Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrivregler

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-12-22 22:45

Finns det någon anledning till att ni skriver iMac som de svenska skrivreglerna(Imac), när ni skriver om Apple hela dagarna

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-22 23:05

På svenska skriver man Imac och Iphone. Om man vill härma en Apple-broschyr skriver man t.ex. iPhone, helt emot svenska skrivregler. Det handlar alltså om trovärdighet, varav stavning enligt skrivreglerna är mer objektivt.

Ursprungligen av Appleboy:

Finns det någon anledning till att ni skriver iMac som de svenska skrivreglerna(Imac), när ni skriver om Apple hela dagarna

Detta är, vad jag förstår ett beslut taget av redaktionen. Det spelar egentligen mindre roll om det skrivs som Imac eller iMac.

Förhoppningsvis kan en redaktionsmedlem ge dig ett mer utvecklat svar om resonemanget bakom detta. Många som inte riktigt arbetar fullt ut den här tiden på året - och det gäller så klart hos oss också.

God jul och gott nytt år, "Appleboy".

Jag vill be er att om ni vill hjälpa till och hänvisa till tidigare trådar om ämnet att då se till att länkarna faktiskt är relevanta. Varenda liten tråd om stavningar och skrivregler relaterar inte nödvändigtvis till varför 99mac har valt att följa de svenska skrivreglerna i fråga om Imac, Iphone osv i våra artiklar och nyhetsproduktion.

/ Mod

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2012-12-23 10:21

God Jul på er alla ..

I bland när jag skyller eller skriver , kan det bliIphönen ( kan iof vara Skånskt)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-23 00:37

Vet att detta diskuterats infinitum och att regler finns, ville bara säga (utan att det skulle uppfattas som klagomål eller bli en diskussion)...

...men jag störs verkligen av att en så pro-Apple site som 99mac.se (heter ju inte ens 99.se längre) INTE skriver iPod/iPhone/iMac/iPad.

Bara en reflektion, för som long-time Mac-evangelist så värderar jag sånt högre än vad som är regler, speciellt på ett forum med så många språkfel och mycket svengelska som ett IT-forum...

Ursprungligen av TureB:

...ville bara säga (utan att det skulle uppfattas som klagomål eller bli en diskussion)...

Sådana formuleringar har jag väldigt svårt för - där någon bestämmer hur en text ska uppfattas, och bestämmer sig för att ha sista ordet.
- "detta ska inte uppfattas som ett klagomål" - trots att du faktiskt skriver att du tycker att forumet har felaktiga skrivregler. Så även om du "bara vill säga" så är det ju en form av klagomål ändå.
- "detta ska inte bli en diskussion" - trots att det inte är upp till dig, utan till resten av forumet om de vill svara på inlägget eller ej.

Men i sak håller jag med dig. På ett Apple-/Mac-forum kan man gott skriva produktnamnen på Apples sätt.

Senast redigerat 2013-01-23 10:08
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-23 15:57
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Sådana formuleringar har jag väldigt svårt för - där någon bestämmer hur en text ska uppfattas, och bestämmer sig för att ha sista ordet.
- "detta ska inte uppfattas som ett klagomål" - trots att du faktiskt skriver att du tycker att forumet har felaktiga skrivregler. Så även om du "bara vill säga" så är det ju en form av klagomål ändå.
- "detta ska inte bli en diskussion" - trots att det inte är upp till dig, utan till resten av forumet om de vill svara på inlägget eller ej.

Men i sak håller jag med dig. På ett Apple-/Mac-forum kan man gott skriva produktnamnen på Apples sätt.

Jag har inte sagt hur det SKA uppfattas, jag skrev att "jag ville", du får uppfatta det precis hur du vill!

Att sedan citera något jag inte har skrivit är att stoppa ord i mun, "detta ska inte bli en diskussion" har jag aldrig skrivit!

Läs igen vad och hur jag skrivit så inser du nog att du överreagerat ganska mycket, för det var endast en reflektion, inget annat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-23 00:51

Indeed.

Håller med helt och hållet, det ser för bedrövligt ut som det är nu... Trist beslut.

  • Medlem
  • 2013-01-23 10:39

Jag stöder skrivreglerna. Vi ska inte skriva S|E|B eller e•on heller...

Ursprungligen av alix:

Jag stöder skrivreglerna. Vi ska inte skriva S|E|B eller e•on heller...

Om man ska vara generell, och prata om all skrift, så är väl svaret ja, då bör man följa svenska skrivregler.

Men om man inte är så generell, utan ser till vår lilla situation på just det här forumet....

Sättet att skriva kan väl vara olika beroende på vem som ska läsa det.

Och just på ett Mac-/Apple-forum så tycker jag att det är helt ok att använda Apples sätt att skriva.

Jag tänker iallafall fortsätta att skriva iTunes, iPhone och iPad i mina inlägg här.

Senast redigerat 2013-01-23 11:32
  • Medlem
  • 2013-01-23 12:57
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag tänker iallafall fortsätta att skriva iTunes, iPhone och iPad i mina inlägg här.

Nu gäller ju frågan hur redaktionen skriver, inte hur medlemmarna skriver. Det tror jag ingen har synpunkter på.
Du brukar ju själv påpeka när folk skrivet "MAC" eller "mackar" att de ska skriva rätt för att undvika missförstånd. Den risken skulle jag nog säga är helt obefintlig.
(Och jag tycker att redaktionen gör rätt som följer de svenska skrivreglerna.)

Ursprungligen av Baron:

Nu gäller ju frågan hur redaktionen skriver, inte hur medlemmarna skriver. Det tror jag ingen har synpunkter på

Jag har inte påstått att någon har haft synpunkter på detta. Att jag nu skrev hur jag tänker göra är inte detsamma som att jag kräver att alla andra ska göra likadant.

Ursprungligen av Baron:

Och jag tycker att redaktionen gör rätt som följer de svenska skrivreglerna.

Jag är helt öppen för båda skrivsätten. Jag har inte sagt att man måste skriva på det ena eller andra sättet. Jag har sagt att jag tycker att det är ok att skriva på Apples sätt på ett sånt här forum. Och jag har sagt att jag tänker skriva på Apples sätt. Men jag tänker inte på något vis kämpa för att alla ska skriva på Apples sätt.

Att jag gav mig in i den här tråden idag var mest för att kommentera inlägget där man talade om för oss hur vi skulle uppfatta ett inlägg, och där man talade om för oss att det inte fick bli starten på en diskussion. Sånt gillar jag inte.

Som jag sagt förr - jag tycker att man ska, åtminstone om Apple-produkter på ett Apple-forum, återge namnen så som Apple döpt dem. Därför är det min åsikt att man kan använda skrivreglerna utom när det gäller Apple-produkter.

  • Medlem
  • 2013-01-23 15:04

@Jesper, jag försökte inte angripa dig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-31 19:18

Vänligen läs följande inlägg - #16.

Jag ser inte att det är konsekvent agerande gällande språkbruket, vad säger ni?

Man ska kanske inte väcka den björn som sover, men...

Om nu forumet har en redaktionell policy att använda de svenska skrivreglerna (Imac, Iphone, Ipad, osv) - varför står det då iPhone, iPad, iMac och iOS i forumdelarnas namn?

Jag tycker ju fortfarande att ett Apple/Mac-forum borde använda Apples sätt att skriva, men om man nu väljer att inte göra det så borde man åtminstone vara konsekvent.

Vi har svarat på detta ett par gånger tidigare, men det är ett intressant ämne och värt att ta upp igen.

Ursprungligen av Appleboy:

Finns det någon anledning till att ni skriver iMac som de svenska skrivreglerna(Imac), när ni skriver om Apple hela dagarna

Vi följer svenska skrivregler, som anger att namn alltid inleds med stor första bokstav och därefter gemener/små bokstäver. Språkrådet har en bra artikel i ämnet: http://www.språkrådet.se/6541

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Man ska kanske inte väcka den björn som sover, men...

Om nu forumet har en redaktionell policy att använda de svenska skrivreglerna (Imac, Iphone, Ipad, osv) - varför står det då iPhone, iPad, iMac och iOS i forumdelarnas namn?

Jag tycker ju fortfarande att ett Apple/Mac-forum borde använda Apples sätt att skriva, men om man nu väljer att inte göra det så borde man åtminstone vara konsekvent.

Det är ett arv från tidigare versioner av forumet, som vi för fridens skull låtit bli att ändra. Forumnamn och redaktionell löptext är trots allt två olika saker.

Ursprungligen av zinned:

Vänligen läs följande inlägg - #16.

Jag ser inte att det är konsekvent agerande gällande språkbruket, vad säger ni?

Det är svårt att alltid vara konsekvent, särskilt när mycket av källmaterialet är på "teknikengelska", där stora och små bokstäver blandas lite hursomhelst. Vi jobbar på att bli bättre!

Ursprungligen av pmarriott:

Som jag sagt förr - jag tycker att man ska, åtminstone om Apple-produkter på ett Apple-forum, återge namnen så som Apple döpt dem. Därför är det min åsikt att man kan använda skrivreglerna utom när det gäller Apple-produkter.

Även om 99mac fokuserar på Apple är vi oberoende och har inga som helst kopplingar till själva företaget. Vi är heller ingen hejarklack utan ska kritiskt granska Apple och dess produkter. Därför vill vi inte göra några undantag för Apples produktnamn.

Senast redigerat 2013-04-13 00:30

skrivregler vs namn

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Man ska kanske inte väcka den björn som sover, men...

Om nu forumet har en redaktionell policy att använda de svenska skrivreglerna (Imac, Iphone, Ipad, osv) - varför står det då iPhone, iPad, iMac och iOS i forumdelarnas namn?

Jag tycker ju fortfarande att ett Apple/Mac-forum borde använda Apples sätt att skriva, men om man nu väljer att inte göra det så borde man åtminstone vara konsekvent.

Är det inte så att iMac osv är varumärke och inte namn? och skall därmed inte inkluderas i vanliga skrivreglerna?

Sen kan man ju diskutera huruvida man skall kommentera sådana skrivfel, rättstavning, meningsbyggnadsfel osv?

jag har garanterat brutit mot varenda sådan regel som finns i detta inlägget så det är bara att starta en hetsjakt på mig bara för att jag inte har doktorerat i det svenska språket.
Det är väl bättre att man håller igång diskussionen inom ämnet istället för att kommentera hur man diskuterar.

  • Medlem
  • 2013-04-11 13:59
Ursprungligen av KAPTENRODSKAGG:

Är det inte så att iMac osv är varumärke och inte namn? och skall därmed inte inkluderas i vanliga skrivreglerna?

Premissen är fel. Varumärken omfattas av skrivreglerna.

Ursprungligen av Andreas Dimestam:

...Vi är heller ingen hejarklack utan ska kritiskt granska Apple och dess produkter. Därför vill vi inte göra några undantag för Apples produktnamn.

Det får väl stå för "redaktionen" för forumet skulle knappast finnas om dess medlemmar inte hade ett intresse av produkter från Apple

Ursprungligen av Andreas Dimestam:

...Det är ett arv från tidigare versioner av forumet, som vi för fridens skull låtit bli att ändra. Forumnamn och redaktionell löptext är trots allt två olika saker...

Ursprungligen av Andreas Dimestam:

...ska kritiskt granska Apple och dess produkter. Därför vill vi inte göra några undantag för Apples produktnamn.

Jag har lite svårt att se hur det kan vara två helt olika saker, och varför man inte behöver vara konsekvent där.

För om man säger att Apples skrivsätt är ett hinder mot att kunna granska produkterna kritiskt, så kliver man upp på ganska höga hästar. Då har man satt ribban ganska högt. Och om man då samtidigt använder Apples skrivsätt på vissa ställen - som i forumdelarnas namn - då är det ju bara hyckleri.

Och jag poängterar ännu en gång att jag accepterar att ni använder svenska skrivregler - men då tycker jag att ni ska vara konsekventa.

Ursprungligen av ibish:

På svenska skriver man Imac och Iphone. Om man vill härma en Apple-broschyr skriver man t.ex. iPhone, helt emot svenska skrivregler. Det handlar alltså om trovärdighet, varav stavning enligt skrivreglerna är mer objektivt.

Precis det handlar om trovärdighet. Det blir väldigt svårt att ta 99 seriöst när dom skriver som dom gör. Känns som när Aftonbladet rapporterar om någon fabricerad nyhet utan koll.

Senast redigerat 2013-06-01 16:12
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-06-01 19:49

@vision_ . Du kanske skulle läsa det du citerar innan du kommenterar det..

  • Medlem
  • International user
  • 2013-06-01 20:13

Vem bryr sig om svenska skrivregler här?
Heter en produkt iPhone så ska det skrivas så också...

Ursprungligen av zappee:

Vem bryr sig om svenska skrivregler här?
Heter en produkt iPhone så ska det skrivas så också...

Sidan, tänkte skriva Vi men det kändes fel, har numer en redaktion som uppenbarligen är för fin i kanten för att skriva som man gör istället för som skrivreglerna gör. Om man nu verkligen eftersträvade korrekt skrivsätt skulle man ha en inbyggd subrutin i forumet som envist ändrade alla försök att skriva iPhone, iPod, iMac till att vara Iphone, Ipod, Imac...

Cynism å sido, jag kan inte fatta varför det är så viktigt för redaktionen att man skriver på detta sätt. Må vara att erkända nyhetsmedier gör det men 99 simmar knappt i den pölen. Det redaktionella materialet är iofs ett välkommet tillskott men 99Mac är i huvudsak ett forum/ett comunity.

Genom att strikt propsa på att "skrivregler ska följas" och "vi ska kritiskt granska" så alienerar man sig från den del av forumets medlemmar som tycker det är viktigt att det skrivs korrekt efter vad produkterna heter. En liten jämförelse. Säg att ni sitter o skriver en bilrescension, skriver ni då Ford eller ford i en löptext som exempelvis säger "...och ____ är för det ändamålet ett utmärkt val..."

Ursprungligen av Mymac4ever:

...Säg att ni sitter o skriver en bilrescension, skriver ni då Ford eller ford...

Det var en dålig jämförelse. Självklart skriver man alltid Ford. Där gör svenska skrivregler ingen skillnad. Det är ett namn, och ska inledas med versal.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det var en dålig jämförelse. Självklart skriver man alltid Ford. Där gör svenska skrivregler ingen skillnad. Det är ett namn, och ska inledas med versal.

Hade lite svårt att komma på ett annat varumärke med gemener före versaler men, även om du kanske inte håller med: iPhone är också ett namn, ett varumärke/varunamn iofs men ändock ett namn det är bara det att det skrivs på ett annat sätt är de svenska skrivreglerna vill tillåta o eftersom det ändock är ett varumärke så borde det inte omfattas av sagda regler(är inte påläst dock)

Ursprungligen av Mymac4ever:

Hade lite svårt att komma på ett annat varumärke med gemener före versaler...

Just gemen före versal är nog Apple relativt ensamma om.

Men det finns ju en massa andra varumärken där företagets skrivsätt skiljer sig från skrivreglerna, t.ex IKEA/Ikea, ICA/Ica, SAS/Sas.

Bevaka tråden