Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket MAC MINI behövs för fotoredigering?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller på att bestämma mig för vilken MAC MINI jag ska ha. Anledningen att jag väljer MINI är priset och storleken. Jag haft en MacBook Pro från 2007 innan som nu kastat in handduken. Är inte sugen på att lägga 20 kakor på en ny Pro och har inte plats för en iMAC så valet faller på en MAC MINI som kommer så inkopplad till min TV och när jag ska redigera kommer jag att använda en extern skärm.

Då jag vill hålla nere priset undrar jag följande:

Räcker det med en i5 2012 om jag maxar med med 16 GB minne eller kommer jag bli frustrerad över att det laggar? Filerna min kamera producerar kan vara upp mot 70 MB (36 MP RAW) kommer nog köra CS6.

Hur mycket extra hjälp har jag av i7:ans fyra kärnor?

Minne kommer jag självklart köpa separat, räknar med en tusing för 2x8GB dvs att jag skulle få en ny burk dock utan skärm för ca 6500 kr!!

Tacksam för input!

Henrik P

Betänk att en TV-skärm sällan har samma krav som en bildskärm.

Bilder jag redigerar på min iMac visar ett otroligt mycket sämre omfång när de visas på TV'n.
Nyanser, färger etc försvinner.
Att i den miljön redigera ngt som helst, nej, du kommer bli vansinnig.
Detta gör att du skall växla till externa skärmen varje gång du skall göra ngt.... låter jobbigt.
Hur kan du ha plats för en extern skärm, men inte en iMac, som ju egentligen tar mindre plats
förstår jag inte riktigt, men du vet bäst hur det ser ut hos dig.

Vad gäller minne, kör gärna 16GB.
Vad gäller CPU är i5 tillräckligt om du kör Lightroom. Aperture kräver fläskig CPU. CS6 vet jag inte.

Att redigera sina bilder i CS6 när Lightroom bjuder på många fördelar, det läser in, arkiverar, osv. - se det som ett tusen gånger mer avancerat iPhoto.
Man kan lägga in att man redigerar externt i CS6 från LR. om man vill göra ngn retuschering av enstaka bild.

Mitt tips om du är seriös med din D800, kör en iMac 27" och spara svordomar.

Kör själv D800, iMac27" (i5, 16GB, 1TB), Lightroom4, Backup på TimeMachine, Lokal disk och Backblaze (externt).
Allt fungerar...

Tack Goflorp!

Då vi bor smått och kommer använda datorn till mer än bara PS så kommer den som default vara kopplad till TV:n därav valet MINI, när jag ska redigera kommer jag som jag skrev använda en extern skärm jag har sen innan och bara flytta HDMI kabeln.

Har faktiskt inte använt Lightroom trots att jag läst en del om det, kanske är dags för en gammal PS-stör att utveckla mig lite. Hur tycker du det är att hantera filerna? Fotar du mycket i RAW?

Jag är väldigt kräsen när det kommer till mini egna bilder och spara bara dom jag absolut är nöjd med samma gäller när jag tar fotojobb, lämnar bara ifrån mig bilder jag är supernöjd med kanske därför jag inte trampat igång med Lightroom, har inte känt ngt behov.

Men jag får för mig att processorn inte är den viktigaste spelaren när det kommer till PS utan att det först och främst handlar om att tmaxa RAM--minnet?
Klara du dig med iMAC:en så borde en MINI i5 trots lite långsammare HDD göra jobbet när vi kommer till fotoredigering.

/ H

Goflorp har redan svarat dig men jag tänkte bara understryka att jag instämmer.

Enligt mig så räcker inte en Mac Mini om du vill arbeta smidigt med RAW-filer, men smidighet och lagg som du pratar om är ju mycket individuell uppfattning så jag kan absolut inte säga hur du kommer uppleva det men som sagt så skulle jag uppfatta det störande och jobbigt att redigera bilder.

Men när du nu måste ha en Mac Mini så skulle jag i din sits byta ut hårddiskarna mot SSD, då får du en optimal uppgradering för lite pengar. Alla nyare datorer gillar SSD.

Ursprungligen av citronsyra:

Goflorp har redan svarat dig men jag tänkte bara understryka att jag instämmer.

Enligt mig så räcker inte en Mac Mini om du vill arbeta smidigt med RAW-filer, men smidighet och lagg som du pratar om är ju mycket individuell uppfattning så jag kan absolut inte säga hur du kommer uppleva det men som sagt så skulle jag uppfatta det störande och jobbigt att redigera bilder.

Men när du nu måste ha en Mac Mini så skulle jag i din sits byta ut hårddiskarna mot SSD, då får du en optimal uppgradering för lite pengar. Alla nyare datorer gillar SSD.

Tack tack.

Är det grafikkortet som gör den stora skillnaden iMAC vs MINI i övrigt är det väl inte så mycket som skulle kunna påverka prestandan, förutsatt att jag byter till SSD eller väljer en sådan variant?

/ H

Ursprungligen av hfghenke:

Tack tack.

Är det grafikkortet som gör den stora skillnaden iMAC vs MINI i övrigt är det väl inte så mycket som skulle kunna påverka prestandan, förutsatt att jag byter till SSD eller väljer en sådan variant?

/ H

Ja det är en enorm skillnad. Det inbyggda grafikkortet i Mac Mini är ett integrerat Intel HD 4000, medan Imac har ett dedikerat grafikkort som ger betydligt bättre prestanda, framför allt om man har flera skärmar med hög upplösning.

Jag funderade på samma saker för ett halvår sedan. Tycker 24" är en optimal kompromiss mellan arbetsyta och hemindredning. Köpte en begagnad Mac mini server med 16GB RAM och 240GB SSD. Jag tycker det flyter på bra i lightroom med mina 24Mpix RAW.

Min 24" ful-iMac gick lös på under 10k med tangentbord/mus.

Jag googlade en del och kunde inte hitta "bevis" på att grafikkortet gjorde så mycket i lightroom. Det är någon halvsekund eller mindre lagg när jag drar i reglagen men det är det ofta?

1
Bevaka tråden