Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp - Uppgradering av macbook pro (late 2008)?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har vart sugen på en bättre dator ett bra tag nu men har inte råd. Har aldrig riktigt tänkt tanken att uppgradera tidigare men när jag läst på lite verkar de vara en ganska enkel och prisvärd lösning? Kan inte mycket om hårdvara och byte av delar så jag skulle uppskatta lite hjälp.

Detta är min nuvarande dator:

MacBook Pro "Core 2 Duo" 2.53 15" (Unibody) Specs (Late 2008, MB471LL/A, MacBookPro5,1, A1286, 2255) @ EveryMac.com

Tänkte att jag skulle uppgradera ram minnet från mina 4gb till 8gb (2x4gb) och även sätta in en SSD disk. Detta medför vissa frågor.

Har kollat på dessa minneskort:

Corsair Value Select SO-DIMM DDR3 PC8500/1066MHz CL7 2x4GB (CM3X8GSDKIT1066) - SO-DIMM-minne - Hitta lägsta pris, omdömen och information

Först och främst så undrar jag om nån kan bekräfta att min mbp klarar av 8gb ram? I specifikationer från everymac står de klart att den ska göra detta om jag kör på 10.6 eller senare vilket jag gör (kör 10.6.8). Är dock ändå osäker eftersom jag läst på många andra stället b.la. på apples sida att den bara ska klara 4gb eller 6gb, därför frågar jag er? nån som vet?

Nästa fråga är vilken ssd ja ska köpa? Sitter en slö 320gb disk som för det mesta är full. Så ja tänker mig minst en hårddisk på minst 200gb eller något. Kommer komplettera med min externa hårddisk. Här är disken jag kollat på:

Samsung 840 Series MZ-7TD250 250GB - Solid State-disk (SSD) - Hitta lägsta pris, omdömen och information

Kan inte de minsta om hårddiskar så förslag på andra diskar går också bra men tyckte den verka prisvärd och jag hade inte tänkt att lägga ner hur mycket pengar som helst på denna uppgraderingen. Är denna disk bra?

En annan sak jag kom att tänka på är om jag bara kan sätta in den nya tomma hårddisken och börja formatera och installera osx eller måste jag docka den nya och formatera och installera medan jag fortfarande har den gamla kvar?

Till sist funderar ja på hur mycket skillnad detta kommer att göra för mig. Är det värt? Använder datorn för de mesta till ganska enkel foto och videoredigering med Ps, Pr och Ae. Kommer jag märka nån skillnad eller kastar jag bara pengarna i sjön?

Hoppas på snabba svar och tackar och bockar på förhand!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-29 18:00

Du kommer att märka skillnad! Om det är värt pengarna kan nog bara du svara på, men det blir en snabbare maskin.
Dock tillhör jag dem som avråder från Corsair-minnen. De funkar för många (kanske de flesta), men också en hel del som har problem med dessa. Oftast verkar Crucial eller Kingston funka bra.
Enligt MacTracker klarar Late 2008 8 GB RAM, men Apple säger 4 GB. Det är inte ovanligt att de klarar mer än vad Apple specar.

Tack för svar! för mig ingen roll vilket märke det är på minnena så jag kan självklart välja nåt annat. Nån som har koll på ssd'n? Bra/dålig? passar den? andra alternativ? samt frågan om man kan sätta in den direkt från förpackningen och börja formatera med hjälp av startskivan?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-29 18:17

Ja, det ska inte vara några problem. Du måste skapa en partition med Skivverktyg först

jojo men ja behöver inte tänka på att köpa nån dockstation för det utan det går att göra direkt när jag har bytt ut hårddisken?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-29 20:18

Beror på om du tänker föra över någon info från din gamla disk, eller använda den senare, för t ex backup.

tänkte använda min externa disk för att föra över det jag behöver till den nya disken.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-29 22:11

Då är det väl bra att ha en extern låda eller docka.
Docka för tillfällig användning, låda för kontinuerlig användning.

Jag har samma dator som dig rbaudtler och jag bytte från de ursprungliga 2 gb ram till 8 gb. Det funkar jättebra och det var hur lätt som helst att byta. Jag köpte dessa minnen vilket jag kan rekommendera: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/11449.... Det är ett bra pris och absolut värt det. Funderar också själv på en ssd men väntar kanske...

1
Bevaka tråden