Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac räddat av GPRS

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag kring middagstid sprang 99mac servern på problem med MySQL databasen, och siten blev otillgänglig med framsidan utbytt mot ett otäckt MySQL-felmeddelande istället. Björnström samt undertecknad-- också Björnström-- befann oss i bilen norr om Sundsvall på väg upp till Umeå för att hälsa på Jon Adolfsson, ett bekant ansikte på 99mac för de flesta.

Med hjälp av Microsoft Terminal Services i kombination med GPRS kopplar Martin upp sig mot 99mac-servern i Kista relativt snabbt. Trots att vi står parkerade på en rastplats relativt "ute i skogen" går det smidigt, om än långsamt. Martin går in i inställningarna för MySQL och kör 'repair' på databasen. Några tappningar med stylusen senare är siten igång i full fart igen!

Tro det eller ej, det finns en faktisk nytta för den förhållandevist utskällda tekniken GPRS!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-18 00:38

Underbar historia!
GPRS är definitivt underskattat ja.

99Mac-servern i Kista? Vad jag vet står den fortfarande hos oss i Sickla på Immitt.com, tills dessa det är dags att flytta.

Men Terminal Services är coolt och detta är det första exemplet jag hört på att någon haft nytta av GPRS.

/Ola

Tssss.. Terminal Services.

Ingenting slår att ha SSH-klient i sin Palm, logga in och rätta till eventuella problem. Eller varför inte lägga in VNC på de datorer du behöver komma åt? VNC ROCKAR!

Ciryon

Jag har lite annan syn på det där - efter att ha kört VNC och SSH mot vår RH8 och X Server känns Terminal Services som en gudsgåva...men det är ju bara min åsikt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
men det är ju bara min åsikt.

Beror nog på vad man är van vid.

Ciryon

På mitt förra jobb hade en kollega en Nokia Communicator. Vi använde den för att SSh:a oss in på Solaris-servern och peta i inställningarna, databasen eller starta om burken.

Gick inte toksnabbt men det gick!

1
Bevaka tråden