Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Netflix erbjuder bättre 1080p-kvalitet till vissa kunder

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Json_81:

Testade, det står att de inte är anslutna.

Samma för mig...

den där sidan verkar inte fungera korrekt.

på jobbet säger den att super hd fungerar, men hemma säger den att det inte fungerar.
det är samma internetleverantör på båda ställena. (har även bredare bredband hemma hos mig än på jobbet)

Ursprungligen av mjewl:

den där sidan verkar inte fungera korrekt.

på jobbet säger den att super hd fungerar, men hemma säger den att det inte fungerar.
det är samma internetleverantör på båda ställena. (har även bredare bredband hemma hos mig än på jobbet)

Det kan bero på hur trafiken routas och om de exempelvis hyr in sig via andras nät på vissa platser, gissar jag. Det finns säkert någon som kan förklara det bättre än så här, gissar jag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-19 01:28
Ursprungligen av Joacim Melin:

Det kan bero på hur trafiken routas och om de exempelvis hyr in sig via andras nät på vissa platser, gissar jag. Det finns säkert någon som kan förklara det bättre än så här, gissar jag.

Då är det i så fall BS att man ska se till att operatören är ansluten mot Open Connect. Då räcker ju inte det utan det krävs att den aktuella punkten från vilken routingen börjar utanför LAN'et har rätt routing vidare ut.

Detta tycker jag verkar bli mer och mer tramsigt.

ja, både jag och företaget jag jobbar på använder sig av telia som i sin tur hyr in sig på det lokala elbolagets fiber (som alltså både jag och företaget jag jobbar hos använder sig av)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-18 18:17

Via min Tele2-anslutning (LAN) har jag inte Super HD.
Men använder jag Anonine VPN genom samma kabel så har jag det.

Ursprungligen av oskard:

Via min Tele2-anslutning (LAN) har jag inte Super HD.
Men använder jag Anonine VPN genom samma kabel så har jag det.

det är ju för att med vpn så går du förmodligen genom en leverantör som klarar super hd. dvs. netflix ser inte din anslutning utan den som du använder till vpn (anonine).

Senast redigerat 2013-01-18 20:04
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-01-18 19:41
Ursprungligen av oskard:

Via min Tele2-anslutning (LAN) har jag inte Super HD.
Men använder jag Anonine VPN genom samma kabel så har jag det.

Anonine går genom Bahnhof.

Jag har Bredband2 och det ska fungera enligt deras hemsida för mig, kör med 100/10.

Jag har 100/100 lina via Bahnhof men hittar inga filmer på ATV3 som det står super hd på.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-01-18 20:23

Min anslutning via Telia ADSL verkar vara godkänd för sk SHD!

Frågan är hur många som faktiskt ser skillnad. Ett blindtest på det här hade ju varit roligt.

Ursprungligen av PeeMaN:

Frågan är hur många som faktiskt ser skillnad. Ett blindtest på det här hade ju varit roligt.

ja, håller med till fullo där. själv ser jag inte skillnad på 720p och 1080p. (ok ibland kan jag se ytterst små förbättringar, men det kan lika gärna vara inbillning. iaf inget som gör att jag måste springa skrikandes till affären och köpa mig en 1080p-projektor)

Ursprungligen av mjewl:

ja, håller med till fullo där. själv ser jag inte skillnad på 720p och 1080p. (ok ibland kan jag se ytterst små förbättringar, men det kan lika gärna vara inbillning. iaf inget som gör att jag måste springa skrikandes till affären och köpa mig en 1080p-projektor)

Det här är mycket bra att luta sig mot när man pratar med fanatiker:
Screen Size

Ursprungligen av PeeMaN:

Det här är mycket bra att luta sig mot när man pratar med fanatiker:
Screen Size

Den där bilden säger tyvärr inte hela sanningen. Det är ytterst inviduellt, precis som med ljud. Personligen är jag för petig när det kommer till bildkvalite, men har dock svårt att höra skillnader på ljudkvalite (i den högre skalan).

Tycker det är lite larvigt att kalla det för "superhd", varför inte kalla det för vad det är? Fullhd med väldigt låg bitrate. Förslag på namn "FullHD -" (utläses: fullhd minus).

När det är låg bitrate så brukar videofilen vara ganska hårt komprimerad vilket gör att du förlorar mycket detaljer, vilket i sin tur medför att folk kanske inte ser någon skillnad eller att till och med 720p ser bättre ut. Vet att exempelvis serierna från iTunes har i 80% av fallen mer detalj i 720p än i 1080p. Detta pga att 1080p versionerna blivit sönderkomprimerade.

Ska du jämföra så får du se till att fullhd strömmen inte har blivit sönderkomprimerad, då ser betydligt fler skillnad och inte bara "fanatiker" som du så fint uttrycker det. Och gör jämförelsen gärna på en bra kalibrerad bildvisare i lagom storlek (50"+).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-24 16:53
Ursprungligen av fadeeaway:

Tycker det är lite larvigt att kalla det för "superhd", varför inte kalla det för vad det är? Fullhd med väldigt låg bitrate. Förslag på namn "FullHD -" (utläses: fullhd minus).

Jag kunde inte vara mer enig.

Ursprungligen av zinned:

Jag kunde inte vara mer enig.

Ful-HD kunde kanske vara ett lämpligt namn annars.

(OT om Apple TV-uppdateringen: Den fastnade för mig (och många andra) på ungefär 80 procent av steg 1, men det är bara att vänta. För min del tog det säkert två timmar innan den helt plötsligt startade om (såg aldrig steg 2) och var uppdaterad.)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-29 12:21
Ursprungligen av Adrian B:

(OT om Apple TV-uppdateringen: Den fastnade för mig (och många andra) på ungefär 80 procent av steg 1, men det är bara att vänta. För min del tog det säkert två timmar innan den helt plötsligt startade om (såg aldrig steg 2) och var uppdaterad.)

Så var det med förra uppdateringen också, undrar vad de sysslar med numera egentligen.

Sist så ryckte jag strömmen till sist och bootade om, då rann det på och blev klart.

Ursprungligen av zinned:

Så var det med förra uppdateringen också, undrar vad de sysslar med numera egentligen.

Sist så ryckte jag strömmen till sist och bootade om, då rann det på och blev klart.

Ja, något är inte rätt helt klart, det var ingen brist av "stuck on step 1"-trådar i Apples diskussionsforum direkt. För vissa har det fungerat att dra sladden till ethernet så att det går över wifi istället och på så sätt snabba upp processen.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2013-01-19 09:50

Tror inte att Super HD fungerar på ATV3 än, borde komma en uppdatering som löser det.
Har Super HD i kablarna men får det inte att fungera med ATV3.

Ursprungligen av shampo:

Tror inte att Super HD fungerar på ATV3 än, borde komma en uppdatering som löser det.
Har Super HD i kablarna men får det inte att fungera med ATV3.

Samma här, jag har det i PS3:an men inte i ATV3.

Jag har Bahnhof 100/100 och jag får INTE Super HD, eller gör jag något fel?

Ursprungligen av Robles:

Jag har Bahnhof 100/100 och jag får INTE Super HD, eller gör jag något fel?

Intressant, i Firefox får jag nej, i Chrome får jag Ja! Funderar på om Media Hint är boven i dramat.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-01-20 11:46
Ursprungligen av Robles:

Intressant, i Firefox får jag nej, i Chrome får jag Ja! Funderar på om Media Hint är boven i dramat.

Jag fick nej i Chrome men ja i Safari - Operatör Bahnhof.

Ursprungligen av joakimo:

Jag fick nej i Chrome men ja i Safari - Operatör Bahnhof.

Kör du möjligen Media Hint i Chrome?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-01-22 17:05
Ursprungligen av Adrian B:

Kör du möjligen Media Hint i Chrome?

Det var avstängt när jag provade med båda webbläsarna. Provade nu igen och får godkänt i båda webbläsarna. Måste varit en tillfällig knut på linan eller något fel från min sida.

SuperHD testsidan verkar använda DNSen för att se om din operatör stöder det. Dvs, kör man med t.ex. OpenDNS, Google DNS eller Media Hint så visar det att man inte har stöd för Super HD. Disablea dessa så får ni en korrekt visning.

MalcolmX på Minhembio forumet har skickat förfrågan om hur det egentligen fungerar till Netflix. Se här -> Netflix! - Minhembio forum - Sida 28

Ursprungligen av air:

SuperHD testsidan verkar använda DNSen för att se om din operatör stöder det. Dvs, kör man med t.ex. OpenDNS, Google DNS eller Media Hint så visar det att man inte har stöd för Super HD. Disablea dessa så får ni en korrekt visning.

MalcolmX på Minhembio forumet har skickat förfrågan om hur det egentligen fungerar till Netflix. Se här -> Netflix! - Minhembio forum - Sida 28

kör med opendns hemma så det förklarar ju saken isf. tack för informationen!

Telia kommer inte släppa på SuperHD i sina nät, de säger att det är pga att de satsar på sin egen tjänst istället.

Bredbandsbolaget var mer ärliga... Netflix vill inte betala BBB för denna tjänst så då säger BBB nej.

Bevaka tråden