Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bootcamp på Macbook Pro, nackdelar?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

sitter och funderar över om jag ska fixa bootcamp på min macbook pro (tidigt 2011) med windows 7.
(ska ha det endast för att kunna spela spel som ej finns till os x, om någon undrar)

det jag vill veta och inte funnit någon info om är vad det är för nackdelar med att köra bootcamp?

t.ex som att det skulle slöa ner datorn? datorn blir extra varm? uppstår problem med os x? andra problem som uppstår? ja allt som tolkas som nackdelar/försämringar av något slag vill jag gärna veta om.

Ursprungligen av mjewl:

...slöa ner datorn? datorn blir extra varm?

Slö jämfört med vadå?

Varm jämfört med vadå?

Är dina frågor ställda för att jämföra Bootcamp med olika virtualiseringsalternativ (som VMware eller Parallels)?

Vad ska du använda Windows till? Vilka program? Spel?

trodde det var ganska uppenbart, självklart menar jag jämfört med UTAN bootcamp..

Ursprungligen av mjewl:

trodde det var ganska uppenbart, självklart menar jag jämfört med UTAN bootcamp..

Men vad är det för fråga att ställa?

Antingen behöver du Windows eller så behöver du inte Windows.

Om du inte behöver Windows till något speciellt - låt då bli Bootcamp, och kör något virtualiseringsalternativ i stället.

Om du verkligen behöver Windows till något, ställ då upp Bootcamp mot virtualisering, och jämför.

Att jämföra Bootcamp mot "utan-Bootcamp" (dvs ingenting) känns ganska meningslöst i mina ögon. Som keptang redan påpekat - varför skulle det ge några nackdelar?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men vad är det för fråga att ställa?

Antingen behöver du Windows eller så behöver du inte Windows.

Om du inte behöver Windows till något speciellt - låt då bli Bootcamp, och kör något virtualiseringsalternativ i stället.

Om du verkligen behöver Windows till något, ställ då upp Bootcamp mot virtualisering, och jämför.

Att jämföra Bootcamp mot "utan-Bootcamp" (dvs ingenting) känns ganska meningslöst i mina ögon.

nej då, det är inte meningslöst att jämföra.

jag vill som jag nämnde kunna spela spel som inte finns till os x, men om det innebär att datorn krånglar mer/blir slöare/varmare eller råkar ut för något annat negativt så väljer jag hellre att inte spela dessa spel. så nej, det är verkligen inte meningslöst att jämföra.

och om du nu tycker det är en så dum fråga att ställa så är det ingen som tvingar dig till att svara.
aldrig hört talas om "det finns inga dumma frågor, bara dumma svar"?

Ursprungligen av mjewl:

...så nej, det är verkligen inte meningslöst att jämföra.

Du har fått svar i inlägg #4.

Nej.
Nej.
Nej.
Nej.

så du menar att det inte finns några som helst negativa förändringar på datorn med att "installera" och köra bootcamp? (förutom att man får mindre disk-utrymme än utan bootcamp/win7)

låter för bra för att vara sant.

Nej precis.
Vad skulle det finnas för nackdelar?

Det är precis som du skulle dualboota en vanlig PC med Windows/Linux/vad du nu vill.

har inte sagt att jag inte fått svar. vad har mitt påstående om att det inte var meningslöst att jämföra med om att jag fått svar på min fråga att göra? jag svarade bara på ditt meningslösa inlägg om att min fråga var meningslös..

Värme:
Det är möjligt att datorn blir lite varm om du kör spel i Windows. Men den blir ju varm om du kör ett prestandakrävande spel i OS X också. Så det kan ju inte ses som en nackdel. Det är ju inte så att datorn förstörs av det. Om man är så rädd om sin dator så ska man nog inte spela spel på den, varken i OS X eller Windows.

Slö:
Datorns prestanda är datorns prestanda. Den ändras ju inte för att du har en extra partition på hårddisken.
Din OS X-partition påverkas överhuvudtaget inte av att du har en Bootcamp-partition på datorn (utöver det minskade diskutrymmet).

Jag står fast vid att jag tycker att det är en ganska meningslös frågeställning. I mina ögon är det ungefär som att fråga: "Är det en nackdel att använda datorn?"

Senast redigerat 2013-01-27 11:41
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-27 11:33

Jag håller helt med Jesper och keptang. Men det TS undrade var nog Jespers stycke 2 ovan: om OSX på något sätt påverkades av om Bootcamp installeras. Och svaret är då förstås Nej.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-27 11:45

Det enda negativa som sker är att Bootcamp och Windows behöver en egen HDD partition. Antingnen en del av din OSX-disk eller en annan disk. Har man bara en liten SSD kan detta bli ett problem. Har man typ en 500-750 GB HDD brukar detta inte vara ett problem. Man kan även boota Windows från vissa externa USB och Thunderbolt-lösningar. Dock kan detta vara relativt dyra att köpa in. Vid nyttjande av USB är inte din maskin optimal då den bara har USB-2 som är ganska slött.

En annan notering är att om man partionerar upp en Fusion Drive så får Windows endast tillgång till HDD-delen och inte SSD. Detta är dock inget som påverkar dig alls eller OSX generellt speciellt negativt mer än ovan (man förlorar lite HDD plats).

1
Bevaka tråden