Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya airport express konfiguration för max hastighet?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-01-17 11:12

Hej

Uppgraderade nyligen till 100Mbs men då hängde inte min gamla airport express med utan jag fick bara 45Mbs
så jag köpte en ny airport express som ska kunna hantera långt över 100Mbs.

Problemet är att jag fortfarande med den nya har 45Mbs, går det att konfigurera den för snabbare hastighet eller är det något annat som begränsar?

När jag kopplar in min Imac direkt mot modemet med kabel så kommer jag upp i 95Mbs.

Eftersom du säger 45Mbit så misstänker jag att du använder trådlöst.

Hur gammal är din iMac?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-01-17 12:16
Ursprungligen av illerG:

Eftersom du säger 45Mbit så misstänker jag att du använder trådlöst.

Hur gammal är din iMac?

Japp, trådlöst, annars hade jag inte köpt en airport express.

Min dator är en late 2008 eller early 2009, minns inte säkert.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-01-17 12:26

Skilj på länkhastighet (g respektive n) samt routinghastighet. Din trådlösa basstation med routingfunktionellitet kommer bara att kunna skicka vidare varje paket mellan det två interfacen så snabbt som dess CPU orkar med.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-01-17 14:01
Ursprungligen av frazze:

Skilj på länkhastighet (g respektive n) samt routinghastighet. Din trådlösa basstation med routingfunktionellitet kommer bara att kunna skicka vidare varje paket mellan det två interfacen så snabbt som dess CPU orkar med.

Ehh jag förstår inte vad du menar, är det någon inställning som går att ändra eller försöker du förklara vad som begränsar hastigheten?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-01-17 14:19
Ursprungligen av fullodum:

Ehh jag förstår inte vad du menar, är det någon inställning som går att ändra eller försöker du förklara vad som begränsar hastigheten?

Precis - ingen inställning utan blott en (känt?) faktum: det är många som tror att bara man går upp från 10/100Mbps till 1000Mbps länkhastighet på portarna i routern så kommer också routern att routa snabbare, men det stämmer inte utan beror på hur snabbt CPU:n orkar med att skicka paketen från ena interfacet till det andra.

Jag tror inte att du ska hoppas på 100 Mbps. Även om Airport Expressen teoretiskt klarar sådana hastigheter, så tror jag inte att din 3-4 år gamla Mac klarar det. Men du borde kunna komma lite högre än 45 Mbps.

1. När du mätte hastigheten - fanns det andra enheter som var anslutna till samma trådlösa nätverk?
2. Om du har andra enheter i ditt trådlösa nätverk - vilken typ av Wifi kör de? 11g eller 11n?
3. Har du kollat om det finns andra trådlösa nätverk i närheten som kör på samma kanal? Om det finns, prova då att byta kanal på ditt nätverk.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-01-17 19:58
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag tror inte att du ska hoppas på 100 Mbps. Även om Airport Expressen teoretiskt klarar sådana hastigheter, så tror jag inte att din 3-4 år gamla Mac klarar det. Men du borde kunna komma lite högre än 45 Mbps.

1. När du mätte hastigheten - fanns det andra enheter som var anslutna till samma trådlösa nätverk?
2. Om du har andra enheter i ditt trådlösa nätverk - vilken typ av Wifi kör de? 11g eller 11n?
3. Har du kollat om det finns andra trådlösa nätverk i närheten som kör på samma kanal? Om det finns, prova då att byta kanal på ditt nätverk.

1. Ja, men inget som förbrukar bandbredd.
2. Vet ej, min sambos macbook är med i nätverket samt en squeezebox som inte är på.
3. Jag har provat en massa inställningar fram och tillbaks.

Hastigheterna är väldigt konstiga, jag har varit uppe i 68Mbs men jag får också 18Mbs och allt där emellan....
Ett jävla i-landsproblem men jag känner mig lurad, hade jag vetat detta hade jag behållet min gamla airport express
och hade inte uppdaterat till 100Mbs

Ursprungligen av fullodum:

3. Jag har provat en massa inställningar fram och tillbaks.

Berätta allt som du har provat, så slipper vi slösa tid på att tipsa om de sakerna en gång till.

Men, lurad pga att du har gamla datorer/enheter?
Det är ju lite märkligt resonemang.

Exakt vilka datorer / modeller har du?
Vilken Squeezebox har du, går denna via WiFi?

Det är alltid den sämsta enheten i ett trådlöst nätverk som drar ner alla andra.

Du borde ligga närmare 100MBps. See under "Routing Performance" här: Apple AirPort Express [2012] Reviewed - Features, Routing Performance - SmallNetBuilder

Det spelar ingen roll hur många enheter som "inte förbrukar bandbredd" om de är anslutna till routern med en äldre standard av WiFi. Strunta i att pilla med inställningar om det är en enhet som är ansluten till nätverket som begränsar hastigheten.
Vet du inte vilken enhet som är slö så är det gammal uteslutningsmetod som gäller.
Steg 1 är således att stänga av (alltså helt avslagna, inga standby-lägen) alla enheter förutom din dator, mäta hastighet.
Steg 2; ansluta en enhet till, mäta.
Steg 3; ansluta en enhet till, mäta
Och så vidare tills du hittar den enhet som begränsar hastigheten.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-01-17 21:14

Tack för alla tips, jag ska undersöka vidare under helgen och återkommer med resultat.

Det går snabbare på 5 GHz än på 2,4 GHz. Om du inte behöver ha 2,4 GHz så skall du ställa radion på 5 GHz. Mindre interferens från grannarnas nät då man har fler kanaler att tillgå. Lite sämre räckvidd men det är oftast marginellt i hemmen.
Testade nyss själv med min AP Extreme. 2,4 GHz - 77 Mbit/s 5 GHz - 104 Mbit/s

Ursprungligen av Micke W:

Det går snabbare på 5 GHz än på 2,4 GHz. Om du inte behöver ha 2,4 GHz så skall du ställa radion på 5 GHz...

Jag tror att han behöver 2,4 GHz. Jag tror att t.ex Squeezeboxen som nämndes tidigare kör 11g, så den ligger på 2,4 GHz.

  • Medlem
  • 2013-01-18 12:43

En extreme/TC som klarar både 2,4 och 5GHz skulle nog boosta upp hastigheten. Förutsatt att iMacen har N-kort som klarar 5GHz. Minns inte när det kom till iMac. Då kan TS även använda sina G-enheter utan att dra ned hastigheten på N-enheterna.

Ursprungligen av Dalle:

En extreme/TC som klarar både 2,4 och 5GHz skulle nog boosta upp hastigheten. Förutsatt att iMacen har N-kort som klarar 5GHz. Minns inte när det kom till iMac. Då kan TS även använda sina G-enheter utan att dra ned hastigheten på N-enheterna.

TS har ju en ny Express, de klarar både 2,4 och 5GHz

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-19 13:31

Ja, att köpa en ny Express till ett 100 Mbps nät låter inte så bra. Sälj den och köp en Extreme.

Nya express

Apple AirPort Express [2012] Reviewed - Features, Routing Performance - SmallNetBuilder

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-02-05 14:13

Nu har jag testat fram och tillbaks en massa gånger.

Under testen har jag inga andra program igång förutom webläsaren. Jag började med att undersöka om någon apparat störde hastigheten. Till min förvåning fick jag högre hastighet än jag tidigare någonsin haft utan att jag gjort några förändringar?
Radion, mobil, bärbar avstängda: 67Mbit/s
Mobil igång 70Mbit/s - ingen påverkan
SqueezeRadio på standby 70Mbit/s - ingen påverkan
SqueezeRadio igång 70Mbit/s - ingen påverkan
Macbook igång 69Mbit/s - ingen påverkan

Hastigheten är alltså oberoende av de andra apparaterna

I airportverktyget när jag bockade i "Nätverksnamn, 5GHz"
så minskade hastigheten till 42Mbit/s? När jag ändrade tillbaka så fick jag inte tillbaks 70Mb/s igen, utan 60 som snabbast?

Steg 2 var att kolla om de olika kanalerna påverkar hasigheten och ja, det gör dom.
Jag har provat allihop och det snabbaste var att ha inställningarna:

Så nu får jag mellan 50 och 60Mb/s hyfsat stabilt, märkligt att jag var uppe i 70?

Något mer jag kan prova?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-02-05 15:42

Med moderna prylar spelar det ingen roll om det är en G-enhet som kopplar upp sig.

Dina hastigheter ser rätt normala ut för trådlöst nätverk, särskilt om det är en bit till expressen och det är lite väggar mellan.
Det illerG visar är troligen mätt på väldigt kort avstånd utan vägg eller annat.

Och att hastigheten varierar är inget konstigt heller, det är trådlöst. Grannars nät, trådlösa telefoner, microvågsugnar, allt möjligt kan störa/påverka.

Att du får lägre resultat på 5GHz tyder också på att det är relativt långt mellan dator och router, 5GHz är bara bättre än 2.4GHz på kortare avstånd eller om 2.4GHz nätet är fullt med störningar.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-02-05 16:14

Det är 4 meter och fri sikt mellan dator och routern,
jag ska för skojs skull prova att vrida datorn och routern för att se om det blir skillnad?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-05 22:13

Om man vill ha en snabb router köper man inte en AirportExpress, utan en Extreme (eller en ASUS RT-N56U eller liknande.
Express är till för att skjuta ut musik, köra en skrivare trådlöst etc.
Ungefär som att USB är till för möss&tangentbord. För hårddiskar kör man FireWire, eSATA eller dylikt. Visst, det funkar med USB, och Express som router, men det har begränsningar.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-02-08 17:17

Jag tackar för alla svar, tack!

1
Bevaka tråden