Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Borde inte min Mac fortfarande klara av Flash?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-01-25 09:48

Hej. Jag går direkt på problemet. Adobe Flash. Jag tycker att min dator, en PowerBook A1138 med system OsX 10.5/ 1.67Mhz borde rimligtvis räcka till för att kunna använda och se Flachbaserad media på Internet? Långt mycket sämre datorer, smartphones och tablets med klart sämre prestanda har inga problem med Flash-stödet då det pågår en ständig anpassning oavsett modeller och bestyckningar tydligen. Så man undrar varför Apple eller Adobe rent av skiter i oss som fortfarande tycker PPC datorerna fungerar oerhört bra och gärna ett tag till. Varför har ni glömt oss samt tvingar oss att köpa dyra datorer igen bara för en uppgraderingsmiss, bara för att det slarvas med mjukvara som lätt borde gå att rätta till? Kan man emulera och köra ett gammalt system tex. Os9 eller köra Windows i Macen så är det ju löjligt att få detta Flashproblem över sig som något onåbart. Eller finns det något annat tillägg att använda (tredje part) som löser detta tråkiga svek? Det märkligaste är ju att innan man aviserade om Inteldatorernas inmarsch på marknaden så fungerade all Flachgrafik genom äldre versioner och även system. Men i en handvändning så dog hela skiten ut. bara sådär?? Vad hände och varför? Varför kan man inte ens se dåvarande media som en gång fungerade? För mig kändes detta som man stängde dörren, krypterade om låset till denna och vägrade släppa in oss igen, till den plats som en gång var fri att få ta del av. Vad var det för fel på den tidens strömmande media då? Om något fanns, varför fick inte jag valet att ta den risken då bara ett musklick ifrån? Hur och varför kunde någon bara få bestämma och göra detta svingande trollslag som tog ihjäl möjligheterna och idag ställer var enda person som når OSX 10.5 på backen med kalsongerna vid knäna? Det här gör att man känner sig påtvingad att köpa en ny dator bara för en struntsak jag inte varken ser och finner logiken i, eller möjligheten att rätta till hur jag än letar och försöker finna vettiga svar på. Hur ska jag göra, vad finns det för lösningar på detta enkla skitproblem? Är det dags att byta till PC nu efter 30 år med Mac? Om Adobe skiter i detta och inte vill samarbeta längre, varför kommer inte Apple med någon egen lösning i Safari för oss trogna användare då? Förr tog man sådant här på allvar, nu skiter man helt enkelt bara i det. Jag får väl ta min rätt mycket klenare Iphone och titta på strömmande media då.. Sjukt.

Vad göra?:confused:

Senast redigerat 2013-01-25 10:07

Apple struntar rätt ofta i bakåtkompatibilitet, jämfört med andra leverantörer.

Men att förvänta sig att en 7 år gammal dator byggd på en arkitektur som redan då var passé ska fungera med dagens krav är kanske att begära lite mycket.

Du ska vara glad att du slipper Flash.

Flash, OS X och G4-processorer har aldrig varit kompisar, även när Powerbook fortfarande var i produktion. På min dator hemma, en 17" Macbook Pro med 8GB minne och en Core 2 Duo-processor på 2,93 gigahertz blir processorn stekhet och fläktarna går igång när jag ska titta på flashinnehåll.

Adobe hävdade för övrigt under många år att det var Apples fel att de inte kunde optimera Flash ordentligt, men det är först nu med riktigt snabba processorer som Flash fungerar drägligt så vems felet är kan man väl låta vara osagt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-01-25 10:07

Din datormodell är över 7 år gammal och systemet är fyra generationer gammalt. Till och med Microsoft har kommit ut med tre operativsystem sedan dess.

Att inte kunna köra det senaste är den kostnad man tar om man inte uppgraderar. Med en sådan teknisk utveckling som sker datormarknaden är det inte så konstigt. Och jag vet inte om man verkligen tagit sådant här på allvar förr, åtminstone inte för konsumentdatorer - särskilt inte när det under tiden har skett ett byte av processorarkitektur.

Ursprungligen av jahve:

Din datormodell är över 7 år gammal och systemet är fyra generationer gammalt. Till och med Microsoft har kommit ut med tre operativsystem sedan dess...
.

Knappast något positivt

@TS: jag förstår att du är frustrerad o att texten i princip flödade ur dig men något enstaka styckeavbrott hade gjort ditt inlägg lättare att läsa...

Kolla här om du finner en lösning Google

Ursprungligen av SJ.B:

...borde rimligtvis räcka till för att kunna använda och se Flachbaserad media på Internet? Långt mycket sämre datorer, smartphones och tablets med klart sämre prestanda har inga problem med Flash-stödet...

Är du säker på att du har den senaste Flash-versionen som finns för ditt operativsystem?

Ursprungligen av SJ.B:

...Varför kan man inte ens se dåvarande media som en gång fungerade?...

Det där förstår jag inte riktigt... Har du något exempel på media som du tidigare har kunnat se med ditt gamla operativsystem och din gamla Flash - och som du inte längre kan se?

Ursprungligen av SJ.B:

...Jag får väl ta min rätt mycket klenare Iphone och titta på strömmande media då.

Det där förstår jag inte heller... För om det är något ställe där Flash inte fungerar så är det ju i iPhone.

  • Medlem
  • 2013-01-25 11:25

Som rubriken är formulerad kan jag inte låta bli att dela med mig av lite IT-OT:

Ursprungligen av Baron:

Som rubriken är formulerad...

Nu är rubriken ändrad till något mycket tydligare och bättre.

Så för dem som inte hann se den gamla rubriken så löd den: Det stora sveket...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-01-25 15:13

Flash fungerar inte med OS X 10.8.2 och en i7 heller, eller åtminstone får den jobba rejält.

Flash finns inte till mobila enheter. Det fanns till android, men adobe har övergett det (det går förstås fortfarande att få fatt i det om man letar på nätet).
(Eller finns det till windows-telefoner kanske? Har ingen koll på dem).

Flash är helt enkelt skräp

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-25 15:28
Ursprungligen av Json_81:

Flash fungerar inte med OS X 10.8.2 och en i7 heller, eller åtminstone får den jobba rejält.

Funkar bra på mina MBP. Sen att Processorn ibland jobbar hårt beror ju på kvaliten på videon och på hur den skalas.m.m.

Quicktime med högupplöst material tar ju också en hel del kraft medan VLC ofta tar betyligt mindre.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-01-25 16:17
Ursprungligen av Gordy:

Funkar bra på mina MBP. Sen att Processorn ibland jobbar hårt beror ju på kvaliten på videon och på hur den skalas.m.m.

Quicktime med högupplöst material tar ju också en hel del kraft medan VLC ofta tar betyligt mindre.

Märk ord...

Flash tar enormt mycket mer av datorn än vad det borde göra, och OS X är det betydligt värre än i windows.

  • Medlem
  • 2013-01-25 15:18

Det är väl inte flash det är fel på mer än indirekt. Det går att skriva optimerad kod för flash som inte belastar datorn. Problemet är väl att det är för lätt att göra dåliga jobb i flash. Annars hade ju varenda "dagstidning" varit omöjlig att titta på. Nu är det ju som regel enstaka annonser webbläsare fastnar på.

Ursprungligen av SJ.B:

Långt mycket sämre datorer, smartphones och tablets med klart sämre prestanda har inga problem med Flash-stödet då det pågår en ständig anpassning oavsett modeller och bestyckningar tydligen.

Mobila enheter (smartphones och tablets) har inget stöd för Flash längre, trots att iPhone 5 är dubbelt så snabb som en Powerbook G4.

Sidor med flash-material är ibland kodade för att känna av vad besökaren använder. Kommer man dit med en iPhone så visas istället filmen i html5. Har man en nyare dator(core2duo) så kan man använda plugin'et "Click to plugin" för att även på datorn tvinga fram visning av filmer i html5 istället för det ofta processhungriga flash

  • Medlem
  • 2013-02-02 12:17
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Sidor med flash-material är ibland kodade för att känna av vad besökaren använder. Kommer man dit med en iPhone så visas istället filmen i html5. Har man en nyare dator(core2duo) så kan man använda plugin'et "Click to plugin" för att även på datorn tvinga fram visning av filmer i html5 istället för det ofta processhungriga flash

"Känna av vad besökaren använder" ?? Låter helsjukt. Men du har säkert helt rätt. För mig innebär det då att, bara för man puttade in denna kod som ska känna av, så puttade man samtidigt också in spärren som gjorde att de inte kunde känna av något alls? Moment22 så det smattrar om det.. Vad är då vitsen med det? Sen kan man ju undra hur processorhungrig Flach egentligen är då det alltid har fungerat bra och även i tidens datormediala begynnelse, inte klagat och skrämt ihjäl processorer? Tittar man då över processorkraften i dagens datorer med flerkärniga processorer, så anser jag nog att Adobes drag att koda om Flash var en fullkomligt snedvriden lösning på ett eget, skapat problem. Kraft finns det och blir över, även i tidigare PPC.. Allt som hände var att man stack kniven i alla trogna Macanvändare som tycker att ens lite äldre PPC-Macar fortfarande duger att använda ett tag till. Det ironiska är att det gick skitbra, dvs. det var inga problem att se Flashbaserat media innan man kodade om. Varför lämnade man inte ett alternativ? Koda om, om så behövs för nya maskiner och system, samt låt bli att koda om för de som själva vill bestämma om datorn inte räcker till längre.. Min egen övertygelse, är att detta var ett medvetet drag för att slå ihjäl PPC-marknaden till fördel för Intel. Bara rent onödigt jävelskap med andra ord. Man kan köra Windows, ett annat operativsystem emulerat i Macen, men man kan inte köra en programsnutt från Adobe och göra livet lite lättare fram till processorn själv säger ifrån och inte orkar längre?? Jag kan svära på att det aldrig skulle ha inträffat ens. Det här handlar inte om att ställa upp på trogna användare och låta saker och ting flyta på medan det fortfarande går och är möjligt, Det här handlar om en långsam och effektiv avrättning av PPC-eran med Apples och Adobes välsignelser.

Svaret på trådrubrikens fråga "Borde inte min Mac..." är kort och gott: Nej.

Släpp din ilska och försök titta lite mer objektivt. PPC är i princip dött idag. Visst räcker kraften i dem långt även idag, men man får leva med att mjukvara slutar utvecklas för datorer som är så gamla (minst 7 år vid det här laget).

Många saker fungerar fortfarande på en PPC-dator - var glad för det. Men vissa saker fungerar inte längre - lev med det.

Alla hemsidor (inte bara Flash-baserade) utvecklas och moderniseras så att de till slut slutar fungera med äldre webbläsare/operativsystem/plattformar.

Menar du att alla hemsidor borde utvecklas med total och livslång bakåtkompatibilitet med alla webbläsare/operativsystem/plattformar?
Eller menar du att det bara skulle gälla Flash-baserade hemsidor - att de skulle underhållas med större bakåtkompatibilitet?
Eller ska man helt enkelt sluta vidareutveckla hemsidorna - och strunta i nya tekniker, metoder och mjukvaror?
Har du några konkreta tankar kring hur det borde vara, eller blir det bara fler arga och raljerande inlägg?

Senast redigerat 2013-02-03 08:13

Känslor grumlar lätt det rationella tänkandet, vare sig det gäller de som vill använda Flash, eller de som är fanatiska mot att använda det, men eftersom de flesta i den här tråden har fel i det mesta så tänker jag tala om hur det faktiskt förhåller sig:

* Äldre os och äldre Flash, funkar precis lika bra/ dåligt som de alltid gjort, däremot har Apple vid tillfällen blockerat sådana äldre versioner, men för alla som kan googla är det lätt att kringå

* äldre versioner av os x/Apple hårdvara hade inget api för hårdvaruacceleration i browser-plugins, därför var det omöjligt för externa tillverkare att stödja det. Numera stödjer alla nyare macar/Mac os x det, men för äldre versioner inte, och det kommer heller aldrig att ske, eftersom det inte går att trolla.

* Grafikmodellen som Flash byggdes för var att kunna mixa vilken typ av innehåll som helst, text, vektorgrafik, pixelgrafik, video, ljud etc, men det innebar för ren videouppspelning att modellen inte var optimal, därför införde de för några år en ny modell, som för rent videoinnehåll är mycket effektivare, men som för att utnyttja den krävde dels att flash-spelaren, dvs det stycke kod som utgör brygga mellan Flash-pluggen och själva Flash-filen, utnyttjar den nyare modellen. OM den gör det och man t.ex använder Safari eller Chrome så är prestanda likvärdig eller i vissa fall bättre än t.ex HTML5-video/ h264

Med andra ord: Adobe har inte på något sätt förhindrat dig att använda din gamla maskin, Apple ja, och en del innehållsleveratörer som kräver att du har nyare Flash än vad som finns till din maskin

1
Bevaka tråden