Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

migrera från google apps till...?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

nu när google apps har tagit bort activesync för de kunder som använder deras gratistjänst så sitter jag nu här och funderar över vad jag ska börja använda istället.

har haft funderingar på följande alternativ:

1. börja betala för google apps (för tillfället ~66:-/mån för mig, men kan bli dyrare om fler mailadresser läggs till)
2. uppgradera till webhotell på loopia och då ha allt samlat på ett ställe (~84:-/mån, räknar inte med domännamnet i priset då jag betalar för det oavsett)
3. flytta från loopia till one.com (sägs vara billigare och bättre än loopia men komiskt nog är deras sida nere för tillfället..)
4. använda domains.live som är gratis, men mår lite illa när jag hör ordet microsoft och avskyr outlook som pesten.

det som är viktigt för mig är push till ios-enheter, bra spamfilter, bra uptime och priset.

vad rekommenderar ni eller har ni andra bättre alternativ?

Inte för dom befintliga kunderna. Bara de som tecknar sig nu. Var det väl?

activesync tas inte bort från de enheter man redan lagt till, men man kan inte lägga till nya enheter.
så om jag av någon anledning måste återställa min iphone t.ex så kan jag inte lägga till min mail med exchange och få push igen.

och det går inte att teckna ett nytt gratiskonto längre heller då de tagit bort det helt, så bara betaltjänsten kvar att teckna sig för och där ingår activesync.

Ursprungligen av mjewl:

activesync tas inte bort från de enheter man redan lagt till, men man kan inte lägga till nya enheter.
så om jag av någon anledning måste återställa min iphone t.ex så kan jag inte lägga till min mail med exchange och få push igen.

och det går inte att teckna ett nytt gratiskonto längre heller då de tagit bort det helt, så bara betaltjänsten kvar att teckna sig för och där ingår activesync.

Ja okej. Så $50/år för mailen. Det kan jag leva med.

$60 blir det väl iofs? (för en mailadress)

de tar $5/user/month (räkna om till svensk valuta med google sök)

så blir $10 i mitt fall per månad ($120/år)

Ursprungligen av mjewl:

$60 blir det väl iofs? (för en mailadress)

de tar $5/user/month (räkna om till svensk valuta med google sök)

så blir $10 i mitt fall per månad ($120/år)

Från:

Priser – Google Apps for Business »

Citat:

4 EUR per användare och månad
eller 40 EUR per användare och år

Blir ca 375:-/år

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-21 22:14

One.com avråddes för all seriös verksamhet.

Ursprungligen av Erik.dv:

One.com avråddes för all seriös verksamhet.

av vilken anledning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-21 23:36
Ursprungligen av mjewl:

av vilken anledning?

Vi körde det för många år sedan just för att de hade, tror jag, Sveriges billigaste IMAP-lösning. De kanske har blivit bättre nu men när deras mail-system började strula var supporten i stort sätt omöjlig att ha och göra med. Tidigare hade man även larvigt små mail-boxar fast det var å andra sidan normen på den tiden.

Betala per år på Google apps. Det är billigare än per månad.

Google Apps / outlook.com / hosted exchange är väl alternativen som finns om man vill ha activesync/exchange?
Finns andra programvaror som har ActiveSync-funktionalitet också, men kostar.

Enda alternativet som inte kostar är outlook.com vad jag vet.

Ursprungligen av grenhall:

ok, jag har google apps på engelska av någon anledning och de anger priser i $, vilket är $5 per månad.

Ursprungligen av Erik.dv:

Vi körde det för många år sedan just för att de hade, tror jag, Sveriges billigaste IMAP-lösning. De kanske har blivit bättre nu men när deras mail-system började strula var supporten i stort sätt omöjlig att ha och göra med. Tidigare hade man även larvigt små mail-boxar fast det var å andra sidan normen på den tiden.

ok, tack för informationen!

Ursprungligen av keptang:

Google Apps / outlook.com / hosted exchange är väl alternativen som finns om man vill ha activesync/exchange?
Finns andra programvaror som har ActiveSync-funktionalitet också, men kostar.

Enda alternativet som inte kostar är outlook.com vad jag vet.

ok, så om man har sin mail hos t.ex loopia så kan man inte använda sig av activesync/exchange/push?

eller innefattar hosted exchange just loopia?

Ursprungligen av mjewl:

ok, jag har google apps på engelska av någon anledning och de anger priser i $, vilket är $5 per månad.

För min del går det att byta mellan $ och €, det borde även finnas hos dig.

Ursprungligen av mjewl:

ok, så om man har sin mail hos t.ex loopia så kan man inte använda sig av activesync/exchange/push?

Jag har min domän via Loopia. Innan Google Apps lät jag Loopia ta emot all mail via MX osv, sedan vidarebefodra jag manuellt alla mailkonton till Gmail. Nu när jag skaffa Google Apps så har jag flyttat över allt (dvs all MX för mailen på min domän) samt migrerat från Gmail till Google Apps så alla mail, filter, labels, kontakter och kalender fördes över.

Om du har mailen på Loopia så går det att migrera, men då får du nog fråga Loopia om hjälp.

Ursprungligen av mjewl:

ok, så om man har sin mail hos t.ex loopia så kan man inte använda sig av activesync/exchange/push?

eller innefattar hosted exchange just loopia?

Loopia har endast POP3/IMAP. Så ingen ActiveSync/Exchange/Push där.

Ursprungligen av citronsyra:

För min del går det att byta mellan $ och €, det borde även finnas hos dig.

Jag har min domän via Loopia. Innan Google Apps lät jag Loopia ta emot all mail via MX osv, sedan vidarebefodra jag manuellt alla mailkonton till Gmail. Nu när jag skaffa Google Apps så har jag flyttat över allt (dvs all MX för mailen på min domän) samt migrerat från Gmail till Google Apps så alla mail, filter, labels, kontakter och kalender fördes över.

Om du har mailen på Loopia så går det att migrera, men då får du nog fråga Loopia om hjälp.

jag har även jag domännamnet hos loopia och har min mail hos google apps (precis som jag nämnde i första inlägget)
tidigare hade jag även precis som du vidarebefordring till ett gmailkonto. jag ska alltså inte migrera från loopia till google apps, utan frågan var om jag ska migrera från google apps till annat, vad som är bäst, eller om jag ska stanna kvar.

Ursprungligen av keptang:

Loopia har endast POP3/IMAP. Så ingen ActiveSync/Exchange/Push där.

ok, då faller ju loopia bort i alla fall. ser ut som det blir att stanna kvar på google apps och betala för det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-22 11:13

Ett vanligt Gmail-konto kan man väl fortfarande skapa utan kostnad!? Vad jag fattat är det bara Google Apps som slutat vara gratis och endast för nya konton...

Ursprungligen av Gnulia:

Ett vanligt Gmail-konto kan man väl fortfarande skapa utan kostnad!? Vad jag fattat är det bara Google Apps som slutat vara gratis och endast för nya konton...

Ja, detta handlar endast om Google Apps.

Varför inte testa microsoft om det är gratis?

blir ett väldans jobb bara för att testa om jag inser att det inte är något för mig. speciellt inte eftersom, som jag nämnde, ogillar outlook/microsoft väldigt mycket.

självklart kan ingen veta vad jag kommer gilla eller inte. men jag vände mig hit för att få rekommendationer, och då inte bara "du kan ju testa detta".

vill alltså ha mer kött på benen så att säga, med bra information och egna åsikter från er.

Ok

Du skrev
"det som är viktigt för mig är push till ios-enheter, bra spamfilter, bra uptime och priset."

argument för microsoft baserat på dina krav:

push till ios enheter via activesync funkar MVH, Microsoft | All posts tagged 'exchange activesync'

Bra spamfilter, jo det är väl inte sämre än någon annans, baserat på ett hotmailkonto jag haft över 10 år

Bra uptime, inga problem här heller.

Priset, det är ju gratis.

Kom ihåg att det är Microsoft som utvecklat activesync.
Outlook behöver du ju inte använda, det mesta pratar ju med activesyn idag.

Jag kör själv gmail och har varit nöjd med det i flera år mycket beroende på stödet för activesync, försvinner det så försvinner nog jag också.
icloud kör ju inte activesync så det är inget för mig samt att jag börjar komma väldigt nära gränsen för 5gb och då är det mest backup av min iphone och ipad.

ok, vill nog minnas att jag läst någonstans att googles spamfilter är i särklass det bästa som finns. men har ingen som helst fakta eller källhänvisning på detta.

hade ingen aning om att det var MS som utvecklar activesync

ja, icloud är inget alternativ. betalar inte för det och använder det bara till sync/backup av ios-enheter som dig. och 5gb kommer man som sagt inte så långt på.

keptang: du har ju migrerat till microsofts tjänst, vad sägs om att göra en migrerings-guide från google apps till microsoft för oss stackars människor som inte har lika bra koll som dig? tror det är många här som skulle uppskatta det nu

vill minnas att det var ett helvete rent ut sagt att koppla sitt domännamn (i mitt fall från loopia) till google apps. så att ändra allt rätt och få över alla mail osv. så att det fungerar med microsoft istället skulle iaf jag behöva en guide för.

Kanske finns det nyare guider, men där är MS egen, lite gammal dock men den borde väl funka ändå.

MVH, Microsoft | Hur du kan använda Hotmail med en egen domän

vad jag såg stod det inget om hur själva migreringen går till, där stod det bara hur man skapar ett nytt konto.

Dock verkar activesync bara gälla mobila enheter...

Ursprungligen av mendezzz:

Dock verkar activesync bara gälla mobila enheter...

menar du att man inte får activesync om man lägger till sin mail i mail.app i OS X?
dvs att mailen inte kommer direkt/automatiskt till datorn..

låter ju väldigt konstigt isåfall.

Ursprungligen av mjewl:

menar du att man inte får activesync om man lägger till sin mail i mail.app i OS X?
dvs att mailen inte kommer direkt/automatiskt till datorn..

låter ju väldigt konstigt isåfall.

Har Mail.app stöd för det? Nope.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-23 17:04

Går det på något smidigt sätt att migrera till iCloud från Gmail? Jag har inte satt mig in i det alls ännu.

Ursprungligen av zinned:

Går det på något smidigt sätt att migrera till iCloud från Gmail? Jag har inte satt mig in i det alls ännu.

Man får nog gå via någon klient eller hacka ett script, IMAP<>IMAP.

oavsett vad man migrerar till, så länge det är en synctjänst typ imap eller activesync så borde det ju bara vara att öppna den mailklient man använder på datorn och lägga till kontot med den nya leverantören och markera samtliga mail i korgen hos den gamla leverantören och kopiera över den till mailkorgen hos den nya leverantören, då borde allt synkas upp till servern hos den nya leverantören.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-23 18:18

Varning för att lägga mail hos Loopia!!!! Värre skit finns ej på den fronten, även om de kanske har ordning på sina mailservrar just för stunden så har de en extremt mörk historik bakom sig och har inte haft koll på sina grejer.

Att byta till vanlig imap/pop hos webhotell kommer kännas som ett rejält nedköp efter gmail. Det, Office365 eller liknande tjänst är nog att föredra...

Bevaka tråden