Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteri till MacBook Pro 15" (Early 2011)

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag ger upp, jag vet inte var jag ska få tag på ett batteri till datorn! På datorns undersida står det Model no. a1286, men batteriet verkar heta a1382! Kan någon vänlig själ länka till en eBay auktion eller sida som har det? ifixit har det inte i lager!
J-vla skitkvalitet för övrigt, började bli kasst redan efter ett år! LAN Master vill ha två tusen spänn för ett byte, vilket är sjukt dyrt! Hoppades på att slippa problem med batterier nu när jag fick en ny MBP 6 år senare.. Aja.

Tack på förhand!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-24 05:26

Batteri APPLE MacBook Pro 15 A1321 hos Batteriexperten.
Batteri till MacBook Pro 15 mfl - A1286 mfl - Batterikungen

Apples batterier brukar hålla hög laddnivå längre än 1 år, troligen så har du haft några bakgrundsprocesser igång i datorn som tömde batteriet snabbare än normalt.

Hur många cykler har du på ditt batteri? Om du har en early 2011 så är datorn nästan 2 år gammal. Klart att batteriet börjar bli sämre. Framför allt går det fort om man aldrig cyklar det eller aldrig använder batteriet utan bara sitter med nätagget inkopplat.

Nu säger jag inte att du gör det men många gör och förundrad över att deras batteri inte håller så länge.

TACK för era svar!
Ni har nog båda rätt! Dock tyckte jag det började dala redan efter ett år. Jag bytte ut min DVD-läsare mot en HDD, men vad jag läst så ska det inte påverka märkvärt (för det var min första misstanke!) Cycle Count: 234 och det blev ett "Replace now" för en tid sedan.
grenhall, du har rätt i att jag kör mycket med nätagget! Jag förstår bara inte hur de tänkt eftersom datorn är ju kraftfull av en anledning och renderar jag klipp i AE eller Nuke, fixar bilder i PS eller spelar - då har jag väl inget val? Skulle jag tittat mailen och surfat runt så hade det ju räckt med en MBA, om du förstår hur jag tänker!
Tack för länkarna, Gordy, ska spana in dem bums!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-24 14:01
Ursprungligen av paperscratcher:

TACK för era svar!
Ni har nog båda rätt! Dock tyckte jag det började dala redan efter ett år. Jag bytte ut min DVD-läsare mot en HDD, men vad jag läst så ska det inte påverka märkvärt (för det var min första misstanke!)

En extra hårddisk kan påverka batteritiden märkbart beroende på modell och användning.

Ursprungligen av Gordy:

En extra hårddisk kan påverka batteritiden märkbart beroende på modell och användning.

Är det så? Tråkigt.. Jag läste noga om just det innan jag beställde. Jag läste en tutorial och han mätte till och med strömmen och sa att det inte var speciellt stor skillnad eftersom folk undrar nog först om batteriet. Jag har funderat på att köra en SSD disk och behålla en SATA, men problemet är att jag behöver ganska mycket plats. Har 500 + 750 och jag vet inte riktigt vad jag skulle plocka bort isf, ilandsproblem..

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-24 14:19
Ursprungligen av paperscratcher:

Är det så? Tråkigt.. Jag läste noga om just det innan jag beställde. Jag läste en tutorial och han mätte till och med strömmen och sa att det inte var speciellt stor skillnad eftersom folk undrar nog först om batteriet..

En inaktiv eller lite använd hårddisk drar inte mycket ström men beroende på modell/storlek/hastighet/operativsystem och användning så kan en extra disk lätt dra ned batteritiden upp till en timme eller så. Vilket såklart påverkar batteriets livslängd.

Ursprungligen av Gordy:

En inaktiv eller lite använd hårddisk drar inte mycket ström men beroende på modell/storlek/hastighet/operativsystem och användning så kan en extra disk lätt dra ned batteritiden upp till en timme eller så. Vilket såklart påverkar batteriets livslängd.

Nu gjorde jag så att jag slängde över hemmapparna på den andra disken och kör själv OS på den primära. Det kanske var dumt? Jag läste att detta kan få upp skriv/läshastigheten. Logiskt sett borde det antingen resultera i att en ensam disk får arbeta intensivt vilket gör att den drar mer eller att man kör två så delas belastningen upp. Vad tror du?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-24 14:29
Ursprungligen av paperscratcher:

Nu gjorde jag så att jag slängde över hemmapparna på den andra disken och kör själv OS på den primära. Det kanske var dumt? Jag läste att detta kan få upp skriv/läshastigheten. Logiskt sett borde det antingen resultera i att en ensam disk får arbeta intensivt vilket gör att den drar mer eller att man kör två så delas belastningen upp. Vad tror du?

Det är ett bra sätt att fördela på men det drar ju helt klar mer ström än om man mest använder en disk och har den andra i viloläge. Sen kan vissa processer i systemet dra massvis av kraft i bakgrunden, finns exempel på dåligt skrivna skrivardrivrutiner och videouppspelningsprogram m.m. som har kortat batteritiden ordentligt utan att göra någonting alls.

Ursprungligen av Gordy:

Det är ett bra sätt att fördela på men det drar ju helt klar mer ström än om man mest använder en disk och har den andra i viloläge. Sen kan vissa processer i systemet dra massvis av kraft i bakgrunden, finns exempel på dåligt skrivna skrivardrivrutiner och videouppspelningsprogram m.m. som har kortat batteritiden ordentligt utan att göra någonting alls.

Damn, får nog tänka om upplägget så det inte händer igen!
Jag har massa junk som körs som nog inte borde vara där! Önskar jag kunde gjort en clean install på Lion/Mountain men det ligger så mycket jobb bakom det med codecs, inställningar mm. Ska spana om det finns någon lista på processer som ligger i bakgrunden som man bör vara uppmärksam på. Har haft ett jäkla problem med kernel_task som ligger uppmot 300% cpu(!!) läst om detta att det kan vara kopplat till batteriet men även om andra som haft problem pga processer. Tack för hjälpen, uppskattas!

Den första länken ser rätt ut, men den andra är det batteriet som heter a1286, ett sådant fick jag i julklapp och det är till 2008-modellen som man enkelt kan byta själv! Detta var det som krånglade till det..

Ursprungligen av paperscratcher:

TACK för era svar!
Ni har nog båda rätt! Dock tyckte jag det började dala redan efter ett år. Jag bytte ut min DVD-läsare mot en HDD, men vad jag läst så ska det inte påverka märkvärt (för det var min första misstanke!) Cycle Count: 234 och det blev ett "Replace now" för en tid sedan.
grenhall, du har rätt i att jag kör mycket med nätagget! Jag förstår bara inte hur de tänkt eftersom datorn är ju kraftfull av en anledning och renderar jag klipp i AE eller Nuke, fixar bilder i PS eller spelar - då har jag väl inget val? Skulle jag tittat mailen och surfat runt så hade det ju räckt med en MBA, om du förstår hur jag tänker!
Tack för länkarna, Gordy, ska spana in dem bums!

Du bör iaf en gång i månaden köra datorn utan ström ner till <20% för att ladda upp den igen. Men är datorn nästan 2 år gammal med 234 cykler så har du verkligen gjort det. Klurigt. I detta fallet kan det vara så att något tjuvnyper ström eller så har du kanske fått ett lite taskigt batteri.

Hur länge håller datorn utan strömadapter?

Ursprungligen av grenhall:

Du bör iaf en gång i månaden köra datorn utan ström ner till <20% för att ladda upp den igen. Men är datorn nästan 2 år gammal med 234 cykler så har du verkligen gjort det. Klurigt. I detta fallet kan det vara så att något tjuvnyper ström eller så har du kanske fått ett lite taskigt batteri.

Hur länge håller datorn utan strömadapter?

Jo, det tror jag att jag gör, dock så blir det mest om jag tar in datorn i köket när jag fixar käk. Det var så länge sedan nu, men batteriet tömdes verkligen fort, speciellt om man tex kör cam med Skype. Skype verkar för övrigt vara en batteribov (chat såväl som cam), på iPhone och iPad rinner batteriet verkligen iväg! Nu funkar inte ens batteriet, så om sladden åker ur så är det direkt shut down! Men innan det så gick det från 40 minuter till bara ett par minuter.

Fick hem batteriet från Batteriexperten idag - fungerade inte! MagSafe blinkar orange/grönt, testade SMC reset, men ingen framgång. Suck. Ska jag verkligen behöva gå till LAN Master och lägga ut över två tusen spänn för att få ett nytt batteri?!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-29 22:03

Är du säker på att det är batteriet som är fel (laddaren/moderkortet)?

Ursprungligen av kenjon:

Är du säker på att det är batteriet som är fel (laddaren/moderkortet)?

Ja, när jag trycker tillbaka det gamla batteriet så funkar det bra! Med det nya så startade datorn inte ens och när jag tryckte på knappen på sidan av datorn så gav batteriindikatorn inget utslag.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-30 09:06

Även efter ett dygns laddning? Då låter det ju trasigt

Ursprungligen av kenjon:

Även efter ett dygns laddning? Då låter det ju trasigt

Ett dygn, kan det ta så lång tid? Kontakten blinkade orange/grönt när det nya batteriet var i och det pekar ju på att moderkortet eller batteriet är trasigt och med det gamla batteriet funkar det bra så det måste vara det nya som är boven i dramat!

Senast redigerat 2013-01-30 22:28
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-04-16 22:05

Har en Macbook Pro i7 Early 2011, nu fick jag "kontrollera batteriet" har gått 509 cyklar så nu är det dags för batteribyte.

Ni som har fått varning om batteriet, hur mycket kapacitet har ni kvar? Jag har 86% kvar (5947mAh av 6900mAh) med 561 cykler.

Säljer dom Apple Original-batterier? Har dålig erfarenhet av tredjepart...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-25 22:51

Det är tredjeparts.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-05-05 10:53
Ursprungligen av Gustav.89:

Ni som har fått varning om batteriet, hur mycket kapacitet har ni kvar? Jag har 86% kvar (5947mAh av 6900mAh) med 561 cykler.

Mitt batteri är just nu på 41% hälsa och 523 cykler har fått kontrollera batteriet. Efter full laddning har jag ca 1T 10min batteritid =( skillnad mot 7 - 8 timmar i början. Jag har även tagit ut min dvd läsare och ersatt med medföljande 5400rpm och satt in en ssd som huvuddisk. Har haft det så i ca ett år.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2017-04-20 14:30

Väcker den här gamla tråden! Mitt batteri har svullnat ordentligt och jag behöver nytt.
Kan Ni rekommendera ett ställe som säljer originalbatteri till en MBP 15" sent 2010 som heter A1286?

Ursprungligen av ntg:

Väcker den här gamla tråden! Mitt batteri har svullnat ordentligt och jag behöver nytt.
Kan Ni rekommendera ett ställe som säljer originalbatteri till en MBP 15" sent 2010 som heter A1286?

Originalbatteri? Apple supportar ju inte längre ens early 2011, så då är det väl eBay som gäller för gamla typer av batterier. Annars har jag haft bra erfarenheter av Batteriexperten (om än inte just för datorbatterier): https://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/a...

Dock slut just nu.

Att köpa utomlands verkar inte löna sig. Amazon.uk tar 46 pund plus frakt för ett icke-original: https://www.amazon.co.uk/d/Portable-Computer-...

Bättre då att köpa i Sverige om något problem skulle uppstå. Och 650 spänn för ett nytt batteri är ju inte så farligt. Frakt ingår.

Själv var jag utomlands i somras då mitt ganska trötta batteri min MBP 15" early 2011 helt lade av och inte ens tillät att köra datorn ens med strömadapter i väggen. Då gick det fortfarande bra att hyfsat snabbt få reservdelsbatteri i original hos den lokala auktoriserade applereparatören. Inte billigt (drygt 2000 har jag för mig) men man slapp ju att beställa och skruva i själv. Produktionsbortfall kostar ju också.

Om du har vägarna förbi Göteborg har jag bra erfarenhet av http://lop.se/ Ring och kolla vad de har för förslag för din burk vetja.

1
Bevaka tråden