Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har Apple lagt ner utvecklingen av Quicktime Pro?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har Apple lagt ner Quicktime Pro? Vanliga Quicktime verkar heta 10.x någonting, om man kör Visa Info, men om man försöker köpa Quicktime Pro, så är det 7.x någonting man får. Kan någon klargöra vad som gäller?

QuickTime Pro gäller enbart 7.x. Efterföljaren till QuickTime Pro är Quicktime X (dvs QuickTime Player 10.2). Den har många funktioner som finns i QuickTime Pro, men som sagt inte alla. Jag känner inte till QuickTime Pro för QuickTime X.

I så fall har allt blivit mycket sämre. I Pro kunde man klippa filmen lite grovt trimma bort skräp och klippa och klistra mellan olika dokument. Verkar inte finnas nu. Flytta till iMovie känns enormt krångligt för lite fix på grundnivå.

  • Medlem
  • 2013-01-17 15:03

Quicktime 7 finns för såväl Lion som Mountain Lion, och därtill även Pro. Läs mer här. För att utöka möjligheterna rekommenderas installation av Perian och Flip4Mac. Perian utvecklas visserligen inte längre, men fungerar. Även så till Lion och Mountain Lion, vad jag har förstått (jag använder Snow Leopard). Jag använder Quicktime 7 ofta, just för enklare redigeringar/konverteringar/sammanslagningar. Jag använder därtill ofta MPEG Streamclip, som bygger på QT 7. Där kan man också klippa och justera med mera. För MPEG2-kodade filmer behövs dock en särskild komponent, som måste köpas separat från Apple, men den fungerar enligt Apple INTE för Lion och Mountain Lion. Gäller både QT 7 och MPEG Streamclip.

Senast redigerat 2013-01-24 12:22
Ursprungligen av alix:

Quicktime 7 finns för såväl Lejonet som Bergslejonet, och därtill även Pro. Läs mer här. För att utöka möjligheterna rekommenderas installation av Perian och Flip4Mac. Perian utvecklas visserligen inte längre, men fungerar. Även så till Lejonet och Bergslejonet, vad jag har förstått (jag använder Snöleopard). Jag använder Quicktime 7 ofta, just för enklare redigeringar/konverteringar/sammanslagningar. Jag använder därtill ofta MPEG Streamclip, som bygger på QT 7. Där kan man också klippa och justera med mera. För MPEG2-kodade filmer behövs dock en särskild komponent, som måste köpas separat från Apple, men den fungerar enligt Apple INTE för Lejonet och Bergslejonet. Gäller både QT 7 och MPEG Streamclip.

Med andra ord, man har tagit någonting bra och förstört den totalt. Suck!

  • Medlem
  • 2013-01-18 10:24
Ursprungligen av TouchCAD:

Med andra ord, man har tagit någonting bra och förstört den totalt. Suck!

Apple har fått en hel del kritik för detta, men kanske ännu mer för hur Final Cut Pro X utformades. I och med att Apple har vuxit så har man blivit lite mindre Pro och lite mer DeLuxe, kanske man kan säga...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-23 20:47

Kan man göra en MP4 fil av en rad stillbilder i QuickTime X som man kunde i QuickTime Pro? Eller är denna funktion också bortplockad?

Ursprungligen av alix:

... Lejonet som Bergslejonet ... (jag använder Snöleopard)... Jag använder Quicktime 7...

Varför skriver du inte "SnabbTid" när du envisas med att översätta OS versionerna som aldrig fått svenska namn?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-23 20:58
Ursprungligen av TureB:

Kan man göra en MP4 fil av en rad stillbilder i QuickTime X som man kunde i QuickTime Pro? Eller är denna funktion också bortplockad?

Det är borttaget. Dock finns tredjepartsprogram som löser pucken, däribland Compressor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-23 21:34
Ursprungligen av Erik.dv:

Det är borttaget. Dock finns tredjepartsprogram som löser pucken, däribland Compressor.

Gillar inte förändringen, men däremot ditt förslag, tack.

  • Medlem
  • 2013-01-23 21:11
Ursprungligen av TureB:

... Varför skriver du inte "SnabbTid" när du envisas med att översätta OS versionerna som aldrig fått svenska namn?

För att det ena roar mig, inte det andra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-23 21:34
Ursprungligen av alix:

För att det ena roar mig, inte det andra.

ok...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-23 22:09
Ursprungligen av alix:

För att det ena roar mig, inte det andra.

Vilket jag tycker är helt åt skogen, ett ofog. Det försvårar/fördärvar sökning av inlägg...
Inte att det roar dej, utan att ändra på namnen...

Hur är det till Windows?

  • Medlem
  • 2013-01-17 18:54
Ursprungligen av Chaosstar:

Hur är det till Windows?

Jo, det finns till Windows också.

QuickTime 7.7.3 för Windows

En del av dessa miniprogram är faktiskt rätt användbara. Förhandsvisning är ett annat liknande exempel som i alla fall jag använder en hel del i stället för att alltid gå till Photoshop. Varför? Det öppnar snabbt och det finns en del bra metoder för att snabbt fixa till exempelvis en lite mörk bild eller behöver lite färgjustering eller att beskäras lite. Ofta behövs inte mer än så för att rätta till något som bara ska användas för stunden.

  • Medlem
  • 2013-01-18 10:45

Jag gör samma som du.

  • Medlem
  • 2013-01-23 22:46

Jag kan ju låta bli att svara alls, jag är ju inte anställd här. Men för att vara hygglig ändrar jag väl i inlägget då.

Senast redigerat 2013-01-24 12:20
1
Bevaka tråden