Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur öppna Kartex i Crossover

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har Crossover på min Mac och har installerat Kartex från Lantmäteriet. Installationen gick bra, och jag skapade en Bottle som jag döpte till Kartex. Denna hamnade på rätt ställe (se bif skärmdump.)
Min fråga: Var/hur öppnar jag nu Kartex för att sedan ladda den karta jag har på skrivbordet?
/Kajsa

PS Har kollat trådarna men hittar inte svaret på just detta...

PPS Jag vet att filen ska komma upp under Program, men där finns bara dessa val:

Testat söka med Spotlight? Kan minnas att Crossover stoppar sina .app i Biblioteket någonstans.

/Users/[your user account]/Library/Application Support/Crossover

  • Medlem
  • 2013-01-26 19:42

Användarnamn (lilla huset) > Program > CrossOver > Programmapp (för respektive program > Programmet.

Fast det är ju inte säkert i ditt fall att installationen lyckades, verkar inte så vad jag kan se.

Nä, det ser ut att ligga där det skall, men kommer inte upp under Program...
Ska kanske avinstallera allt och göra om det...

Ursprungligen av Kajsali:

Nä, det ser ut att ligga där det skall, men kommer inte upp under Program...
Ska kanske avinstallera allt och göra om det...

Har du flyttat din "bottle" till programmappen då?

Har testat lägga den där, men Crossover vill ju veta vilken fil den ska öppna. Jag kommer bara in i Kartexmappen, och måste anvisa vilken fil som ska läsas in.
Kanske är installationen fel i alla fall.
Hur i herrans namn kan Lantmäteriet fortfarande, efter alla år, inte ha en Mac-version av Kartex...?

  • Medlem
  • 2013-01-27 16:43

Jag testade Kartex i CrossOver och jag får det inte att installera. Flaska skapas och så, men installeraren säger att det misslyckas. Om du har tillgång till Windows kan du ju överväga att köra det via bootcamp eller virtuellt. VirtualBox är gratis, om du föredrar virtuellt. Har du inte tillgång till Windows kan du testa att köra Ubuntu virtuellt, som har mer omfattande programstöd (Wine och dess derivat) än Mac för Windowsprogramvara.

Om man vill slippa strula med Crossover kan man kanske försöka använda programmet Quantum GIS (gratis open source) istället (den lär kunna läsa Kartex .RIK-filer)

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2013-01-27 20:02

Efter en del trixande fick jag faktiskt in Quantum GIS. Däremot identifierar Open Sourceprogrammet inte mina .RIK-filer som alltså förblir oöppnade.
Någon...........?

Ursprungligen av Le:

Efter en del trixande fick jag faktiskt in Quantum GIS. Däremot identifierar Open Sourceprogrammet inte mina .RIK-filer som alltså förblir oöppnade.
Någon...........?

Kanske Quantum GIS bara klara äldre versioner av .RIK-filer? Om du råkar ha en äldre fil, så kan du testa.
Aha… på wikipedia står det något intressant. Quantum GIS kan öppna .RIK filer – men tydligen bara äldre versioner. Hoppas Quantum GIS uppdatera så att den även klarar nyare filformat! Kanske du kan maila dem och fråga om de kan utöka stödet till nyare .RIK filer.

1
Bevaka tråden