Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Netflix erbjuder bättre 1080p-kvalitet till vissa kunder

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har Bahnhof och får "Super HD" enligt Netflix' hemsida.

Ursprungligen av Capeman:

Jag har Bahnhof och får "Super HD" enligt Netflix' hemsida.

Grymt! Tack för info!

Däremot har jag ingen aning om hur/om man kan se huruvida en viss film finns i 1080p eller bara 720p. Har bara hittat vanliga HD-loggan när jag letat runt via min ATV3.

EDIT: Aha, nu såg jag hur loggan ska se ut. Får kolla runt lite mer...

EDIT2: Just ja, har ju bara 4 Mbit. Kanske blir en bra anledning att byta upp sig...

Ursprungligen av Capeman:

Däremot har jag ingen aning om hur/om man kan se huruvida en viss film finns i 1080p eller bara 720p. Har bara hittat vanliga HD-loggan när jag letat runt via min ATV3.

EDIT: Aha, nu såg jag hur loggan ska se ut. Får kolla runt lite mer...

EDIT2: Just ja, har ju bara 4 Mbit. Kanske blir en bra anledning att byta upp sig...

4Mbit! Kör du över taggtråd?

Ursprungligen av Joacim Melin:

4Mbit! Kör du över taggtråd?

Haha jag väntade bara på det... Kan få upp till 30 Mbit i den här lägenheten, men det har funkat helt ok med 4 när man är fattig student. Jag hade 2 från början...

Super HD-loggan ska visas i det material som stödjer det, om du har anslutit dig till Super HD.

Jag gjorde en förfrågan i "Mediecenterbubblan" på Facebook förra veckan (efter att jag upptäckt att jag hade Super HD hos Riksnet) och fick dessa svar då:

Super HD:
- Riksnet
- Banhof
- Wexnet

Ej Super HD:
- Bredband2
- Ownit
- Quadracom

Det är förstås ingen vetenskapligt godkänd undersökning men bara som en fingervisning var det intressant. Jag har däremot inte hittat Super HD-material ännu. Det finns redan ute i USA (Transformers 3 till exempel) men jag har inte sett det i Sverige ännu.

Ett tips är också att ni slår av Media Hint om ni kör det i Chrome, annars blir det fel.

Någon som vet hur det är/blir hos ComHem?

Ursprungligen av Chaosstar:

Någon som vet hur det är/blir hos ComHem?

Com Hem är anslutna.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-01-18 11:54
Ursprungligen av Capeman:

Jag har Bahnhof och får "Super HD" enligt Netflix' hemsida.

Var ser man det?

Ursprungligen av Joacim Melin:

Com Hem är anslutna.

Jag har ComHem 100/10. Har kikat runt lite, men inte hittat nån film i "Super HD". Är det nån som har hittat en specifik film har har det som jag kan kolla?

Ursprungligen av Vassius:

Var ser man det?

Jag har ComHem 100/10. Har kikat runt lite, men inte hittat nån film i "Super HD". Är det nån som har hittat en specifik film har har det som jag kan kolla?

På Netflix hemsida. Länken finns i artikeln.

Som det står i tråden har vi inte hittat något än.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-22 20:38
Ursprungligen av Capeman:

På Netflix hemsida. Länken finns i artikeln.
Som det står i tråden har vi inte hittat något än.

Ok, hittar till netflix.com, men sen? Vilka filmer pratar vi om? Får varken super-HD på The Road" eller "Sherlock Holmes: A Game of Shadows" på ATV3 med ”ansluten” Comhem 100/10.

Hittade en supportsida ang 3D-filmer:

Och en (icke bekräftad) artikel som nämner ett par 3D-filmer.

Vi testade precis på kontoret via Ownit och det visade sig att vi har tillgång till Super HD.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Vi testade precis på kontoret via Ownit och det visade sig att vi har tillgång till Super HD.

Intressant, det kanske inte är så enkelt som att en operatör har Super HD överallt (eftersom det rapporterats från annat håll att Ownit inte hade Super HD) eller så håller det fortfarande på att rullas ut.

Ursprungligen av Adrian B:

Intressant, det kanske inte är så enkelt som att en operatör har Super HD överallt (eftersom det rapporterats från annat håll att Ownit inte hade Super HD) eller så håller det fortfarande på att rullas ut.

Fullt möjligt. Om Ownit t.ex kör över en annan operatörs fibernät så kan det nätet fortfarande inte vara anslutet. Kommer förhoppningsvis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-18 11:37
Citat:

Super HD requires an Internet connection speed of at least 5Mb/s, and 7Mb/s

Skämtar dom eller? "Super HD" är alltså 5-7 Mb/s? Super HD låter snarare som det skulle vara 15-20 Mb/s. Jag tror iTunes streamar väl redan kring dessa bitrates?

Filmen Hugo via iTMS ligger på c:a 4.84GB och är 126 minuter lång vilket i genomsnitt blir c:a 5,2 Mbit.

Hur kommer det sig att en online-tjänst blir "less crappy" och då vill de få den låta som "SUPER AMAZING!!!". BluRay ligger redan på 4-6 ggr högre bitrate än ovan och inte skriver de något om "Super HD".

Crazy!

Ursprungligen av Erik.dv:

Skämtar dom eller? "Super HD" är alltså 5-7 Mb/s? Super HD låter snarare som det skulle vara 15-20 Mb/s. Jag tror iTunes streamar väl redan kring dessa bitrates?

Filmen Hugo via iTMS ligger på c:a 4.84GB och är 126 minuter lång vilket i genomsnitt blir c:a 5,2 Mbit.

Hur kommer det sig att en online-tjänst blir "less crappy" och då vill de få den låta som "SUPER AMAZING!!!". BluRay ligger redan på 4-6 ggr högre bitrate än ovan och inte skriver de något om "Super HD".

Crazy!

Undrar vad nästa steg blir? Super Duper HD?

Ursprungligen av Erik.dv:

Skämtar dom eller? "Super HD" är alltså 5-7 Mb/s? Super HD låter snarare som det skulle vara 15-20 Mb/s. Jag tror iTunes streamar väl redan kring dessa bitrates?

Filmen Hugo via iTMS ligger på c:a 4.84GB och är 126 minuter lång vilket i genomsnitt blir c:a 5,2 Mbit.

Hur kommer det sig att en online-tjänst blir "less crappy" och då vill de få den låta som "SUPER AMAZING!!!". BluRay ligger redan på 4-6 ggr högre bitrate än ovan och inte skriver de något om "Super HD".

Crazy!

Netflix är knappast det enda företaget i branschen som gärna använder fina ord för att beskriva sina produkter *host*Apple*host* och visst kan man diskutera fram och tillbaka om en viss bitrate ska få kallas "Super HD" eller om det är vilseledande marknadsföring.

Men om man lyfter blicken över diskussionen om själva ordvalet så är det ju en positiv nyhet ändå. Jag tackar inte nej till att där det är tekniskt möjligt få tillgång till bättre kvalité och det utan att behöva betala extra. Det är ju det intressanta för mig som Netflix-kund. Redan idag finns det HD-material på Netflix som är acceptabelt tycker jag så det ska bli intressant att se Super HD.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2013-01-18 11:50

Jaha, så fibern i Sverige skall mättas av Super HD nu... Jag HOPPAS VERKLIGEN att ni ser ordentlig skillnad...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-18 11:57

Jag har Com Hem XXL (100/10 Mbit) och får "Super HD" enligt Netflix hemsida. Dock så fungerar det ju inte i Mac OS X enligt Netflix.

På PS3 fungerar det däremot, men inte på alla filmer som är märkta "Super HD" märkligt nog.

Jämförde "The Road" och "Sherlock Holmes: A Game of Shadows" både märkta med "Super HD" av Netflix på PS3. Under uppspelning så växlade "The Road" aldrig upp från märkningen "Video: Medium / HD" men "Sherlock Holmes: A Game of Shadows" växlade upp från "Video: High / HD" till "Video: X-high / HD" efter någons sekunds buffring när man just har scrollat fram några minuter. Info-rutan med märkningen om videokvalitet får man genom att klicka på SELECT på PS3-kontrollen under uppspelning. (se bild)

Märkligt att Netflix har tre olika kvaliteter de kallar för HD på PS3. Är det två olika bitrates av 720p sen en i 1080p? Tyckte att det såg ut så, men lite svårt att se så här i ett rum fyllt av dagsljus under en snabb granskning. Den bästa kvaliteten är dock fortfarande ett par pinnhål under Blu-Ray 1080p.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-18 12:05

Kör Comhem och ATV3. Det står ”Standardupplösning” eller en silvrig HD logga.
Vad står dessa för egentligen? Finns det nån spec på Netflix definition?
Eller är det så enkelt att det handlar om 480p/720p/1080p?

Och Super HD eller 3D, nån som kan tipsa om nån sådan titel?

Ursprungligen av reboot81:

Kör Comhem och ATV3. Det står ”Standardupplösning” eller en silvrig HD logga.
Vad står dessa för egentligen? Finns det nån spec på Netflix definition?
Eller är det så enkelt att det handlar om 480p/720p/1080p?

Och Super HD eller 3D, nån som kan tipsa om nån sådan titel?

Denna sida ger bra info i ämnet: Quality Check: 1080p

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2013-01-18 13:06

T3 har också SuperHD.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-18 13:17

Vad är det för tramsiga epitet? Vaddå "Super HD"? Det är HD, vill man ha närmare specificering så ska de ju skriva ut om det är 720P eller 1080P.

Vad innebär sedan det som Netflix kallar för "Super HD"? Innefattar "Open Connect" även någon form av P2P?

Ursprungligen av zinned:

Vad är det för tramsiga epitet? Vaddå "Super HD"? Det är HD, vill man ha närmare specificering så ska de ju skriva ut om det är 720P eller 1080P.

De leker med begreppen, det är ett som är säkert. Super HD får högre bitrate än deras vanliga "HD" men BluRay-kvalitet är det definitivt inte.

Ursprungligen av zinned:

Vad innebär sedan det som Netflix kallar för "Super HD"? Innefattar "Open Connect" även någon form av P2P?

Som artikeln säger så är det ett sätt för Netflix att få operatörerna att ansluta sig närmare Netflix egna servrar för att få bättre bandbredd och, troligen, också låta Netflix spara pengar på att inte behöva köpa garanterad bandbredd via andra operatörer på vägen ut till kunderna. Operatörerna som anslutert sig kan även ställa upp en cache-server hos sig som Netflix-kunder som använder just den operatören automatiskt kan ansluta sig till för att spara bandbredd "uppströms" till Netflix servrar, men detta verkar vara högst frivilligt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-18 13:41
Ursprungligen av Joacim Melin:

De leker med begreppen, det är ett som är säkert. Super HD får högre bitrate än deras vanliga "HD" men BluRay-kvalitet är det definitivt inte.

Ja, ett jäkla trams. Inte bra för det med sig, bara förvirrar användaren.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Som artikeln säger så är det ett sätt för Netflix att få operatörerna att ansluta sig närmare Netflix egna servrar för att få bättre bandbredd och, troligen, också låta Netflix spara pengar på att inte behöva köpa garanterad bandbredd via andra operatörer på vägen ut till kunderna. Operatörerna som anslutert sig kan även ställa upp en cache-server hos sig som Netflix-kunder som använder just den operatören automatiskt kan ansluta sig till för att spara bandbredd "uppströms" till Netflix servrar, men detta verkar vara högst frivilligt.

Alltså mestadels för att förbättra routingen mot deras servrar?

Ursprungligen av zinned:

Alltså mestadels för att förbättra routingen mot deras servrar?

Dels det. de måste ha minst 5Mbit/s nedströms, gärna 7Mbit/s, och genom att operatörerna ansluter sig på det sätt som Netflix vill så kan Netflix i teorin garantera Super HD till kunderna. Men i praktiken kan de ju inte garantera någonting.

En sak jag inte hittat info om ännu är om Netflix även kräver att operatörerna prioriterar trafiken från Netflix i sina nät men det vore att gå lite väl långt om så var fallet.

Bredband2 påstår: "Kundtjänst: Vi är redan anslutna till deras Super HD".

Kontrollerar när jag är hemma från jobbet.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-01-18 15:13
Ursprungligen av Daniel W:

Bredband2 påstår: "Kundtjänst: Vi är redan anslutna till deras Super HD".

Kontrollerar när jag är hemma från jobbet.

Testade, det står att de inte är anslutna.

Bevaka tråden