Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sms-trafiken har minskat kraftigt

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Inte för att jag vill försvara operatörernas prissättning av SMS/MMS men de har en stor, stor fördel eftersom meddelandetjänsten är inbyggd i telefonstandarden.

Även om jag är en stor förespråkare av Imessage så har den definitivt nackdelen att vara begränsad till Apples hårdvaruplattformar. Övriga tjänster såsom WhatsApp har iofs ingen hårdvaraubegränsning men alla måste ha samma app.

Och jag vill inte behöva veta vilken app jag måste använda för att kommunicera med en specifik person.

Dessutom, hur länge orkar WhatsApp & Co driva sina meddelandeservrar utan kontinuerliga intäkter?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-21 22:15
Ursprungligen av BlackSmp:

Inte för att jag vill försvara operatörernas prissättning av SMS/MMS men de har en stor, stor fördel eftersom meddelandetjänsten är inbyggd i telefonstandarden.

Även om jag är en stor förespråkare av Imessage så har den definitivt nackdelen att vara begränsad till Apples hårdvaruplattformar. Övriga tjänster såsom WhatsApp har iofs ingen hårdvaraubegränsning men alla måste ha samma app.

Och jag vill inte behöva veta vilken app jag måste använda för att kommunicera med en specifik person.

...

Så länge appen växlar mellan imessage och SMS/MMS ser inte jag det som ett problem alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-21 15:35

I min dystopiska spåkula ser jag att Facebook kommer att ta över detta.

"Alla" har Facebook. Det finns appar på "alla" plattformar. De finansiella musklerna finns. Och nu kommer IP-telefoni via FB...

Facebook launches free calling for all iPhone users in the US | The Verge

Den absolut bästa funktionen med Imessage är att jag kan se när mina döttrar åter igen aktiverat datatrafik över 3G på sina Iphones trots att de inte ska göra det.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Den absolut bästa funktionen med Imessage är att jag kan se när mina döttrar åter igen aktiverat datatrafik över 3G på sina Iphones trots att de inte ska göra det.

Då kan du väl lika gärna ge dom en varsin Nokia 3310, iPhone är ju ingenting utan datatrafik

Ursprungligen av kenjon:

Så länge appen växlar mellan imessage och SMS/MMS ser inte jag det som ett problem alls.

Fast fortfarande så fungerar det bara mellan iOS enheter, och det är ganska naivt att förvänta sig att alla ska en enhet från Apple, jag menar inte att du tror det, men det behövs en ny standard istället för SMS där flera tillverkare kommer överens.

Det är nog bara för telekomoperatörerna att inse att deras guldgrävarstråk är över.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-01-22 00:13

Alla har fejsbok? Nä, verkligen inte. Om folk skulle börja messa mig där, hur nu det skulle gå till, ja, då var det väl inte viktigt för mig. Sms rular, funkar på alla telefoner, ung som gammal och är numera löjligt billigt. När jag skaffade gsm -94 så har jag för mig sms kostade 1:50, styck!

"Den globala sms-trafiken ökar fortfarande" tycker jag är det man skall ta fasta på i den här artikeln.

Ursprungligen av bollman:

Alla har fejsbok? Nä, verkligen inte. Om folk skulle börja messa mig där, hur nu det skulle gå till, ja, då var det väl inte viktigt för mig. Sms rular, funkar på alla telefoner, ung som gammal och är numera löjligt billigt. När jag skaffade gsm -94 så har jag för mig sms kostade 1:50, styck!

Jag kan säga att 1994 kostade sms:en runt 6:-/st.

Är du säker? Du tänker inte på MMS? 6:- för SMS låter väldigt häftigt.

Edit: Jag har letat på nätet men inte hittat något (jag blev nyfiken). Det närmaste som jag hittar är detta:
http://www.statistik.pts.se/pts1h2012/RappTab_14.htm

Och jag hittar inte data bortom 1998
http://www.statistik.pts.se/pts2011/index.html

Ska man göra en gissning för Sverige helår 2012 så är det i bästa fall samma nivå som 2011. Jag skulle tro att trafiken på nyårsafton kanske kan påverka Q2 jämfört med Q1?

Men när jag letade efter priserna så hittade jag också denna graf över den svenska SMS trafiken. Det är en väldigt tydlig brytning på kurvan 2011-2012 (kurvan är hämtad från halvårsanalysen 2012 så den omfattar bara första halvåret på de visade åren)

Senast redigerat 2013-01-22 07:53
Ursprungligen av BlackSmp:

Är du säker? Du tänker inte på MMS? 6:- för SMS låter väldigt häftigt.

Edit: Jag har letat på nätet men inte hittat något (jag blev nyfiken). Det närmaste som jag hittar är detta:
http://www.statistik.pts.se/pts1h2012/RappTab_14.htm

Och jag hittar inte data bortom 1998
http://www.statistik.pts.se/pts2011/index.html

Ska man göra en gissning för Sverige helår 2012 så är det i bästa fall samma nivå som 2011. Jag skulle tro att trafiken på nyårsafton kanske kan påverka Q2 jämfört med Q1?

Men när jag letade efter priserna så hittade jag också denna graf över den svenska SMS trafiken. Det är en väldigt tydlig brytning på kurvan 2011-2012 (kurvan är hämtad från halvårsanalysen 2012 så den omfattar bara första halvåret på de visade åren)

[ATTACH="CONFIG"]37624[/ATTACH]

Nej jag tänker på sms. MMS fanns inte, knappt, 1994. 1994 var det ju Ericsson gh198 eller vad den hette som gällde. Eller hade GH337 kommit då. Jag kommer inte ihåg faktiskt. Men det var iaf svindyrt med allt vad mobiltelefoni hette.

Jag borde ha tänkt Jag var ju med på den tiden också:). Svårt att komma ihåg den tiden...

Citat:

Phase I of the GSM specifications were published in 1990. The world's first GSM call was made by the Finnish prime minister Harri Holkeri to Kaarina Suonio (mayor in city of Tampere) on 1 July 1991 on a network built byTelenokia and Siemens and operated by Radiolinja.[6] The following year in 1992, the first short messaging service (SMS or "text message") message was sent and Vodafone UK and Telecom Finland signed the first international roaming agreement.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-01-22 10:52

Enligt Telias prislista i februari 1997 (kollat wayback) så kostade SMS 2:- per styck, och de lär ju inte ha varit billigare 1994

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-24 17:30

Jag hade Telia 1994 (privat abonnemang) och då kostade SMS 2:-, är nästan 100 på det. Samtal kostade 6:- min under dagtid och 2:- helger och kvällar.

Ursprungligen av stile:

Jag hade Telia 1994 (privat abonnemang) och då kostade SMS 2:-, är nästan 100 på det. Samtal kostade 6:- min under dagtid och 2:- helger och kvällar.

Det där håller jag med om.

Ursprungligen av stile:

Jag hade Telia 1994 (privat abonnemang) och då kostade SMS 2:-, är nästan 100 på det. Samtal kostade 6:- min under dagtid och 2:- helger och kvällar.

Så var det ja. Jag ber om ursäkt och reviderar mitt tidigare uttalande. Det var fortfarande ockerpriser.

Ursprungligen av PeeMaN:

Du ringer väldigt sällan nu också antar jag?
Du betalar ju redan operatören en taxa för datortrafik, och att då betala för att skicka simpla ljudvågor är nästintill ocker.
Antar att du endast använder en kombination av viber och skype.

...och för att kunna använda Skype och Viber måste man ha de dyraste abonnemangen så...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-01-24 18:08

Av princip skickar jag väldigt sällan SMS numera. Jag betalar redan operatören en taxa för datortrafik och att då betala för att skicka simpla textmeddelanden är nästintill ocker.

Använder numera en kombination av iMessage, Facebook och Whatsapp. Ibland kan det vara lite irriterande att inte ha alla inom samma tjänst men i praktiken blir det inte mer besvär än att man flippar över till en annan app. Och även om du är utanför 3G-täckning så tar ju inte meddelanden över data mer bandbredd än att det funkar utmärkt.

Ursprungligen av urkan:

Av princip skickar jag väldigt sällan SMS numera. Jag betalar redan operatören en taxa för datortrafik och att då betala för att skicka simpla textmeddelanden är nästintill ocker.

Använder numera en kombination av iMessage, Facebook och Whatsapp. Ibland kan det vara lite irriterande att inte ha alla inom samma tjänst men i praktiken blir det inte mer besvär än att man flippar över till en annan app. Och även om du är utanför 3G-täckning så tar ju inte meddelanden över data mer bandbredd än att det funkar utmärkt.

Du ringer väldigt sällan nu också antar jag?
Du betalar ju redan operatören en taxa för datortrafik, och att då betala för att skicka simpla ljudvågor är nästintill ocker.
Antar att du endast använder en kombination av viber och skype.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-01-24 21:13

Den som än idag betalar per sms är ju grundlurad. Jag har ett av de enklaste Telia-abben och då ingår 3000 minuter tal och 1000 sms i månadskostnaden.

Vad betalar du per månad?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-01-25 06:40

349 har för mig, men det är ju med förhöjd månadsavgift för telefoninköp.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-01-25 06:29
Ursprungligen av PeeMaN:

Du ringer väldigt sällan nu också antar jag?
Du betalar ju redan operatören en taxa för datortrafik, och att då betala för att skicka simpla ljudvågor är nästintill ocker.
Antar att du endast använder en kombination av viber och skype.

Har försökt använda Viber en del men tyvärr funkar det inte riktigt lika smidigt som vanliga samtal. Alla har det inte och det krävs att båda har en stabil dataanslutning. Men jag ringer väldigt lite så jag kan leva med det tills vidare.

Jag tänkte bara på det du skrev om "Den som än idag betalar per sms är ju grundlurad". Vilket jag inte tycker är ett faktabaserat påstående.

Jag betalar per SMS och kör Telia Mobil TIll Vänner Surf med 1GB/månad och betalar 98:- månaden plus sms och samtalsavgifter.

Senaste månadsräkningen gav 25 SMS á 0:69 plus 8*1:50 (utlandssms) plus 2 MMS á 1:99.

Samtalstid: 30 minuter utan minutkostnad enbart öppningskostnad och 15 minuter till 0:69/minuten.

Jag har alltid tyckt att pottabbonemang med minuter och sms inbakade gör det omöjligt för mig att påverka min månadskostnad. De "låser" in mig till en fast kostnad som har en nivå som ligger ovanför mitt normala förbrukningsmönster.

Mitt nuvarande abbonemang passar mitt förbruknigsmönster väldigt bra och är också en av anledningarna till att jag inte köper subventionerade telefoner numera. Det blir på totalen billigare att köpa telefonen till kontantpris och behålla mitt abbonemang.

Det hade nog sett annorlunda ut om det inte vore så att mina vänner/familj i princip alla har Iphones så det blir mängder med Imessages istället.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-01-25 13:35

fast i så fall så betalar du ju väldigt mycket för varje SMS, jämfört med vad jag betalar (själva potten är 150, men innefattar då 3000 minuter och SMS).
Jag hade icke-pott innan men det var ju sjukligt dyrt. Jag sparade minst 200:- / månad när jag köpte en ny telefon(!)
Jag jobbar ju för staten och de är inte så glada i att man har telefon betald av arbetsgivaren så jag använder min privata väldigt mycket i jobbet.

Ursprungligen av bollman:

fast i så fall så betalar du ju väldigt mycket för varje SMS, jämfört med vad jag betalar (själva potten är 150, men innefattar då 3000 minuter och SMS).
Jag hade icke-pott innan men det var ju sjukligt dyrt. Jag sparade minst 200:- / månad när jag köpte en ny telefon(!)
Jag jobbar ju för staten och de är inte så glada i att man har telefon betald av arbetsgivaren så jag använder min privata väldigt mycket i jobbet.

69 öre per SMS, det överlever jag eftersom jag knappt skickar några.

Men vilket abb har du? De enda som jag hittar på Telia är deras "Mobil Total" och inget av dem har 3000 minuter/sms utan det finns Liten (300/199:-), Mellan (1500/349:-) och Stor (10000/549:-)

(Fast jag tycker att det saknar en hel drös av abbonemangsalternativ på deras site.)

Och de skulle bli mycket sämre för mig eftersom Liten bara har 0.5GB/månad och de andra är mycket dyrare än vad jag har nu.

Man ska välja ett abbonemang som passar en själv och min fördel är att mitt gamla Till Vänner har högre surfgräns än de nya abbonemangen. Nackdelen är att jag inte kan få LTE men å andra sidan så spelar det ingen roll när man är fast med Apple:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tänkte bara på det du skrev om "Den som än idag betalar per sms är ju grundlurad". Vilket jag inte tycker är ett faktabaserat påstående.

Jag betalar per SMS och kör Telia Mobil TIll Vänner Surf med 1GB/månad och betalar 98:- månaden plus sms och samtalsavgifter.

Senaste månadsräkningen gav 25 SMS á 0:69 plus 8*1:50 (utlandssms) plus 2 MMS á 1:99.

Samtalstid: 30 minuter utan minutkostnad enbart öppningskostnad och 15 minuter till 0:69/minuten.

Jag har alltid tyckt att pottabbonemang med minuter och sms inbakade gör det omöjligt för mig att påverka min månadskostnad. De "låser" in mig till en fast kostnad som har en nivå som ligger ovanför mitt normala förbrukningsmönster.

Mitt nuvarande abbonemang passar mitt förbruknigsmönster väldigt bra och är också en av anledningarna till att jag inte köper subventionerade telefoner numera. Det blir på totalen billigare att köpa telefonen till kontantpris och behålla mitt abbonemang.

Det hade nog sett annorlunda ut om det inte vore så att mina vänner/familj i princip alla har Iphones så det blir mängder med Imessages istället.

Alla har ju olika vanor. Vissa månder ringer och smsar jag som en dåre, andra är det väldigt stillsamt. Jag kanske är "grundlurad" med mitt maxi-abonnemang. Men jag är nöjd med att mobilräkningen alltid hamnar på 350:-, enklare att budgetera då.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-01-25 08:27
Ursprungligen av grenhall:

...och för att kunna använda Skype och Viber måste man ha de dyraste abonnemangen så...

Måste man? Jag betalar 79kr i månaden för ett abonnemang med fri data hos telenor. Svjv finns det ingen begränsning vad det gäll voip.

Ursprungligen av urkan:

Måste man? Jag betalar 79kr i månaden för ett abonnemang med fri data hos telenor. Svjv finns det ingen begränsning vad det gäll voip.

Det var väl tomma hot från telekombolagen då att VOIP skulle spärras. Trodde det slagit igenom redan då jag har en del kollegor som inte kan använda sig av Skype t.ex. på sina billiga abonnemang.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-01-25 16:20
Ursprungligen av grenhall:

Det var väl tomma hot från telekombolagen då att VOIP skulle spärras. Trodde det slagit igenom redan då jag har en del kollegor som inte kan använda sig av Skype t.ex. på sina billiga abonnemang.

Tror bara det var Telia som pratade om det? Och när jag kollar på deras abbonemang nu ser jag inget direkt om att det inte går att använda VoIP, men det kanske inte är nåt dom vill skryta om

Vad jag däremot lägger märke till är att alla abonnemang nu verkar ha en ganska låg övre gräns för data. Dom kanske tyckte det var en rimligare lösning än att styra hur dom ska användas. Men nån annan kanske vet mer.

Bevaka tråden