Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ergonomisk bluetooth-mus istället för Magic Mouse?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag äger en iMac där det ingick en Magic Mouse som är clean, snygg och har skön touch-scrollning. Men... efter att ha använt den i ett par månader inser jag att jag föredrar en tjock ergonomisk datormus istället för den låga platta Magic Mouse. Jag tycker även att Magic Mouse reagerar segare än den USB-inkopplade 10 år gamla MS Intellmouse Explorer som jag kopplat in istället, men det beror väl på bluetooth-kopplingen?

Min fråga är om det finns någon bra ergonomisk bluetooth-mus till Mac för max 7-800 kr? Det vore ju skönt att slippa ockupera en värdefull USB-port. Eller bör jag hålla mig ifrån bluetooth-inkoppling om jag upplever dålig reaktion på Magic Mouse?

Hur menar du med dålig reaktion?

Har iMac och Magic Mouse, men jag märker inte av att det skulle vara någon dålig reaktion..

När jag flyttar musen så rör sig pekaren blixtsnabbt och mer exakt vid användning av Intellimouse Explorer jämfört med Magic Mouse. Det är svårt att förklara, men upplevs tydligt när jag byter mus. Visst, det kan ju bero lite på att jag är van vid Intellimouse'ns reaktion/snabbhet eftersom jag använt den på min PC i över 10 år, men skillnaden finns där.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-03-06 22:27
Ursprungligen av Mattias_N:

Jag äger en iMac där det ingick en Magic Mouse som är clean, snygg och har skön touch-scrollning. Men... efter att ha använt den i ett par månader inser jag att jag föredrar en tjock ergonomisk datormus istället för den låga platta Magic Mouse.

På vad sätt menar du att en tjock datormus är mer ergonomisk? Jag kör med logitechs blåtandsmöss som är små men höga. Handen vilar mot underlaget och man för musen med fingrarna och till viss del handleden. Fingrarna vilar på musens "rygg". Ingen belastning på armens muskler.

Jag använder MX1000 från Logitech, den finns inte självständig som BT-mus utan man måste köpa den i ett set med ett gigantiskt tangentbord. Jag köpte min på Ebay istället, tror tyska ebay hade fler så det kan vara att föredra. Jag tror en nyare version är MX5000 eller hur det nu var, men 1an har tydligen flest fans.. Jag har för mig att vi hade en tråd om det här men jag verkar inte kunna hitta den.

planB: "Ergonomisk" var kanske fel ordval eftersom tjocka möss ju inte nödvändigtvis behöver vara mer ergonomiska. Ergonomi är väl subjektivt, antar jag. Men jag ser iofs den formfaktor som Intellimouse Explorer (och många andra av dagens datormöss) har som mer följsam och därmed ergonomisk med det sätt som jag lutar/håller min hand mot en datormus för att lätt kunna klicka och flytta den. Sen gillar jag inte heller att Magic Mouse är tyngre än min Intellimouse, vilket märks iom att man inte använder hela handen till att flytta MM utan bara tumme+ringfinger/lillfinger.

Jag är medveten om att många inte håller med mig, men det påverkar inte hur jag upplever musen.

klarabara: MX1000/MX5000 verkar intressanta om de går att köpa separat. Funkar MX1000 att para ihop direkt med Mac'ens inbyggda bluetooth-variant? Dvs utan att man behöver koppla in extra Bluetooth-mottagare i USB-porten?

Jajamen! Jag använder den på det viset, ringde till o med till Logitech innan o frågade.. Som sagt, ebay eller blocket är nog säkraste kortet. Jag köpte min som var nog ganska väl använd o jag får ut kanske en hel vecka på en laddning ändå. Det var det enda alternativet för min del när man har bara två usb-portar..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-25 00:20

Jag uppdaterar lite i denna tråden i hopp om hjälp på traven...

Jag söker också en BT-mus med ljus och lykta, fasen vad det verkar vara dåligt utbud på sådana. Det gör ju inget om den inte är ful som stryk samt att jag vill undvika att tvingas ha en USB-mottagare som tar upp en USB-plats.

Jag tittade lite på Logitech Performance Mouse MX och den verkar, så här utan att ha fysiskt känt på den, sjysst. Dock har den ju en USB-mottagare som ska anslutas i datorn, är det verkligen ett tvång? Kan man inte köra utan?

Har ni lite tips på bra BT-möss åt mig?

Ursprungligen av zinned:

Jag uppdaterar lite i denna tråden i hopp om hjälp på traven...

Jag söker också en BT-mus med ljus och lykta, fasen vad det verkar vara dåligt utbud på sådana. Det gör ju inget om den inte är ful som stryk samt att jag vill undvika att tvingas ha en USB-mottagare som tar upp en USB-plats.

Jag tittade lite på Logitech Performance Mouse MX och den verkar, så här utan att ha fysiskt känt på den, sjysst. Dock har den ju en USB-mottagare som ska anslutas i datorn, är det verkligen ett tvång? Kan man inte köra utan?

Har ni lite tips på bra BT-möss åt mig?

Jag har ett tips till dig på måndag. Sitter på nytt uppdrag och jobbar i Windows-miljö men musen behöver inte klandras för det. Den är iaf skön så jag får återkomma.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-25 00:58
Ursprungligen av grenhall:

Jag har ett tips till dig på måndag. Sitter på nytt uppdrag och jobbar i Windows-miljö men musen behöver inte klandras för det. Den är iaf skön så jag får återkomma.

Väntar med spänning

Ursprungligen av zinned:

Väntar med spänning

Det är en Logitech iaf så mycket vet jag. Men jag älskar ju Magic Mouse men kan förstå att man inte tycker om den heller.

Hittade.

http://www.logitech.com/sv-se/product/performance-mouse-mx?crid=7

Såg att det inte var en Bluetooth-mus nu. Sorry!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-25 01:03
Ursprungligen av grenhall:

Det är en Logitech iaf så mycket vet jag. Men jag älskar ju Magic Mouse men kan förstå att man inte tycker om den heller.

Jag har egentligen inga problem med min Magic Mouse men den är lite väl "låg" för längre stunders användande enligt mig, samt att jag nog föredrar fysiska knappar för t ex Forward/Back än gestures. I spel har Magic Mouse heller ingen direkt fördel

Ursprungligen av zinned:

Jag har egentligen inga problem med min Magic Mouse men den är lite väl "låg" för längre stunders användande enligt mig, samt att jag nog föredrar fysiska knappar för t ex Forward/Back än gestures. I spel har Magic Mouse heller ingen direkt fördel

Ahh nej det kan jag köpa. Spelar aldrig längre så jag tänkte inte på att det finns fler användningsområden än bara grafik och webb.

Men musen jag länkade till är faktiskt riktigt skön. Även om den saknar BT.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-25 01:18
Ursprungligen av grenhall:

Ahh nej det kan jag köpa. Spelar aldrig längre så jag tänkte inte på att det finns fler användningsområden än bara grafik och webb.

Men musen jag länkade till är faktiskt riktigt skön. Även om den saknar BT.

Lätt hänt

Nej, BT ska den ha. För övrigt, läste du mitt inlägg #8 lite väl snabb eller?

Ursprungligen av zinned:

[...] Jag tittade lite på Logitech Performance Mouse MX och [...]

Ursprungligen av zinned:

Lätt hänt

Nej, BT ska den ha. För övrigt, läste du mitt inlägg #8 lite väl snabb eller?

Hahaha jag borde gått och lagt mig för 2 timmar sedan innan övertröttheten slog till känner jag.

Mitt tips är att skaffa den ändå även om den saknar BT och snor en USB-plats. Den är grymt skön.

Det verkar inte finnas överdrivet många möss med BT som ser sköna ut, kollade precis på prisjakt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-25 01:28
Ursprungligen av grenhall:

Det verkar inte finnas överdrivet många möss med BT som ser sköna ut, kollade precis på prisjakt.

Nej, jag har märkt det men jag tycker det är så oerhört märkligt.

Du råkar inte ha testat den med den lilla USB-mottagaren ansluten i USB-porten som finns i Apples fullstora tangentbort? Det är ju annars en idé, att sätta den där...om det fungerar, vill säga.

Ursprungligen av zinned:

Nej, jag har märkt det men jag tycker det är så oerhört märkligt.

Du råkar inte ha testat den med den lilla USB-mottagaren ansluten i USB-porten som finns i Apples fullstora tangentbort? Det är ju annars en idé, att sätta den där...om det fungerar, vill säga.

Det har jag faktiskt inte däremot borde det inte vara något problem eftersom det tangentbordet försörjs via kabel. Tror inte mottagaren kräver speciellt mycket ström. Testa. Du kan alltid lämna tillbaka den.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-25 01:35
Ursprungligen av grenhall:

Det har jag faktiskt inte däremot borde det inte vara något problem eftersom det tangentbordet försörjs via kabel. Tror inte mottagaren kräver speciellt mycket ström. Testa. Du kan alltid lämna tillbaka den.

Ja, testa kan man ju...

Men ok, du rekommenderar den? Jag har läst lite negativt om den, att den tappar kopplingen till mottagaren ibland, att den inte är så exakt, etc. För övrigt, den känns inte plastig? Är där någon tyngd i den?

Ursprungligen av zinned:

Ja, testa kan man ju...

Men ok, du rekommenderar den? Jag har läst lite negativt om den, att den tappar kopplingen till mottagaren ibland, att den inte är så exakt, etc. För övrigt, den känns inte plastig? Är där någon tyngd i den?

Jag vågar inte svara för hur den fungerar på Mac då jag använder den med PC på jobbet. Men där är lite tyngd i den, beläggningen ovan är skön och funktionsknapparna på sidan är extremt behändiga. Allt som allt känns den ganska välbyggd för att vara i plast.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2013-01-25 08:55

Jag har en Bluetooth® Mouse M555b som jag använder till min 13" MBA ibland. Denna mus har BT.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-25 10:46
Ursprungligen av Drakfot:

Jag har en Bluetooth® Mouse M555b som jag använder till min 13" MBA ibland. Denna mus har BT.

Ser ut att vara alldeles för liten, likt en "resemus", samt lida av samma sak som Magic Mouse...att den är för "låg".

Tack för tipset hur som helst!

De där små BT-svansarna behövs väl inte så länge som din mac har BT. Följer väl med i lådan då en stor majoritet av köparna väl inte har BT i datorn (lite äldre och/eller snålutrustad plast-laptop alt. stationär pc).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-25 11:27
Ursprungligen av johan_tanying:

De där små BT-svansarna behövs väl inte så länge som din mac har BT. Följer väl med i lådan då en stor majoritet av köparna väl inte har BT i datorn (lite äldre och/eller snålutrustad plast-laptop alt. stationär pc).

Ja, jag hoppades ju och förutsatte att det skulle vara så men jag vet inte säkert.

Ursprungligen av johan_tanying:

De där små BT-svansarna behövs väl inte så länge som din mac har BT. Följer väl med i lådan då en stor majoritet av köparna väl inte har BT i datorn (lite äldre och/eller snålutrustad plast-laptop alt. stationär pc).

Nej den sändaren ansluter till musen via 2,4GHz så det är inte BT.

Att öht nämna "egonomi" och "mus" i samma mening känns...krystat.

Mus är bland det mest oergonomiska du kan använda.

Jag fick ont i armen av musen, bytte till i precis allt. Provat kulor, joysticks, pinnar&påkar,
pads, ergonomiska rullar.

Till slut provade jag en Wacombräda med tillhörande penna.

All värk försvann på ca 7-10 dgr...

Pennan kan man hålla kvar i handen medans man skriver (gör det nu) och
dessutom är det grymt när man skall redigera bilder etc.

Första 3-4 dagarna är görjobbiga, man blir nästan vansinnig för det är svårt få
till länken mellan öga-hand-pekare. Efter en vecka sitter det gjutet.
Nu? Har en mus som plockas fram ibland till ngt spel. Annars - aldrig.

Mina fem spänn är att lägg musen i skrivbordslådan, köp en liten platta.
En Wacom får du för 4-500 i A6 på blocket idag.

Våga prova, där klämmer skon för de flesta.

Ursprungligen av Goflorp:

Att öht nämna "egonomi" och "mus" i samma mening känns...krystat.

Mus är bland det mest oergonomiska du kan använda.

Jag fick ont i armen av musen, bytte till i precis allt. Provat kulor, joysticks, pinnar&påkar,
pads, ergonomiska rullar.

Till slut provade jag en Wacombräda med tillhörande penna.

All värk försvann på ca 7-10 dgr...

Pennan kan man hålla kvar i handen medans man skriver (gör det nu) och
dessutom är det grymt när man skall redigera bilder etc.

Första 3-4 dagarna är görjobbiga, man blir nästan vansinnig för det är svårt få
till länken mellan öga-hand-pekare. Efter en vecka sitter det gjutet.
Nu? Har en mus som plockas fram ibland till ngt spel. Annars - aldrig.

Mina fem spänn är att lägg musen i skrivbordslådan, köp en liten platta.
En Wacom får du för 4-500 i A6 på blocket idag.

Våga prova, där klämmer skon för de flesta.

Kan bara hålla med, beroende på vad man jobbar med så kan en platta vara en riktigt bra lösning.

När jag sitter och jobbar grafiskt kör jag alltid med en Wacom fast i storlek A4. A6 blir lite väl litet. Men det funkar till en liten skärm. Till en 27'' iMac skulle jag dock kört A4 annars blir det som sagt lite litet. Det jobbigaste att vänja sig av vid är att ytan på plattan är skärmstorleken och man behöver inte flytta pennan på samma sätt som man måste lyfta på musen och flytta tillbaka den när man rullat "ut" utanför skärmytan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-25 14:35
Ursprungligen av Goflorp:

Att öht nämna "egonomi" och "mus" i samma mening känns...krystat.

Mus är bland det mest oergonomiska du kan använda.

Jag fick ont i armen av musen, bytte till i precis allt. Provat kulor, joysticks, pinnar&påkar,
pads, ergonomiska rullar.

Till slut provade jag en Wacombräda med tillhörande penna.

All värk försvann på ca 7-10 dgr...

Pennan kan man hålla kvar i handen medans man skriver (gör det nu) och
dessutom är det grymt när man skall redigera bilder etc.

Första 3-4 dagarna är görjobbiga, man blir nästan vansinnig för det är svårt få
till länken mellan öga-hand-pekare. Efter en vecka sitter det gjutet.
Nu? Har en mus som plockas fram ibland till ngt spel. Annars - aldrig.

Mina fem spänn är att lägg musen i skrivbordslådan, köp en liten platta.
En Wacom får du för 4-500 i A6 på blocket idag.

Våga prova, där klämmer skon för de flesta.

Lite jobbigt med en Wacom-bräda i Battlefield 3.

Ursprungligen av zinned:

Lite jobbigt med en Wacom-bräda i Battlefield 3.

Latmask!

Plattan funkar inte till allt; klart du skall använda en gamer-mus till spelen.
Men det vardagliga flytta ijkoner, peka cursor osv. Plattan tar bort all "ont i armen" på två veckor.

Det bästa ergonomiskt är att växla mellan flera "inmatningsdon" ... så kör gärna flera.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-28 23:34
Ursprungligen av Goflorp:

Plattan funkar inte till allt; klart du skall använda en gamer-mus till spelen.
Men det vardagliga flytta ijkoner, peka cursor osv. Plattan tar bort all "ont i armen" på två veckor.

Det bästa ergonomiskt är att växla mellan flera "inmatningsdon" ... så kör gärna flera.

Det köper jag. Hur ställer du dig till de eventuella ergonomiska skillnaderna mellan en Wacom-bräda och Track Pad? Borde inte de vara ganska lika?

Bevaka tråden