Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows i en MBP med två diskar?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har två diskar i min MBP, en SSD och SATA.
Superdriven sitter i en case som jag ansluter via USB.

Nu måste jag ha in Windows. BootCamp Assistant skapade en partition på SATA disken.

Men jag kan inte boota Windows för att installera, startar jag med alt så ser jag SSD SATA Windows EFI-Boot.
Har ingen betydelse vad jag väljer där.

Kan det vara så att mitt case för Superdriven inte tillåter boot?
Eller har ni några andra tips?

  • Medlem
  • 2013-01-18 11:11

Bootcmp fungerar bara via startdisken för Mac OS X. Och den ligger på SSD:n, antar jag? Ett sätt att komma runt problemet med för lite utrymme (om det är där skon klämmer) är att du gör en Fusion Drive av de båda diskarna. Då blir det en enda logisk enhet.

Problemet är att du inte kan boota Windowsinstallationen från Superdriven i ett externt kabinett (eftersom det inte är en Air eller en Retina Macbook).
En workaround (om du inte är sugen på att stoppa in Superdriven igen) är att installera via en virtuell maskin: Installing Windows 7 on MacBook Pro without SuperDrive | CommitBlog eller Bootcamp install of Windows without using the super drive - MacRumors Forums

  • Medlem
  • 2013-01-18 12:11

Jaså, är det windowsskivan som är problemet? Kanske det då funkar med DVD Drive Switcher (bifogas)? Den är egentligen till för att tillåta att DVD Player funkar med en extern läsare, men det kanske funkar med installationsmedier också.

Tack! Ska prova allt det ni säger.

  • Medlem
  • 2013-01-18 12:32

SSD och SATA? Jag kan garantera att bägge diskarna använder SATA. Vad du egentligen menar är en SSD och en traditionell mekanisk disk.

Ja okej då... men för att skilja dem åt namngav jag dem så. Jag vet att SATA används av båda... men okejdå... SSD och HD.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-01-18 14:48

Jag installerade nyligen Windows med Boot Camp på min MBP med SSD+HD. Använde dock inte en optisk enhet till detta, skapade en bootbar extern hårddisk från en ISO-fil i Boot camp.

Kan tillägga att det strulade en hel del med min installation innan jag fick det hela att fungera.

Senast redigerat 2013-01-18 17:20

joakimo - vad säger du nu? Gjorde du en bootbar extern disk? Den bootade vad? Win eller OS X?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-01-18 17:19
Ursprungligen av Mattias Hedman:

joakimo - vad säger du nu? Gjorde du en bootbar extern disk? Den bootade vad? Win eller OS X?

Alltså jag använde en ISO från Windows 7 och och skapade en bootbar installations-hd, hade inget USB-minne tillgängligt. Installerade Windows från denna.

Kan även tillägga att installationen strulade en del eftersom jag tagit bort den optiska enheten. Fick lov att rycka ut kabeln till min andra hårddisk för att installationen inte skulle ge mig felmeddelanden.

Ahhh ok då förstår jag. Det visade sig dock att det jag behöve Win till fungerade helt ok i VMWare Fusion.

1
Bevaka tråden