateras om. Nu när jag försöker radera den , funkar det inte och det dyker upp en symbol som ser ut såhär

<<<<<<<< Den symbolen som visas framför disken, har aldrig sett den förr, vad har hänt?!

Jag förstår inte vas ikonen/symbolen betyder och HDD är ju för HELVETE ny. vad gör jag för fel? varför fungerar det inte?

tacksam för svar

Emmie

  • Medlem
  • 2013-01-29 22:10

Om du inte har köpt Mac-versionen kan det vara så enkelt som att disken är formaterad i NTFS, alltså Windows eget filformat. Kan du gå in under fliken Radera och formatera om den där? Välj Mac OS Extended (journalförd) om du bara ska ha den till Macen, välj ExFAT om du ska ha den både i Mac OS X och Windows.

Den säger ngt i Stil med kan intd skriva på sista blocket eller ngt, kanske skall försöka med en sindows dator. Men den har funkat innan för typ 2 dar En o då va den mac formaterad. Känner inte igen symbolern bredvid disken.

1
Bevaka tråden