Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X server: användardata på extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-01-26 10:05

Hej!
Har letat, men inte tyckt mig ha hittat ett bra svar för en nybörjare. Har en Mac mini 2012 med en intern 256 SSD och en extern G-Drive på 4 TB. Min tanke är att ha operativsystemet på SSD:n och användardatan på min HDD.

I Server.app 2.2 hittar jag en inställning för servicedata (datornamn > settings > service data), men jag hittar inget motsvarande för användardatan.

Jag har hittat en uppsjö olika "halvskrivna" förslag på hur användardatan ska flyttas till en extern hårddisk, när man sitter med en Mac och en hårddisk; men jag har inte hittat någon guide som tar upp alla moment och ingen guide som dessutom utgår servern (så att nya användare automatiskt hamnar på den externa hårddisken).

Är det någon som vet hur detta går till på bästa sätt eller som känner till en bra guide för detta?

Och någon som vet vilket det bästa kommandot är för att mounta hårddisken innan någon har loggat in, vilket – som jag har förstått det - krävs.

Menar du hemkatalogerna?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-01-26 11:18

Jamen precis. Hemkataloger, "gruppkataloger" och delade kataloger. De kataloger där det kommer att lagras mycket, helt enkelt.

Du kan ställa om var hemkatalogerna sparas i Workgroup Manager för respektive användare. Glöm inte att sätta rättigheterna sen på respektive katalog.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-01-26 11:44

Så var det denna Workgroup Manager igen. Trodde det var en app försvunnen med Lion, eftersom den inte fanns i App Store; men nu sökte jag på annat håll och då fanns den ju för Mountain Lion. Tack!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-01-26 11:53

Förresten, du känner inte till något om påståendet att man manuellt måste lägga in automount för att det ska fungera smärtfritt med externa hårddiskar?

Har sett det på flera håll, bland annat här: https://discussions.apple.com/message/19314637#19314637

Så länge diskarna är anslutna direkt till servern är det inget problem. Om det är diskar på andra servrar så anger du hemkatalogens nya plats som en AFP- eller NFS-path i Workgroup Manager.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-01-28 10:32

Nej, den verkar ju faktiskt inte ha problem med att hitta hårddisken som den ska. Just nu i alla fall... Den tappade faktiskt bort den ett slag; men efter en ominstallation av såväl os som appen, så tycks den dock komma ihåg att hårddisken är inkopplad.

Anledningen till ominstallationen var att jag fick "error reading settings" på tjänst efter tjänst. Först på wikin, sedan på profile manager och så rullade det på med fler tjänster när jag försökte använda tipsen för att korrigera de två första problemen. Hur som haver...

Tack igen.

Ett tips: om du väljer att flytta service data till en annan disk, extern eller intern, så var väldigt, väldigt, väldigt noga med att se till att disken inte stängs av eller på annat sätt försvinner under drift. Montera inte en annan disk med samma namn (nätverksansluten eller direktansluten). åker du på strömavbrott, slå på en extern disk först innan du ens startar servern.

Exempel: du har en disk som heter "data" som har alla service data på. Sen monterar du en disk till som heter "data". De kommer att ligga på skrivbordet båda två men filsystemet kommer att lista den gamla disken som "data 1" (kolla i /Volumes via terminalen om du misstänker att nåt är galet). Om detta händer kommer du garanterat att ha problem då OS X skapar en ny katalog för servicedata på den felaktiga disken och resten av dina servicedata kommer att ligga på den gamla disken men de kommer inte att hittas av sina respektive tjänster.

Du kommer då att få kopiera över den servicedata som skapats på den felaktiga disken till den rätta disken, montera av den andra disken, flytta /Volumes/data 1 till /Volumes/data medelst mv-kommandot och sen starta om servern.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-02-13 14:16

Då kanske det är bäst att stänga av funktionen "starta om automatiskt efter strömavbrott", så att man hinner att kontrollera att den externa hårddisken fungerar först. Men det kanske är ett dumt val att lägga servicedatan på denna? Jag ville lägga så mycket så möjligt på hårddisken eftersom det bara sitter en SSD i själva burken.

Apropå den ursprungliga frågan så upptäckte jag att om jag började att skapa en ny "share point" och bocka för "Make available for home directories over [...]", innan jag valde hemmapp åt användarna, så slapp jag flytta hemmapparna i efterhand.

Och apropå det, så undrar jag lite varför unknown user blir ägare till de "share point"-mappar som man själv skapar. Det går inte att själv välja att systemadministratören ska vara ägare, såsom denna är för mappen Users, utan det går bara att välja mellan de användare som man själv har skapat (det vill säga datoradministratören, "open directory"-administratören eller någon av de vanliga användarna). Men det kanske är feltänkt att systemadministratören ska vara ägare?

(Har inte hunnit sitta med min Mac mini, därav det sena svaret...)

Edit: Felskrivning.

1
Bevaka tråden