Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USA får övervaka data i molnet

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-29 10:34

"En obskyr amerikansk lag ger myndigheterna i USA fritt fram att ta del av data som EU-medborgare sparar på servrar hos amerikanska företag."

Artikeln nedan är intressant, hur USA ger sig själv rättigheten att ta del av all information som lagras i USA av icke-amerikaner.

USA får övervaka data i molnet - IDG.se

  • Medlem
  • 2013-01-29 13:00

Är jag förvånad? Absolut inte!

Ursprungligen av Dalle:

Är jag förvånad? Absolut inte!

Inte mig heller. USA har ju Echelon (data) - Wikipedia

Jag tror de som gråter mest är de amerikanska företag som säljer molntjänster.
Det kommer väl i slutändan betyda att ingen offentlig sektor eller företag i europa(och resen av världen) som inte vill att deras data ska kunna granskas hur som helst kommer att välja bort de molnföretag som har datahallar i USA.

Vad är skillnaden mellan detta och när amerikaners kommunikation passerar svensk gräns och rätt in i FRA:s famn?

Ursprungligen av pmarriott:

Vad är skillnaden mellan detta och när amerikaners kommunikation passerar svensk gräns och rätt in i FRA:s famn?

två fel gör inte ett rätt

Men om datan som lagras i molnen är krypterad?

Ursprungligen av citronsyra:

Men om datan som lagras i molnen är krypterad?

Vad hjälper det när Echelon klarar kryptering, dock ej SECOQO kryptering.

Ursprungligen av The Real Viking:

Vad hjälper det när Echelon klarar kryptering, dock ej SECOQO kryptering.

Hur menar du med att Echelon klarar kryptering?
Min iPad mini gör det också..

Ursprungligen av keptang:

Hur menar du med att Echelon klarar kryptering?
Min iPad mini gör det också..

Echelon klarar att knäcka de flesta krypteringsalgoritm. Vill du vara helt säker så får du bygga en egen algoritm. En SECOQO kryptering bygger på kvantkrypering och kan ej knäckas av Echelon (än så länge).

Ursprungligen av The Real Viking:

Echelon klarar att knäcka de flesta krypteringsalgoritm. Vill du vara helt säker så får du bygga en egen algoritm. En SECOQO kryptering bygger på kvantkrypering och kan ej knäckas av Echelon (än så länge).

Ja, vilken dator som helst klarar av att knäcka de flesta krypteringar.

Ursprungligen av keptang:

Ja, vilken dator som helst klarar av att knäcka de flesta krypteringar.

Jag pratar om avancerade krypteringar på relativt kort tid. Vanliga datorer kräver flera tusentals/miljontals år beroende på nyckelns längd för att knäcka avancerade krypteringar, t.ex AES-128 och AES-256 och ännu säkrare krypteringar, inte simpla krypteringar som WEP.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-29 14:09

FRA gör ju redan detta i vårt lilla land och regeringen vill utöka nyttjandet av det. Why are people surpriced?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-29 14:17
Ursprungligen av Erik.dv:

FRA gör ju redan detta i vårt lilla land och regeringen vill utöka nyttjandet av det. Why are people surpriced?

Är det FRA gör i sverige verkligen ekvivalent med det som artikeln beskriver om USA? Har FRA, utan omsvep, rätten att bryta sig in på en serverplats som jag har?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-29 14:29
Ursprungligen av zinned:

Är det FRA gör i sverige verkligen ekvivalent med det som artikeln beskriver om USA? Har FRA, utan omsvep, rätten att bryta sig in på en serverplats som jag har?

Nja, idag monitorerar tror jag FRA all trafik som går in och ut ur Sverige där man tar en action på utvalda sökord och strängar. Men jag har för mig något snille i regeringen la som förslag att man skulle få använda "detta verktyg" även inne i landet som brottsbeskämpningsmedel.

Vi har ju alla rent mjöl i påsen så det är ju lugnt, eller hur?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-29 15:15
Ursprungligen av Erik.dv:

Vi har ju alla rent mjöl i påsen så det är ju lugnt, eller hur?

Absolut

Dock tycker jag det är så j-la vidrigt rent principiellt. Och nej, det är inte jämförbart med övervakningskameror i city.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-29 16:53
Ursprungligen av zinned:

Absolut

Dock tycker jag det är så j-la vidrigt rent principiellt. Och nej, det är inte jämförbart med övervakningskameror i city.

Ja, det är hemskt och de flesta Svensson förstår inte det.

Vore det okej om staten hade en person som följde dig och lyssnade på allt du sa, öppnade all din post och kontrollerade allt du såg på din TV?

De flesta skulle nog svara nej på ovan, men FRA brydde sig inte så många om.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-29 16:58
Ursprungligen av Erik.dv:

Ja, det är hemskt och de flesta Svensson förstår inte det.

Vore det okej om staten hade en person som följde dig och lyssnade på allt du sa, öppnade all din post och kontrollerade allt du såg på din TV?

De flesta skulle nog svara nej på ovan, men FRA brydde sig inte så många om.

Det spelar väl egentligen ingen roll hur många som brydde sig om FRA eller ej då ingen hade något att säga till om i frågan. Det höjdes ju röster hejvilt men givetvis till döva öron.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-29 17:04
Ursprungligen av zinned:

Det spelar väl egentligen ingen roll hur många som brydde sig om FRA eller ej då ingen hade något att säga till om i frågan. Det höjdes ju röster hejvilt men givetvis till döva öron.

Det var väl någon från Försvarsmakten som sa något i stil med FRA är inget nytt, nu har det bara blivit lagligt / officiellt.

Om jag förstått var Echalon (tekniken/maskinen) från början väldigt strikt hemlig militär avdelning vars namn troligen fortfarande är okänd (det är möjligt att det var NSA) (Jag kallar den XXX), väldigt få kände till den, inte ens CIA, USA:s president, regering eller försvarsminister. XXX bröt mot alla möjliga lagar… hur det är idag vet jag inte (jag tror att NSA tog över senare), men FRA och denna avdelning som sköter Echalon kan inte jämställas, då FRA styrs av lagar, medan XXX inte gör det och kan därmed spionera på ALL trafik över hela vår jord (med eller utan medgivande från världens regeringar – eller ens egen regering!), medan FRA har begränsade befogenheter.

NSA's (militär) fokus är egentligen inrikes, CIA's (civil) fokus är utrikes, FBI's (civil) fokus är inrikes… så Echalon borde egentligen höra till någon annan militär avdelning som har fokus utrikes…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-29 17:04
Ursprungligen av The Real Viking:

Om jag förstått var Echalon (tekniken/maskinen) från början väldigt strikt hemlig militär avdelning vars namn troligen fortfarande är okänd (det är möjligt att det var NSA) (Jag kallar den XXX), väldigt få kände till den, inte ens CIA, USA:s president, regering eller försvarsminister. XXX bröt mot alla möjliga lagar… hur det är idag vet jag inte (jag tror att NSA tog över senare), men FRA och denna avdelning som sköter Echalon kan inte jämställas, då FRA styrs av lagar, medan XXX inte gör det och kan därmed spionera på ALL trafik över hela vår jord (med eller utan medgivande från världens regeringar – eller ens egen regering!), medan FRA har begränsade befogenheter.

NSA's (militär) fokus är egentligen inrikes, CIA's (civil) fokus är utrikes, FBI's (civil) fokus är inrikes… så Echalon borde egentligen höra till någon annan militär avdelning som har fokus utrikes…

Visst, men FRA monitorerar ALLT som går in och ut ur Sverige. Sedan har man lagt på ett filter som bara "larmar" för vissa saker. Så stor skillnad är det inte. Och börjar man nyttja det för civila polismål i landet… Visst, det styrs av lagar men hur bra dessa är kan ifrågasättas.

Freedom at what cost.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-01-29 17:44

Förvånad? Nej.
Gillar jag det? Nej.

Tyvärr är det bara att gilla läget om man inte helt vill sluta att använda molnbaserade nättjänster.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-01-29 19:50

/Foliehatt på

NSA's samarbete med Apple har skördat segrar.

Planen var att skapa en produkt som alla ville ha för att senare införa molntjänster i operativet som kallas
"säkerhetsbackup", "automatisk spegling av data" mm.
Nu kan NSA spara en massa arbete med avlyssning och dekryptering av data och i stället bara läsa allt som automatiskt kommer in okrypterat i sitt 'moln' från all världens iDevice's.

/Foliehatt av

1984, part 2

Glömde iMessage och Photo stream.
NSA vet allt...

Ursprungligen av mattiL:

/Foliehatt på

NSA's samarbete med Apple har skördat segrar.

Planen var att skapa en produkt som alla ville ha för att senare införa molntjänster i operativet som kallas
"säkerhetsbackup", "automatisk spegling av data" mm.
Nu kan NSA spara en massa arbete med avlyssning och dekryptering av data och i stället bara läsa allt som automatiskt kommer in okrypterat i sitt 'moln' från all världens iDevice's.

/Foliehatt av

1984, part 2

Glömde iMessage och Photo stream.
NSA vet allt...

Jag vet att lagringen på iCloud är krypterad, men är strömmen från datorn till iCloud krypterad eller inte? Jag har svårt att tro att Apple skulle strömma iCloud innehåll okrypterat mellan iCloud och iOS/Mac OS X.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-01-29 21:11
Ursprungligen av The Real Viking:

Jag vet att lagringen på iCloud är krypterad, men är strömmen från datorn till iCloud krypterad eller inte? Jag har svårt att tro att Apple skulle strömma iCloud innehåll okrypterat mellan iCloud och iOS/Mac OS X.

Inget är låst för den som äger nyckeln..

Jag vet ett kommersiellt bolag som utvecklar switchar och routers där ledningen sedan länge klart och tydligt deklarerat att de aldrig skulle använda sig av nätverksutrustning som är utvecklad på andra sidan Atlanten, vare sig i affärsverksamheten eller privat. Nu är det iofs lätt att säga när man själv utvecklar den typen av produkter, men det säger ändå en del om hur de som är mitt i branschen ser på det där med att inget är låst för den som äger nyckeln.

Det enda som är intressant när det gäller kryptering är att innehållet är skyddat tillräckligt länge för att inte informationen ska vara aktuell den dagen krypteringen går att knäcka. Jag förutsätter att allt jag gör är totalt publikt för någon som har tillräckligt med resurser. Då är det tur att jag är så rackarns renhårig att jag inte har något att dölja
Kryptering och lösenord använder man för att skydda sig från klåfingriga småtjuvar, inte myndigheter. Om myndigheter bara vill tillräckligt mycket så kommer de förr eller senare in oavsett vilken kryptering man använder sig av...

1. Använd inte amerikanska bolag om ni är rädda för att amerikanska myndigheter tar del av er data.

2. Facebook, Twitter, Google etc. övervakar oss dagligen, men inte gnälls det om det. Personligen tycker jag att det är betydligt värre att privata företag har det utrymme de har att samla information, analysera och använda allt de kommer över. Den statliga övervakningen kan vi åtminstone reglera och även avskaffa genom folkligt engagemang och demokratins kraft.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-30 00:20
Ursprungligen av maskh:

1. Använd inte amerikanska bolag om ni är rädda för att amerikanska myndigheter tar del av er data.

2. Facebook, Twitter, Google etc. övervakar oss dagligen, men inte gnälls det om det. Personligen tycker jag att det är betydligt värre att privata företag har det utrymme de har att samla information, analysera och använda allt de kommer över. Den statliga övervakningen kan vi åtminstone reglera och även avskaffa genom folkligt engagemang och demokratins kraft.

Vi ingår ett avtal som går åt båda hållen när det gäller Facebook, Twitter, Google, etc. Det USA gör nu är att fullkomligt pissa på allt vad integritet och avtal heter, de går runt allt sådant. Det kan vi inte påverka eller reglera.

Ursprungligen av zinned:

Vi ingår ett avtal som går åt båda hållen när det gäller Facebook, Twitter, Google, etc. Det USA gör nu är att fullkomligt pissa på allt vad integritet och avtal heter, de går runt allt sådant. Det kan vi inte påverka eller reglera.

Jag har varken loggat in på Facebook eller Twitter, och ändå har jag redan "kakor" i Safari där någon form av information lagras. Gör jag en sökning på Googles sökmotor så kommer någon form av information att lagras. Vad jag förstår så är detta delar som Google och andra berörd leverantörer kan använda. Det har jag inte ingått något tydligt avtal kring. Men detta ser man få protester mot.

Personligen är jag mer trygg i att staten har en viss övervakning än att privata företag har det spelutrymme de har idag.

Och jo, vi kan både påverka och regler genom demokratiska och fria val där vi väljer våra företrädare. Men så länge människor röstar in företrädare som faktiskt vill ha denna statliga övervakning så kommer det ju att fortsätta i denna takt. Eller hur?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-30 20:13
Ursprungligen av maskh:

Gör jag en sökning på Googles sökmotor så kommer någon form av information att lagras. Vad jag förstår så är detta delar som Google och andra berörd leverantörer kan använda. Det har jag inte ingått något tydligt avtal kring. Men detta ser man få protester mot.

Jag förutsatte att vi pratade om Googles molntjänster så som Gmail t ex. Men fine, Googles sökmotor har du inte ingått något tydligt avtal med.

Ursprungligen av maskh:

Och jo, vi kan både påverka och regler genom demokratiska och fria val där vi väljer våra företrädare. Men så länge människor röstar in företrädare som faktiskt vill ha denna statliga övervakning så kommer det ju att fortsätta i denna takt. Eller hur?

Sure, i sverige. Förklara dock för mig hur vi, genom demokratiska och fria val ska kunna påverka sådana saker som USA nu sysslar med?

Bevaka tråden