Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vore det inte för Apple skulle Siri finnas i Android-mobiler

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ikoniskt, visst, men jag känner absolut ingen som använder det. Lite som att köra SUV med lågväxel och fyrhjulsdrift mitt i staden.

Ursprungligen av Mattias Rådström:

Ikoniskt, visst, men jag känner absolut ingen som använder det. Lite som att köra SUV med lågväxel och fyrhjulsdrift mitt i staden.

Men om det fungerade på svenska i Sverige på samma sätt som i USA tror jag vi skulle se något annat helt klart. Siri går ju knappt att använda i dag. Jag tror bara vi har sett början på den här utvecklingen. Star Trek-fan som jag är vill jag så klart ha en dator man kan prata med likt den på Enterprise.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-23 15:35

En SIRI som fungerar på valfritt språk tror jag i många fall är "framtiden". Dessvärre är vi inte där idag. Lösningen förstår Engelska mediokert och inte Svenska över huvudtaget. Vidare kommer alla former av talsynteser har intressanta problem när man börjar blanda språk.

"Staten Island" (läs på Engelska)

"Staten Island" (läs på Svenska)

Ovan två blir problem ex. om man inte definierat vilket språk man skriver på och på Svenska blir uttalet tämligen komiskt men totalt faktamässigt fel.

Jag tror även SIRI i kombination med smarta lösningar kring kartor och internetsökningar är framtiden.

"Jag skulle vilja vara i Uppsala 13:00 på lördag, äta på indiern 18:00 och se en bio därefter"

Ovan borde jag kunna säga till SIRI och hon borde då kunna svara "Om du åker hemifrån 11:24 kan du med SL komma till Centralstation och där byta till ett SJ-tåg. Du kan se resplanen framför dig på skärmen." SIRI borde förstå att "Indiern" i Uppsala är en specifik resturang jag äter på när jag är där men om jag säger "Ring Indern" när jag är i Stockholm borde den förstå att jag menar Indern här i stan. Vidare borde jag få en lista på aktuella filmer i Uppsala EFTER 18:00, hon borde fråga om hon ska boka biljetter åt mig och / eller ringa till given restaurang.

Till ovan borde jag även kunna säga "Vi skulle" och då borde SIRI förstå att jag och min flickvän vill göra något. Skulle även SIRI ha något API kopplat till sig borde ex. SJ kunna "hooka upp" till systemet på något smart vis. Man skulle rent av kanske kunna få frågor som "Du har väldigt många SJ-poäng samlade, vill du köpa biljetterna med dessa?".

Idag fungerar inte ovan alls i Sverige och lite halvdant i USA (även om Apple får det verka magiskt har man fortfarande problem med ex. sina kartor. Jag tvivlar också på att SIRI har kolla på all form av lokal och regional trafik. Men, jag tror vi är långt borta ännu. Jag tror även som sagt hela systemet måste växa till sig ordentligt.

Ursprungligen av Erik.dv:

En SIRI som fungerar på valfritt språk tror jag i många fall är "framtiden".

Jag tror även SIRI i kombination med smarta lösningar kring kartor och internetsökningar är framtiden.

"Jag skulle vilja vara i Uppsala 13:00 på lördag, äta på indiern 18:00 och se en bio därefter"

Idag fungerar inte ovan alls i Sverige och lite halvdant i USA (även om Apple får det verka magiskt har man fortfarande problem med ex. sina kartor. Jag tvivlar också på att SIRI har kolla på all form av lokal och regional trafik. Men, jag tror vi är långt borta ännu. Jag tror även som sagt hela systemet måste växa till sig ordentligt.

Finner detta mest tragikomiskt, Så du menar att framtiden för Siri blir att i princip direkt kopiera google now och få liknande funtionalitet? Google lägger till språk i tiotals, medans apple gör det runt 5 språk per år. kart funktioner och internetsöknigar osm framtiden är ju just vad den gör. och exemplet med tid och resa hade jag ett bra exempel på i måndags. i min kalender hade jag ett möte kl 12 vilket var på "Gandy Dancer" i plats. Google now noterade att det är en närbelägen restaurang, gav mig en varning 5 minuter innan den sa att du bör åka kl 11.53 för att nå ditt möte och visade en karta med båda platserna, utvisad väg, med traffiksituation och med en knapp för att starta det som vägnavigering (troligen med korrekta kartor då

Notera att jag dessutiom inte bad om något av detta, om Siri hade utvecklats liknande så att man inte ens behöver be om den intelligenta sammanslagningen då hade Siri kanske funkat fint.

Vi ska nog vara tacksamma att Siri inte kom till android så att de utvecklade en snabbare för att tillföra nya funtioner som Siri inte har, att det sedan dröjer så mycket mer för Apple att implementera ens en bråkdel av de exemplen trots lång tid är ju mest en tragisk realitet av hur lågnsamt apple fungerar, Men eftersom det nu finns fungerande exempel borde apple kunan implementera det eftersom de i princip aldrig innoverar, men att kopiera och "förbättra" är ju deras paradgren så nu när det finns något att kopiera borde även Siri kunna förbättras tycker man.

Min Iphone skulle få betydligt bättre användning om den faktiskt erbjöd användarmöjligheter och smarta implementeringar, och jag sitter i USA så allt vad som finns tillgäöngligt går att se, men ändå brutal eftersläpning.

1
Bevaka tråden