Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

100m Bluetooth?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2003-06-18 06:59

Hur fungerar det med Bluetooth? Läste precis att det har kommit Bluetooth USB-adaptrar som klara av 100m till skillnad mot det vanliga 10m. Men hur fungerar det? Har man ngn fördel med det? Det kan väl inte göra ngn skillnad om inte andra änden oxå klara av 100m?
Låt säga att man har en sådan adapter (100m) i datorn. Då kan det väl inte göra ngn skillnad om det man skall ansluta inte klarar av 100m den borde ju fortfarande bara få kontakt när man är inom det minsta gemensamma avståndet.

Eller tolkar jag allting fel?

  • Oregistrerad
  • 2003-06-24 20:55

Hej, Ja det hjäper ju inte om man lyckas förstärka signalen från ena hållet, det måste vara balans. Mina erfarenheter med blåtand är att 10 m är överdrivet. 5 m funkar hyfsat om enheterna har fritt rum (ser varandra)

Jag har en 100m Bluetooth-adapter, den sänder med 100mw istället för 2.5mw.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-24 22:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Jag har en 100m Bluetooth-adapter, den sänder med 100mw istället för 2.5mw.

Men det den kommunicerar med sänder fortfarande med 2.5mW?
Det hjälper ju inte att en har stark röst om två skall prata

Sony Ericsson Z1010 kommer att ha Bluetooth Long Range. (100 m räckvidd)

Martin!
Du börjar bli lite väl ivirg på att göra reklam för dina produkter tycker jag!

Det är just det jag har gillat med 99mac att man slipper en massa nasare som försöker göra reklam för sina varor på ett allmänt forum.

Snälla ta inte död på det!

Citat:

Skrevs ursprungligen av keysendal
Martin!
Du börjar bli lite väl ivirg på att göra reklam för dina produkter tycker jag!

Jag tolkade hans inlägg som att han äger en bt-adapter som har en räckvidd på 100m. Inte att han säljer sådana.

Martin måste ju alltid ha det värsta och senaste, även om han inte behöver det.

Han kanska säljer bt-adaptrar med 100m räckvidd, vad vet jag, men så tolkade inte jag hans inlägg iaf.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-25 02:38

Martin, bli en nasare! Berätta för mig var du köpte den adaptern och var jag kan läsa specar så är du snäll.

//Patrick

Citat:

Skrevs ursprungligen av keysendal
Martin!
Du börjar bli lite väl ivirg på att göra reklam för dina produkter tycker jag!

Det är just det jag har gillat med 99mac att man slipper en massa nasare som försöker göra reklam för sina varor på ett allmänt forum.

Snälla ta inte död på det!

Jag har PERSONLIGEN en adapter som ligger på mitt skrivbord. Den är INTE till salu

Däremot har jag köpt in den för att testlabbet ska kunna testa 100meters Bluetooth, jag tror Arvid ska köra den med SE T610 som också har 100meter Bluetooth enligt uppgift.

sorry! då får jag be om ursäkt!

Micke

  • Oregistrerad
  • 2003-06-25 12:24

Men, Martin, var köpte du den någonstans och till vilket pris?

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2003-06-25 12:55

På komplett.se hittar du en som funkar för OS10.1.4 eller högre. Den heter "Billionton USB Bluetooth v1.1 adapter Bluetooth Class I (100m räckvidd)". Qnvänd sökfunktionen eller klicka på länken nedan. Kostar 752 kr inkl moms.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=34329&t=&l=&AvdID=1&CatID=&GrpID=&s=sr

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2003-06-25 12:57

Är det nån som vet hur man bär sig åt för att flytta över en bild från datorn till min T610?? Sitter i och för sig på PC på jobbet men det kanske är någon som vet ändå. Det funkat i alla fall att flytta över bilderna till datorn från telefonen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Jag har PERSONLIGEN en adapter som ligger på mitt skrivbord. Den är INTE till salu

Däremot har jag köpt in den för att testlabbet ska kunna testa 100meters Bluetooth, jag tror Arvid ska köra den med SE T610 som också har 100meter Bluetooth enligt uppgift.

Lugn i stormen här
T610 har väl inte 100m BT?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Conny W
Är det nån som vet hur man bär sig åt för att flytta över en bild från datorn till min T610?? Sitter i och för sig på PC på jobbet men det kanske är någon som vet ändå. Det funkat i alla fall att flytta över bilderna till datorn från telefonen.

Beror på en del olika inställningar samt vilken typ av mjukvara som skickades med din BT adpater. Vilket OS? PC har ju mer än ett:) Lite mer info...?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Patrick Lindgren
Men, Martin, var köpte du den någonstans och till vilket pris?

Jag importerar ju prylar och får en massa samples. Jag tror vi skulle kunna sälja dom där för typ 469,- exkl moms eller så om vi bara tog in dom.

Nu har jag bara en, den är svart och har en liten antenn man kan fälla upp. Den är fortfarande har inte haft tid att testa den ännu.

Arvid kommer förbi och vi ska titta på lite grejer (bland annat adaptern) och grilla lite käk också.

Citat:

Skrevs ursprungligen av pellson
Hej, Ja det hjäper ju inte om man lyckas förstärka signalen från ena hållet, det måste vara balans. Mina erfarenheter med blåtand är att 10 m är överdrivet. 5 m funkar hyfsat om enheterna har fritt rum (ser varandra)

Det var några år sedan jag höll på med BT (antenner plus elektronik) men bara för att BT specen lovar 10m så innebär det inte att det blir så. Antennens placering och effektivitet kan göra att det blir tex 5m men även 20m.

Hurvida en klass 3 BT enhet (10m) kan sända till en klass 1 BT enhet (100m) beror (vill jag minnas) bland annat på Klass 1 enhetens känslighet. Det omvända är naturligtvis lättare, eftersom Klass 1 enheten har en högre sändeffekt.

Jag vågar inte ge mig in på en länkbudget (en modell där man räknar på uteffekt, förluster etc i dB) utan att gräva fram lite gamla papper, men ungefär så är det.

/X

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2003-06-26 12:59

Det är Windows 2000, men programvaran för adaptern vet jag inte riktigt (är hemma och har semester och använder tack och lov min mac just nu). Tror själva adaptern hette D-link eller nåt. Inte mycket till hjälp va?!

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2003-06-26 13:03
Citat:

Beror på en del olika inställningar samt vilken typ av mjukvara som skickades med din BT adpater. Vilket OS? PC har ju mer än ett Lite mer info...?

Sorry det gick lite fort där... Mitt inlägg var svar på frågan ovan.

Såhär ser 100m BT adaptern ut för de som är intresserade. Du kan fälla upp antennen på sidan så den står rakt up. Ser lite roligt ut.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-07-14 22:45

Kan bara klargöra att T610 tyvärr inte har Bluetooth long range(aka Bluetooth class 1). Så något test av adapterna har det inte blivit än...

/arvid

Citat:

Skrevs ursprungligen av arvid
Kan bara klargöra att T610 tyvärr inte har Bluetooth long range(aka Bluetooth class 1). Så något test av adapterna har det inte blivit än...

/arvid

Tyvär inte har?
Finns det någon telefon på marknaden idag som har det? Det låter som om detta skulle vara en sak som kunde funnits men inte finns...
Long range kanske dyker upp i kommande generationer mobil telefoner?

Hur mkt strålar en bt-sändare jämfört med en vanlig mobil? Är det försumbart eller överstiger det vida mobilens?

Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Hur mkt strålar en bt-sändare jämfört med en vanlig mobil? Är det försumbart eller överstiger det vida mobilens?

det finns regler för hur mycket som en mobil får stråla för att den ska kunna bli godkännd för försäljning.

Dessa värden är satta med marginaler
och telefonerna ligger under oftast under dessa värden. således hade man inte kunna sälja bt telefoner om det inte var godkännda. Vad dessa värden är vet jag däremot inte.

Kolla på nätet om något som kallas
"SAR värde" det kan ge dig mer info, om du känner oro för Bt.

Hoppas detta hjälpte dig lite i alla fall.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2003-07-18 13:15

Var inne på Sekvencia på klarabergsgatan och såg att de sålde en 100m bluetooth-adapter där för 600:- ink moms

  • Medlem
  • 2003-10-31 04:29

Bluetake BT007SV är en annan variant som fungerar bra.
495 kr på Alina i Uppsala.

Leverantören eller butiken säger inte ett ord om Stöd för Apple men det fungerar utmärkt.

Rekomenderas.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-13 15:49

Någon som testat om en long-range BT adapter funkar med en T610 än? Vore kul att kunna köra Salling clicker från överallt i lägenheten..

Sen är frågan om man verkligen vill ha 100 meters räckvidd på bluetooth. Tekniken är främst tänkt att ersätta kablar. Eftersom bluetooth använder ISM-bandet störs den av väldigt mycket annan utrustning. Hundra meter från sin dator lär kapaciteten minska radikalt p.g.a. störningar från mikrovågsugnar, radiostyrda bilar, trådlösa nät, trådlösta telefoner och massor annat.

Ciryon

Dessutom lär ju grannarnas försök att komma åt ens tillbehör inte minska precis...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Men det den kommunicerar med sänder fortfarande med 2.5mW?
Det hjälper ju inte att en har stark röst om två skall prata

Ja och nej - det beror på känsligheten i 100m mottagaren; rent teoretiskt går det att ta emot en signal från en 10m mottagare med vilken BT enhet som helst. Jag har räknat på en länkbudget för detta för flera år sedan, men då kom vi fram till att det skulle bli svårt att få till känsligheten som krävs.

När det gäller räckvidd så kan man förbättra den mycket genom att optimera transmissionsvägen men framförallt att använda en bra antenn, eventuellt med en stor riktningsverkan (samma här, tittade på detta för några år sedan så det är suddigt :-).

/CX

Bevaka tråden