Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur tar jag bort ett sparat lösenord från webbläsaren?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-01-29 01:45

Jag klickade just i att datorn skulle komma ihåg mitt lösenord på en hemsida där man kan köpa böcker. Jag ångrade mig direkt. Tänkte inte på att någon liten person i hushållet kanske kommer in på sidan och beställer böcker utan att veta om det.
Finns det någon möjlighet för mig nu att få datorn att glömma lösenordet igen? Hur gör jag då?

Mvh
KOL

Senast redigerat 2013-01-29 09:27

Det beror lite på vilken webbläsare du kör. I Safari, klicka Safari > Preferences > Passwords och ta bort det ut listan. I Firefox, klicka Firefox > Preferences > Security > Saved Passwords och gör samma sak där.

Det kan hända att lösenordet är lagrat i din Keychain också (lite osäker på hur dom funkar), men du kan dubbelkolla genom att starta Keychain Access (använd spotlight för att hitta programmet, tror det heter Nyckelhanteraren el dyl på svenska versionen). Har du ett entry för lösenordet där också är det bara att klicka Delete på det.

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-01-29 06:46

Det enklaste är att logga in på webplatsen; ändra lösenordet och välj "spara inte" nästa gång du handlar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-29 09:30
Ursprungligen av bluzol:

Det enklaste är att logga in på webplatsen; ändra lösenordet och välj "spara inte" nästa gång du handlar.

Det måste jag säga låter väldigt mycket krångligare än tipset från Kermit

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-02-01 15:53

Tack!

Ursprungligen av KOL:

Jag klickade just i att datorn skulle komma ihåg mitt lösenord på en hemsida där man kan köpa böcker. Jag ångrade mig direkt. Tänkte inte på att någon liten person i hushållet kanske kommer in på sidan och beställer böcker utan att veta om det.
Finns det någon möjlighet för mig nu att få datorn att glömma lösenordet igen? Hur gör jag då?

Mvh
KOL

Får jag även föreslå att du överväger separat gäst-konto som andra kan logga in på? På så sätt undviker du hela problematiken. Sätt gästkontot utan admin-behörighet och utan lösen. Sätt ditt eget med lösen. Presto! Nu har du en långsiktigt hållbar lösning som skyddar dig från andra problem också...

1
Bevaka tråden