Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intern/extern disk och värmesensor

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej.

jag har en vit imac intel (ej aluminium). hårddisken började krafsa och panga, den är alltså totalt stekt.
jag har öppnat fronten, lyft upp skärmen, hittat disken.
datakabel och elkabel var ju inga problem att ta bort.
men på sidan satt en liten fyrkantig grej men fyra minikablar, det är nog värmesensorn.
där blev det tokigt för de fyra kablarna råkade åka loss från chipet.
hur kan jag veta om jag satt i rätt igen?
dom satt så löst sen, att jag tog en klick kontaktlim över dom - men så kan man väl inte göra?

tänkte inte sätta i en ny intern disk, utan installera/köra extern disk på firewire. vad gör jag då med värmesensorn?
ska den bara hänga löst där inne? ska jag ta bort sensorn/kabeln hela vägen till moderkortet?
jag behöver väl inte mäta något som inte finns?

jag läste någonstans att om sensorn är fel ansluten, blir mätvärdet noll grader, och då kan fläkten flippa ur och köra fullt ös hela tiden? det vill jag ju inte.
men man kan kanske styra fläkten med något program?

många frågor här!
tacksam för alla tips.

Du borde kunna finna guide o allmän info om hur du reparerar din Mac o vad som är vad hos iFixit. Guiderna är gratis så det är bara att leta

iFixit: The free repair manual

Om du är osäker på vilken iMac du har så kan du se det på denna siten

apple-history.com / specs for every apple computer, established 1996

Instinktivt låter inte kontaktlim som en alltför lysande idé. Kabeln borde nog lödas

om ni kollar

iMac G5 20" Model A1145 Hard Drive Replacement - Page 3 - iFixit

så har allt gått bra till punkt 19.
men min fråga är vad som händer med datorn om man inte sätter dit en ny hd, och följaktligen då inte heller en värmesensor.

det där med limmet var en spontan grej, jag var bara irriterad att dom satt så löst

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-20 21:27

Givet att du har en G5 så sitter den interna disken på en SATA port med kapacitet på 150 MB/s. FireWire kontakten kan som mest hantera 49 MB/s, USB2 fixar 60 MB/s som jämförelse.
Min åsikt är att du bör skruva in hårddisken i datorn och ansluta den internt för bästa prestanda.

Ursprungligen av reboot81:

Givet att du har en G5...

Enligt första inlägget så är det en Intel.

Men länken i inlägg #3 pekar på att det är en G5.

Lite förvirrande...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Enligt första inlägget så är det en Intel.

Men länken i inlägg #3 pekar på att det är en G5.

Lite förvirrande...

Det är exakt denna, sökte på modellnummer A1207. Intel Core 2 Duo 2.16 ghz.
http://www.everymac.com/systems/apple/imac/specs/imac-core-2-duo-2.16-20-inch-specs.html

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-20 21:18

Du har förstått värmesensorns funktion och resulatet av en fungerande sådan. Tröttnar du på ljudet av 6000v/m så kan jag rekommendera HDDFancontrol.

Kan ni hjälpa mig att ge förslag på vilken disk jag ska köpa?
Den gamla är en Seagate Barracuda 7200-varvig, med Apples logga på.
Följer det med en ny värmesensor när man köper en ny disk???

Förresten har jag nog inte fattat värmesensorn och hur den funkar, men det var ju snällt sagt
Fan Control kostar tydligen 200 spänn, det kan det vara värt, om det löser problemet.

Ursprungligen av martinlex:

...Följer det med en ny värmesensor när man köper en ny disk?...

Möjligtvis om du köper via ett Apple-serviceställe, och låter dem sköta hårddiskbytet.

Annars, nej.

Men förresten, skillnaden mellan sata och firewire, märker man den?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-21 12:42
Ursprungligen av martinlex:

Men förresten, skillnaden mellan sata och firewire, märker man den?

Din FireWire tar 3ggr så lång tid på sig att skriva/läsa.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-21 10:40

Det brukar gå att flytta över värmesensorn till den nya disken.
Det har jag gjort på ett par iMacar av samma typ.

Värmesensorn kan vara en standardpryl som kanske går att köpa hos tex Kjell o company eller ngn annan återförsäljare av allsköns småpryttlar. Ifall du inte vill löda kabeln kanske du kan köpa en ny...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-21 12:39

Av bilderna att döma är sensorn ingen standardpryl. Var lossnade kablarna?

Värmesensorn är det som styr fläkten till hårddisken. Den har en ”fallback” funktion - om sensorn inte returnerar vettiga värden (som i ditt fall 0° eller inget) så kör fläkten på max för att vara på den säkra sidan.

Du kan som jag ser det;
1. köpa en ny sladd genom att lämna in datorn på service. (dyrt?)
2. se om någon kan löda fast trådarna igen (med risk att det misslyckas eller inte fungerar).
3. strunta i sladden, lägga pengarna på nåt roligare, tex en SSD och programmet jag tipsade om.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-21 13:21

På äldre iMacar, som det handlar om nu, brukar värmesensorn sitta fast med något klibbigt på utsidan av disken. Det går att pilla bort och trycka fast på samma ställe på den nya.
På nyare iMacar är sensorn inbyggd, såna diskar är svåra att får tag på om det ska följa Apples standard.

yes, denna sensor är en sån typ som satt fast med ngt klibbigt under.
problemet är att jag inte fattade det (rookie), och började dra lite för hårt, och då åkte dom fyra minipytte-sladdarna ut ur plattan (chippet).
DÅ kom jag på att man skulle pilla bort hela chippet med något vasst.
just nu känns det som om jag köper en sata disk, monterar tillbaka sensorn som den är (med klick av lim på toppen).
köper hdd fan control, kollar varvtal och styr ner det om det behövs.
en ssd drive verkar vara bra, men dyrt eller?
har dom samma mått och monteringshål etc som en sata?
jag är verkligen tacksam för era svar på inlägget, tack!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-21 22:19

SSD is da shit.
Kostar inte speciellt mycket mer, men rymmer mycket mindre. 256GB är överkomliga, större blir dyrare.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-21 22:33

SSD går att få från 700kr, men då får du klara dig på bra mycket mindre plats... ett evigt dilemma. Men en sådan där hybriddisk kanske kunde vara nåt?
SSD kommer i formfaktorn (storleken) 2,5" medans vanlig diskar är på 3,5". Finns självklart adaptrar.

-Hur mycket plats behöver du? Till vilket pris? 2TB hårddisk finns för ca 1000kr, 0,5TB SSD på ca 4000kr.

här har vi den rackaren med kabel och allt.
iMac 20" CPU Temperature Sensor
kan man inte köpa i sverige?

En wd caviar black sitter nu på plats. Tog bort kontaktlimmet från sensorn, satte tillbaka chipet med några små klickar limpistol, i hörnen liksom. Det var det närmaste jag kom "klistret". Håller nu på att installera Lion... Ska ladda hem ngt program sen som kollar temp & fläktar. Tack allihop, ni har varit till stor hjälp!

1
Bevaka tråden