Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flyttade användarmappen - kan inte längre logga in.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag flyttade min användare till en annan hårddisk för att spara utrymme på min SSD.

Då den ena disken började leva om så klonade jag disken där min användare var flyttad till. Pekade om och startade om datorn. Så långt så väl. Men när jag ändrade namnet på disken (Via "Visa info") och pekade om igen då namnet inte längre stämde så fick jag uppleva tråkigheter.

Nu kan jag inte längre logga in på min användare. Dumt nog så har jag inte heller möjligheten att logga in som gäst.

Vad nu? Kan jag på något sätt lösa det? Eller är det bara att risa om datorn och flytta över allt till ett nytt konto?

Jag har inte svaret på hur du kan lösa det hela, men det första som sades till mig när jag skaffade Mac var just... flytta inte eller döp om "huset" nu vet jag varför... hade det varit jag hade jag nog tagit tillfället i akt och gjort om datorn från "noll" för att rensa ut gammal junk...

Ursprungligen av Gusten68:

Jag har inte svaret på hur du kan lösa det hela, men det första som sades till mig när jag skaffade Mac var just... flytta inte eller döp om "huset" nu vet jag varför... hade det varit jag hade jag nog tagit tillfället i akt och gjort om datorn från "noll" för att rensa ut gammal junk...

Är ganska nyinstallerat. Skulle iofs kunna risa om datorn och peka om hem-mappen igen. Omständligt att behöva installera allt från backup bara.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-24 21:21

Löste det! Stoppade in min USB-sticka med ML och startade Terminalen. Skrev där "resetpassword". Satte lösenord på root och kunde då logga in och ändra dir på min vanliga användare.

Den beskriver väl bara hur man flyttar hem-mappen?

  • Medlem
  • 2013-01-25 07:55
Ursprungligen av barbapappa_86:

Den beskriver väl bara hur man flyttar hem-mappen?

Det är samma sak. Eller vad var det för mapp du hade problem med nu? /Users/? Varför och vart flyttade du den i så fall (undrar man nyfiket)?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-25 10:47
Ursprungligen av Baron:

Det är samma sak.

Exakt.

Ursprungligen av Baron:

Det är samma sak. Eller vad var det för mapp du hade problem med nu? /Users/? Varför och vart flyttade du den i så fall (undrar man nyfiket)?

Har jag missat något i den artikeln jag själv länkade till?

Mitt problem var att jag inte kunde logga in efter att jag hade döpt om hårddisken och genomfört stegen i artikeln jag länkade till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-24 22:06

Om du har tillgång till en Mac till kan du start den krånglade maskinen i hårddiskläge. Håll tangent T under uppstart.
Nu kan du ansluta den som en vanlig exter hårddisk till den friska maskinen och förhoppningsvis kan du flytta tillbaka mappen tillrätta plats

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-24 22:19

Ps!
Detta har du inte läst här och jag har inte skrivit det heller.

*Detta kan kanske funka
Du behöver fortfarande öppna i hårddiskläge, du ha kvar home-mappen på den hårddisk du vill.
Du gör en symbolic link (googla) och lägger den på ssd:en på home-mappens original plats.

Men detta har inte jag skrivit och du har inte läst det här.

Senast redigerat 2013-01-24 22:47
  • Medlem
  • 2013-01-25 11:23

Jag läste inte den.

1
Bevaka tråden