Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertera MKV till MP4 utan kvalitétsförlust?

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej,
Det är så att man har dum som man va just då rippat in ca 200st filmer i mkv format.

Nu har man en ATV i nästan varje rum och man börjar snegla lite på att kunna streama dessa filmer via iTunes från min server.
Dvs att jag skall slippa som jag har idag jalibreakat min ATV2 och endast köra genom vanliga kanalen.
Och på så sätt kan jag ju skaffa mig en ATV 3 också.

Så min fråga lyder finns det något program som man kan konvertera om min Bluray som idag är i MKV format till MP4 format utan att tappa kvalité?

Handbreak tar ju år och dar att använda igen känns det som, det måste ju nästan finnas något smidigare sätt eller?
Kan man köra Auto Passthrue på ljudet? Eller är det ett speciellt format på ljudet med när man skall streama genom iTunes?

Senast redigerat 2013-01-29 17:37

iFlicks klarar biffen.

Skulle ta 40min för ett serieavsnitt på 24minuter så det känns lite väl lång tid, även så behövde den inte ens komprimera filmen då den redan var i mkv format.

Vill ha ett program som endast byter container så att säga så det går undan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-29 14:55
Ursprungligen av keptang:

iFlicks klarar biffen.

+1 på den, det finns inget bättre. Märk väl det bästa, det handlar inte om någon konvertering så länge videoslingan i din .mkv är H.264 utan det är då bara ett byte av containerformat som görs. Det innebär att det går snabbt. Mycket snabbt.

Kuriosa, på min MBP från '09 så tog det ca 10-15 minuter för en hel långfilm. På min nya iMac med 32 GB RAM och QC i7:a så tar det 1,5 minut

Ursprungligen av zinned:

+1 på den, det finns inget bättre. Märk väl det bästa, det handlar inte om någon konvertering så länge videoslingan i din .mkv är H.264 utan det är då bara ett byte av containerformat som görs. Det innebär att det går snabbt. Mycket snabbt.

Kuriosa, på min MBP från '09 så tog det ca 10-15 minuter för en hel långfilm. På min nya iMac med 32 GB RAM och QC i7:a så tar det 1,5 minut

Vad kör du med för inställningar på iFlicks?

Min Macbook pro late 2011 med SSD samt 8 GB ram skulle det ta 40min för ett serieavsnitt på 20min vilket inte känns OK.
Var då inspelat från TV4HD från min box.

Filen var redan i MKV format.

Ursprungligen av CalBy:

Vad kör du med för inställningar på iFlicks?

Tar mig friheten att svara på frågan. Men jag tror det finns ett läge som heter "iTunes", vid installation på min senaste dator bytte jag ingen inställning utan den stod på som standard.

Ursprungligen av citronsyra:

Tar mig friheten att svara på frågan. Men jag tror det finns ett läge som heter "iTunes", vid installation på min senaste dator bytte jag ingen inställning utan den stod på som standard.

H.264/MPEG-4 AVC

är den.

Vilken codec har du använt i dina MKV-filer?
Troligen något som inte iTunes gillar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-29 15:18

Nej, det handlar om att den filen i så fall inte har en H.264-slinga i sig utan den som finns behöver då konverteras till vettig standard för att sedan kunna husera i en mp4/m4v.

Ett tips är att använda MediaInfo för att kontrollera innehållet i filen.

  • Medlem
  • 2013-01-29 16:08
Ursprungligen av zinned:

... Ett tips är att använda MediaInfo för att kontrollera innehållet i filen.

Man kan markera en videofil i Finder, trycka cmd + I (som i Info), så ser man vad den innehåller (i alla fall i Snöleopard som jag har).

Nu har jag utvärderat programmet och jag finner det väldigt bra, dock så får jag inte till så att den lägger in DTS ljud.
Får hela tiden 2 ch ljud trots att det är DTS 5:1 i källan.

Om man inte kan det så kommer jag inte köpa programmet då man verkligen vill ha det bästa ljudet så att säga.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-29 16:55
Ursprungligen av CalBy:

Nu har jag utvärderat programmet och jag finner det väldigt bra, dock så får jag inte till så att den lägger in DTS ljud.
Får hela tiden 2 ch ljud trots att det är DTS 5:1 i källan.

Om man inte kan det så kommer jag inte köpa programmet då man verkligen vill ha det bästa ljudet så att säga.

Det stödjer DTS i den formen att den gör om det till en DD 5.1-slinga. Jag har aldrig haft några problem med det.

Hmm när jag spelar den i VLC så kan jag välja sourand verkar lite som att den skapar ett 5:1 spår och ett 2:0 spår.

Men inte enligt mediainfo efter jag har kört med inställningen "iTunes kompatibel" så står det följande:
AAC MPEG-4 audio 2 (stereo)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-29 17:24

iFlicks bakar alltid in ett stereo-spår i filen, plus flerkanalsljudet då.

Fan denna mjukvara blir ju bara bättre och bättre.
Om en fil inte kan köras med "iTunes kompatibel" vilken skulle ni rekommendera då?
Verkar som att en utav mina filmer inte har rätt codec från början eller något.

Jag vill inte tappa någon kvalité utom vill att den bara kodar om den så att säga.

@Calby

Om du kör en kodning till iTunes så kommer alltid DTS att kodas om. Det finns inte stöd för DTS i iTunes videoformat.

Med MP4Tools kan man välja att koda om eller köra "pass thru". Så du kan göra en mp4 med DTS men den kommer inte att gillas av AppleTV/iTunes etc.

Jag kodar om DTS till AC3 5.1 och bifogar ett stereospår. Då får jag surround när jag spelar upp till teven men filmen går fortfarande att se på paddan/telefonen där stereoljudet kommer till användning.

I bilden är pass thru rödmarkerat för ljudet. Det beror på att det är DTS-ljud. Om grundfilen har AC3 eller AAC 5.1-ljud så kan man köra passthrough där med och den bakar om filen på 5 minuter.

Tillägg: inställningarna i bilden ger en .m4v fil anpassad för AppleTV/iTunes.

Senast redigerat 2013-01-29 20:01

Jag har kört med MP4Tools. Kostar 6 dollar.
MP4tools Home

Har inte provat iFlicks men ser att den hanterar metadata också. Där har jag använt MetaZ som är gratis.
MetaZ by griff

Anders T:

Allt det du skriver gör iFlicks, detta program är lätt värt 149kr allt är så smidigt och allt går så enormt fort när man väl får in snitsen

Har dock två frågor.

Har hänt att iFlicks inte hittar tre filmer för mig så dom kan göra metadata, kan jag lägga till informationen själv?

Hur konverterar jag te.x .avi filer som jag inte kan göra på bäst sätt utan att tappa kvalité?
Dvs den skall inte röra något i filen bara konvertera om den så jag sedan skall kunna köra den i iFlicks och lägga till metadata osv.

Ursprungligen av CalBy:

Har dock två frågor.

Har hänt att iFlicks inte hittar tre filmer för mig så dom kan göra metadata, kan jag lägga till informationen själv?

Hur konverterar jag te.x .avi filer som jag inte kan göra på bäst sätt utan att tappa kvalité?
Dvs den skall inte röra något i filen bara konvertera om den så jag sedan skall kunna köra den i iFlicks och lägga till metadata osv.

1. Ja, markera filmen, tryck på kugghjulet och fyll i datan.
2. Vid en konvertering, alltså omkodning av data, fås alltid en viss mängd kvalitetsförlust. Kan programmet bara byta container, alltså lyfta ur data ur ett filformat och lägga den i ett annat, blir det normalt ingen försämring. Att bara säga att filen är en AVI-fil säger tyvärr inte så mycket eftersom det också är en container. Rippa om till MP4 direkt om du kan. Antar att det rör sig om XviD-kodade filer eller liknande?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-29 20:59
Ursprungligen av CalBy:

Har hänt att iFlicks inte hittar tre filmer för mig så dom kan göra metadata, kan jag lägga till informationen själv?

I iFlicks tror jag inte du kan lägga till metadata själv, dock kan det vara så att den inte automatiskt hittar din filmtitel baserat på namnet utan du behöver själv hantera sökningen. Det gör du här:

Ursprungligen av CalBy:

Hur konverterar jag te.x .avi filer som jag inte kan göra på bäst sätt utan att tappa kvalité?
Dvs den skall inte röra något i filen bara konvertera om den så jag sedan skall kunna köra den i iFlicks och lägga till metadata osv.

Avi är ju också ett containerformat, precis som mp4/m4v, och så länge det innehåller rätt videoslinga så görs endast ett byte av container. I annat fall kommer iFlicks också att hantera en konvertering till en fungerande mp4/m4v.

Ursprungligen av zinned:

I iFlicks tror jag inte du kan lägga till metadata själv, dock kan det vara så att den inte automatiskt hittar din filmtitel baserat på namnet utan du behöver själv hantera sökningen. Det gör du här:

[ATTACH="CONFIG"]37785[/ATTACH]

Avi är ju också ett containerformat, precis som mp4/m4v, och så länge det innehåller rätt videoslinga så görs endast ett byte av container. I annat fall kommer iFlicks också att hantera en konvertering till en fungerande mp4/m4v.

Okej,
Men vilket utav alla skall man välja då?
Finns ju ett ton med olika alternativ som man skall konvertera om till dvs om film slingan är korrupt.
Det finns ju te.x för AppleTV osv osv, jag vill inte att den ändrar upplösningen eller något sådant utom den skall endast remuxa den.

Jo jag förstod att den gör samma typ av jobb men jag fick intrycket att den inte var lika tydlig med vad den gör. Ville tipsa om billigare alternativ också för andra trådläsare.

Frågan om .avi. Jag droppar in den på MP4Tools och använder samma inställning som tidigar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-29 21:15

Jag har alltid kört "iTunes-kompatibel" och har aldrig haft problem samt att resultatet blir suveränt.

Fattar inte att man har missat detta, man har inte orkat hållt på med flera program samtidigt m.m för att få in allt i iTunes men nu är det ju hur simpelt som helst.

Och snyggt blir det med.

Ni som förmodligen kan iTunes, kan jag stänga ner det på min server eller lär iTunes alltid vara igång?
Om jag te.x har Toy Story 1-3 och lite bonusavsnitt kan man få in dom i någon form utav kategori i iTunes?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-29 22:29

Stänga ner det på din server? Vad menar du, vad är det för server du syftar på och varför vill du stänga ner det?

Sedan, vad menar du med att "få in dem i någon form av kategori i iTunes" ?

Jag menar så att man te.x kanske kan klicka på Toy Story i ATV så kommer alla som har med den att göra upp?

Det jag menar är att jag har en Mac mini server som står och jag delar ut alla filmer därigenom, just nu har jag iTunes uppe på den hela tiden.
Kan man stänga av det?
Tänkte om iTunes kanske körs som en dold process om man delar ut saker genom det?

Hittade hur man gjorde, man kunde hitta på en egen Genere.
Då kan man göra en Astrid samt en Disney så har man lite ordning iaf.

Men ca 100st barnfilmer blir det lite stökigt annars.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-29 22:45

Nej, iTunes måste vara igång.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-29 23:33

Precis som kenjon säger så måste iTunes vara igång på din Mac Mini. iTunes är navet i din hemmadelning.

Vad det gäller dina filmer så är det bara att dra dem in i iTunes när du har dem i iTunes-vänligt format. Använder du sedan hemmadelning och har det aktivt så kommer du att ha tillgång till dit iTunes-bibliotek från din ATV och kan således spela upp det som finns där.

Bevaka tråden