Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vertikal gul linje

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
igår upptäckte jag att det på min (1,5 år gamla iMac 21") är en tunn gul linje som sträcker sig över hela skärmen. Någon som vet vad detta är och vad jag kan göra åt det?

Ett foto vore bra. Så blir det lättare för oss att göra en bedömning av vad det är.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-01-29 21:59

?Det är till 99% din displayenhet som är trasig (dyraste komponenten på hela datorn). Tråkigt när det händer, hoppas att du har garanti kvar. Fenomenet var vanligt i början av de platta skärmarnas tid. En pixel-rad som inte klarar av att visa hela färgskalan längre. Testa med olika färger på skärmen, så ser du vilka färger skärmen har problem att visa.

Senast redigerat 2013-03-02 02:23
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ett foto vore bra. Så blir det lättare för oss att göra en bedömning av vad det är.

Ursprungligen av mac+:

Det är till 99% din displayenhet som är trasig (dyraste komponenten på hela datorn). Tråkigt när det händer, hoppas att du har garanti kvar. Fenomenet var vanligt i början av de platta skärmarnas tid. En pixel-rad som inte klarar av att visa hela färgskalan längre. Testa med olika färger på skärmen, så ser du vilka färger skärmen har problem att visa.

Datorn är 1,5 år gammal köpt på MediaMarkt så ingen garanti kvar. Här är en bild på var linjen är.
https://dl.dropbox.com/u/44254858/2013-02-06%2012.35.07.jpg

  • Medlem
  • ?
  • 2013-02-06 13:22
Ursprungligen av tanthanna:

Datorn är 1,5 år gammal köpt på MediaMarkt så ingen garanti kvar. Här är en bild på var linjen är.
https://dl.dropbox.com/u/44254858/2013-02-06%2012.35.07.jpg

?Jag har aldrig hört att ditt fel går att laga. Hör med en Apple service om det går att lösa på någon form av garanti. Ibland kan det vara fabrikationsfel med utökad garanti som finns om Apple får reda på ditt fel. Annars kan du få ett kostnadsförslag från Apple för att åtgärda eller får du bita i det "sura äpplet" och leva med din linje.

Senast redigerat 2013-03-02 02:23
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-06 14:06

Jag har svårt att se att detta inte skulle gå på garantin, speciellt då det är en desktop.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-02-07 01:56
Ursprungligen av zinned:

Jag har svårt att se att detta inte skulle gå på garantin, speciellt då det är en desktop.

?Har desktopparna mer/bättre garanti är övriga burkar?

Senast redigerat 2013-03-02 02:24
Ursprungligen av mac+:

Har desktopparna mer/bättre garanti är övriga burkar?

Nej.

Apple ger 1 års garanti.
Och så har man ju konsumentköplagens reklamationsrätt som är 3 år.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-07 09:16
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej.

Apple ger 1 års garanti.
Och så har man ju konsumentköplagens reklamationsrätt som är 3 år.

Precisely

Problemet är att när jag ska åberopa reklamationsrätt så måste jag kunna visa att det är ett konstruktionsfel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-09 20:31
Ursprungligen av tanthanna:

Problemet är att när jag ska åberopa reklamationsrätt så måste jag kunna visa att det är ett konstruktionsfel.

Om datorn inte har några yttre fysiska skador och det inte kan se någon annan åverkan så bör det ju inte vara några problem.

Ursprungligen av tanthanna:

Problemet är att när jag ska åberopa reklamationsrätt så måste jag kunna visa att det är ett konstruktionsfel.

Jag lämnade in min 27" iMac för problem med skärmen (dock mörka streck) när datorn var en vecka från att fylla tre år. Inga problem att åberopa reklamationsrätten alls. Lämnade in den på iButiken i Karlstad dock, men det ska ju vara samma vart du än vänder dig.

Tack för alla svar ska lämna in den och åberopa reklamationsrätt, datorn har ju trots allt stått still eller forslats i orginalförpackning med frigoliten och allt.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-04-30 08:47
Ursprungligen av tanthanna:

Tack för alla svar ska lämna in den och åberopa reklamationsrätt, datorn har ju trots allt stått still eller forslats i orginalförpackning med frigoliten och allt.

?Nu har det gått ett par månvarv, hur har det gått med din gula linje?

Ursprungligen av mac+:

?Nu har det gått ett par månvarv, hur har det gått med din gula linje?

Ja den är där fortfarande Har inte fått tummen ur och lämnat in den för reparation. Behöver ta tag i det snarast.
Det kom ett trasigt objektiv emellan som behövde få lite vård.

Synd att du väntar så länge, du ska rapportera felet inom skälig tid. Från Konsumentverkets hemsida:

"Först av allt måste du reklamera den felaktiga varan hos säljaren inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Det betyder att du muntligt eller skriftligt meddelar säljaren att du inte vill ha varan. Du måste förklara varför du anser att varan är felaktig. Reklamerar du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är du alltid i rätt tid."

1
Bevaka tråden