Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Möjligt problem med 15" MBP HDD

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har haft problem med att min MBP 15" late 2011 i7 med 8Gb ram börjar bli slö.

När jag upptäckte detta började jag först med att rensa HDD + repair i Disc Utility, detta hjälpte inte alls så jag bestämde mig för att formatera HDD och installera om operativsystemet.

Hade väldiga problem först vid formatering, problem med hårddisken + ram, då använde jag dock inte de skivor jag fick med datorn utan äldre skivor. När jag senare använde mina lyckades jag formatera och installera. Var dock fortfarande tveksam till om HDD var okej, så jag testade Apples hårdvarutest och det vill inte testa färdigt alls...

Tänkte att jag ignorerar det och testar ändå, installerar alla mina program och använder datorn och ser hur det går.
Till en början fungerar allt bra, men nu börjar den kännas slö igen. Exempelvis kan den frysa till några sekunder när jag ser på film från HDD, lite badbollande då och då när jag har mycket igång samtidigt. Har testat repairs i Disc Utility igen, men den hittar inga fel..

Jag misstänker hårddisken och funderar på att köpa en SSD, men jag vill inte gärna köpa något innan jag fått felet bekräftat. Någon som har några tips på hur jag kan bekräfta problem med HDD eller om det är något annat?

Det låter helt klart som hårddisken.

Hårdvarutestet kanske går igenom om du låter det stå länge?

Annars finns det inte så många program för OS X för att testa hårddisken ordentligt.

2st bra känner jag till, båda dessa kostar pengar;
Scannerz
TechTool Pro 6 - Hardware diagnostics, maintenance and hard drive repair for Mac - Micromat

Hade jag varit dig hade jag köpt en SSD.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-22 23:39
Ursprungligen av Retroid:

Jag misstänker hårddisken och funderar på att köpa en SSD, men jag vill inte gärna köpa något innan jag fått felet bekräftat. Någon som har några tips på hur jag kan bekräfta problem med HDD eller om det är något annat?

Har du råd så köp en bra SSD ögonabums och 16GB minne. Bästa investeringarna du kan göra om du vill ha en rappare dator.

Tack för svaret, men är inte så sugen på att lägga ut pengar för att felsöka en troligen söndrig HDD. Ska se om jag hittar någon liknande programvara gratis.

Det lutar åt en SSD nu dock, några tips på 256 Gb runt 1500-1700 kr?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-23 01:33

Många gillar ju Samsungs 830 som ligger runt din prisnivå. Själv har jag några OCZ Vertex 4 som fungerar mycket bra.

Vill ha en så stabil som möjligt, tittar på Intel 335 och Samsung 840 (inte Pro). Rekommendationer dem emellan?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-23 16:35

Kolla in tråden http://www.99mac.se/lagringsenheter/295131-guide-ssd-ska-valja-till-min-mac.html

Vore intressant o se vad du får för resultat av programmen.

1
Bevaka tråden