Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple och barnarbetarna

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-27 09:39

Har Apple för komplicerad försörjningskedja så att de inte kan ha koll på alla led...det var del barnarbetare ...

Child labour uncovered in Apple's supply chain | Technology | The Guardian

Om det gällt kläder, t ex HM hade det blivit ett ramaskri, hur kommer kunderna att reagera nu?

Det är väl bra att det upptäcks vid interna revisioner och kan åtgärdas?
Detta är väldigt svårt för stora multinationella företag att hålla i schack, tyvärr.

Att det finns barnarbetare öht är naturligtvis inte alls bra på något sätt.

Hur kunderna kommer reagera? Inte alls tror jag.

Jag tycker det är bra att barn sätter ihop telefoner. Vuxna är klumpiga och har så stora händer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-27 11:48
Ursprungligen av grenhall:

Jag tycker det är bra att barn sätter ihop telefoner. Vuxna är klumpiga och har så stora händer.

Idiotiskt uttalande, barn under 16 år ska inte jobba i dom tempon som krävs för produktion av mobiltelefoner. Dom riskerar att slita ut sig för livet under ett par korta år, få resten av sina liv förstörda när dom mentalt och fysiskt inte är mogna arbetsuppgifterna.

Bra att det uppmärksammas men som keptang nämnde, att slutkunderna reagerar troligtvis inte alls.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-27 12:03
Ursprungligen av CUBEIS:

Idiotiskt uttalande, barn under 16 år ska inte jobba i dom tempon som krävs för produktion av mobiltelefoner. Dom riskerar att slita ut sig för livet under ett par korta år, få resten av sina liv förstörda när dom mentalt och fysiskt inte är mogna arbetsuppgifterna.

Bra att det uppmärksammas men som keptang nämnde, att slutkunderna reagerar troligtvis inte alls.

Inte alls klumpigt utan enbart roligt och du skulle bli förvånad över alla saker du använder i ditt dagliga liv som är hanterat av barn.
Det är förjävligt men att sitta här i Sverige och spela förfärad är bara hyckleri enligt mig.

  • Medlem
  • 2013-01-27 14:26
Ursprungligen av grenhall:

Jag tycker det är bra att barn sätter ihop telefoner. Vuxna är klumpiga och har så stora händer.

Jag trodde först du skämta men du är alltså helt seriös med det uttalandet?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-01-27 10:21
Ursprungligen av spaceas:

Har Apple för komplicerad försörjningskedja så att de inte kan ha koll på alla led...det var del barnarbetare ...

Tydligen inte eftersom det upptäcktes, eller?

Ursprungligen av CUBEIS:

Idiotiskt uttalande, barn under 16 år ska inte jobba i dom tempon som krävs för produktion av mobiltelefoner. Dom riskerar att slita ut sig för livet under ett par korta år, få resten av sina liv förstörda när dom mentalt och fysiskt inte är mogna arbetsuppgifterna.

Bra att det uppmärksammas men som keptang nämnde, att slutkunderna reagerar troligtvis inte alls.

Det är inte upp till dig att bestämma hur jag vill att mina datorer och telefoner ska sättas ihop. Kul att få en telefon där kameran sitter upp och ner för att en man med valkiga händer inte kunde komma åt och sätta den rätt. Eller en dator där webbkameran sitter bakåtvänt. Nej vuxna ska hålla sig borta från tillverkningen av elektroniska komponenter och produkter.

Sedan har ju faktiskt barn betydligt mer energi att göra av med än vuxna jämlikar. Tempot passar barnen bättre än vuxna. Det var t.ex. inga barn som begick självmord hos Foxconn. Varför? För att tempot, pressen och stressen passar dem perfekt.

Ursprungligen av Spata:

Jag trodde först du skämta men du är alltså helt seriös med det uttalandet?

Nej jag är verkligen inte seriös med uttalandet. Jag tycker bara det är roligt när folk som uppenbarligen inte förstår sarkasm påbörjar århundradets utläggning om varför barn inte hör hemma i yrkeslivet.

Ironi är svårt, speciellt i skriven text, men skönt att läsa det sista:)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-27 15:15

Det är en väldig skillnad i att förstå sarkasm, och att tolka det så i skriven text. Känns lite som om man vill ha roligt på någon annans bekostnad....

  • Medlem
  • 2013-01-27 15:17

En klassiker.

Vissa saker kanske man kan förstå med lite normal logik. Ett exempel på en sådan sak är att de som tycker att barnarbete är okej antagligen inte skriver ut det på ett forum för att på något märkligt sätt försöka omvända folk som tycker det motsatta. Inte i Sverige iaf.

1
Bevaka tråden