Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SDXC för att boota windows via bootcamp?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har tänkt köpa mig en Macbook Retina 15" (antagligen en begagnad 2,3 eller 2,6 med 8gb och 256 gb ssd)

Och 256 gb är ju inte så mycket plats för mig då jag både redigerar raw och jobbar i 3d program (arkitektstudent).

Och jag behöver windows för vissa program så då blir det ännu mindre plats på de 256 gb om man ska partionera upp en windows sektion också.

Så min tanke var att skaffa ett 128gb sdxc kort och om man då kunde ha windows på det kortet och boota ifrån det istället för att ha en partition på hårddisken. Någon som vet om det fungerar? Och är det en tillräcklig snabb port för att man ska kunna köra ett operativsystem (och rhino 5, autocad, revit) ifrån det? är det USB eller PCIe koppling på sdxc porten? Eller är det bättre att skaffa en USB 3 hårddisk och boota windows ifrån? vilken port är snabbast och mest stabil? Det är antagligen Windows 7 det gäller (har ingen koll på 8an).

Och hur mycket skillnad märker ni i prestanda på 2.3 och 2.6 modellerna? Är det så stor skillnad så det är värt att köpa en 2.6a istället?

Om jag missat någon tråd där det här tas upp (främst boot frågorna) så har jag inte hittat dom och vore tacksam för länktips

Tack på förhand!

Bootcamp går inte att köra från extern device vad jag vet.

SD-porten kör USB, mer info här: About the SD and SDXC card slot

Det du behöver köra i Windows går inte att göra på en virtuell maskin då? VirtualBox/Parallels/VMware.

2,3 eller 2,6 gör ingen större skillnad.
Maxa RAM om du kan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-17 14:40
Ursprungligen av keptang:

Det du behöver köra i Windows går inte att göra på en virtuell maskin då? VirtualBox/Parallels/VMware.

Det hjälper ju inte TS. Det tar också upp massa yta på den lokala disken, vilket han inte önskar

Ursprungligen av zinned:

Det hjälper ju inte TS. Det tar också upp massa yta på den lokala disken, vilket han inte önskar

Jo, VM kan köras på SDXC-kortet om man skulle vilja det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-17 16:14
Ursprungligen av keptang:

Jo, VM kan köras på SDXC-kortet om man skulle vilja det.

Ah, det har du ju rätt i såklart

Undrar om man skulle märka någon större skillnad i hastighet...

Ursprungligen av zinned:

Ah, det har du ju rätt i såklart

Undrar om man skulle märka någon större skillnad i hastighet...

Långsamt.
Men det kanske duger, jag skulle ha testat iaf.

Ursprungligen av keptang:

Långsamt.
Men det kanske duger, jag skulle ha testat iaf.

Har testat. Kan inte rekommendera det.

Tack för svar!

Har en macbook pro early 09 idag med 2,53 ghz c2d och 8gb ram.. Vmware/parallels går så sjukt segt, men det är ju skapligt stor prestanda skillnad på en mbp retina så det kanske funkar, men det är ju fortfarande fråga om utrymme.. Man kanske kan lägga programmen på en extern disk och bara installera själva windows på ssdn.

Har nåt program på den här datorn som gör att man får upp alla partitioner när man bootar men kommer inte på vad det heter just nu. Det kanske funkar (då får man även upp externa diskar har jag för mig). Frågan är ju om det är det kan lösa problemet eller om det är nåt annat i bootcamp som gör att man inte kan köra från extern disk.

En C2D går knappt att jämföra med dagens Core (i5/i7)-processorer och chipsets.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-17 13:21

Lagring och/eller VM på extern TB hårddisk kan ge dig 1TB för under 2000kr. Det och beg MBP med maxat RAM borde ge mest 'smäll-för-pengen'.

Inte vackert, men kan funka: klistra fast extern disk på dator.

Senast redigerat 2013-01-18 12:27
Ursprungligen av reboot81:

Lagring och/eller VM på extern TB hårddisk kan ge dig 1TB för under 2000kr. Det och beg MBP med maxat RAM borde ge mest 'smäll-för-pengen'.

Inser inte varför man ska ha en laptop om den behöver kopplas till något. Så fort man sätter i en sladd är portabiliteten borta - så tänker i alla fall jag när jag gör mina inköp.

Till TS: SD-kort är allt som oftast lite slöa att boota system från. Tips är väl snarare att lägga andra filer på SDXC-kortet och köra Windows från intern SSD om du är intresserad av den lösningen.

Tack för svar!

kommer ha datorn mest i skolan så där står den på ett skrivbord, och har jag den på tex flyg/tåg tankar jag bara över de filer jag behöver för stunden på ssdn för att bli mobil. Hemma har man den ju mest vid ett bord eller i soffan/sängen iaf.

Därför jag tänkte att det vore smidigt med ett SD kort att lagra på då detta "försvinner" in i datorn så att säga

Hur är det med thunderbolt hårddiskar? är hårddiskarna så pass snabba så det lönar sig att investera i en thunderbolt koppling eller räcker usb gott och väl?

Är USB snabbare än SDXC porten (hittade inte om den porten var usb 2 eller 3)

Ursprungligen av aftermath:

Tack för svar!

kommer ha datorn mest i skolan så där står den på ett skrivbord, och har jag den på tex flyg/tåg tankar jag bara över de filer jag behöver för stunden på ssdn för att bli mobil. Hemma har man den ju mest vid ett bord eller i soffan/sängen iaf.

Därför jag tänkte att det vore smidigt med ett SD kort att lagra på då detta "försvinner" in i datorn så att säga

Hur är det med thunderbolt hårddiskar? är hårddiskarna så pass snabba så det lönar sig att investera i en thunderbolt koppling eller räcker usb gott och väl?

Är USB snabbare än SDXC porten (hittade inte om den porten var usb 2 eller 3)

USB3 (som MacBook Pro Retina har) är snabbare än hårddiskarna och räcker gott och väl. Om du kör extern SSD rekommenderar jag däremot Thunderboltanslutning.

Problemet med SD-kort är inte porten i sig och överföringshastigheten mellan dator och kortläsare - utan att minnseskretsarna på SD-korten är för långsamma.

  • Medlem
  • 2013-01-17 17:27

Kan man inte göra en fusion drive av SSD plus SDXC?

Ursprungligen av alix:

Kan man inte göra en fusion drive av SSD plus SDXC?

Det kan man. Faktiskt inte en heltokig idé i det här fallet

edit: Slår mig att kortläsaren nog är ansluten med USB. Har för mig att Fusion Drive fungerar sådär med det.

  • Medlem
  • 2013-01-17 17:44
Ursprungligen av alix:

Kan man inte göra en fusion drive av SSD plus SDXC?

Ursprungligen av hansfilipelo:

Det kan man. Faktiskt inte en heltokig idé i det här fallet

edit: Slår mig att kortläsaren nog är ansluten med USB. Har för mig att Fusion Drive fungerar sådär med det.

Här diskuteras idén. Problemet är väl överföringshastigheten till SD-kortet, om inte annat. Och att det skrivs sönder.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-17 20:54

Det finns ju kort till vilka det kan skrivas i hastigheter upp mot 100 MB/s. Det är ju snabbare än vad det skrivs till en standard 5400 rpm HDD, borde det inte innebära att det borde fungera ok med ett sådant kort?

Ursprungligen av zinned:

Det finns ju kort till vilka det kan skrivas i hastigheter upp mot 100 MB/s. Det är ju snabbare än vad det skrivs till en standard 5400 rpm HDD, borde det inte innebära att det borde fungera ok med ett sådant kort?

Det är snabbare skrivningar än till en intel 320.

Har du belägg för det?

Ursprungligen av hansfilipelo:

Det är snabbare skrivningar än till en intel 320.

Har du belägg för det?

Va? En Intel 320 skriver i 200+.

edit: http://images.anandtech.com/graphs/graph4244/36210.png

Ursprungligen av keptang:

Va? En Intel 320 skriver i 200+.

edit: http://images.anandtech.com/graphs/graph4244/36210.png

My bad - fick för mig att den var klart långsammare än så på skrivningar. Tror jag förväxlar hastigheten med föregångaren X-25M G2

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-01-18 20:52
Ursprungligen av hansfilipelo:

My bad - fick för mig att den var klart långsammare än så på skrivningar. Tror jag förväxlar hastigheten med föregångaren X-25M G2

Stämmer bättre det, min X25 skriver med drygt 100 MB/s och läser med 250 MB/s på en 2010 MBP (SATA II).

  • Medlem
  • 2013-01-17 21:49
Ursprungligen av hansfilipelo:

Det är snabbare skrivningar än till en intel 320.

Har du belägg för det?

Enligt Wikipedia ska det finnas sådana kort, UHS104, på marknaden, som teoretiskt kan överföra 104 MB/s. Här finns ett SDXC-kort på 128 GB som överför 90 MB/s. Kostar därefter...

Ursprungligen av alix:

Enligt Wikipedia ska det finnas sådana kort, UHS104, på marknaden, som teoretiskt kan överföra 104 MB/s. Här finns ett SDXC-kort på 128 GB som överför 90 MB/s. Kostar därefter...

Ursprungligen av alix:

Det finns ju kort till vilka det kan skrivas i hastigheter upp mot 100 MB/s.

Var säger Wikipedia och webbshoppen.se att skrivhastigheterna är 100 MB/s? Det pratas enbart om "hastigheter" och "läshastigheter".

  • Medlem
  • 2013-01-18 10:20
Ursprungligen av hansfilipelo:

Var säger Wikipedia och webbshoppen.se att skrivhastigheterna är 100 MB/s? Det pratas enbart om "hastigheter" och "läshastigheter".

På Wikipedia står det "transfer" vilket betyder överföra. Men det kan ju avse så väl läsa som skriva, synd att det inte preciseras. Men eftersom hastighetsklassningen bygger på att de i grunden ska kunna skriva så snabbt som möjligt (man vill ju det till främst kameror) så antar jag att man avser skrivning. Men jag vet inte.

  • Medlem
  • 2013-01-17 21:04

Jo, kanske det.

många intressanta teorier som jag skall kika närmare på.

Men det kan ju också gå lika bra med en liten kompakt usb 3 ssd/mekanisk disk.

1
Bevaka tråden