Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Optimera Parallells/Win 7

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok. Jag har ingen aning om ifall det finns någon generell lösning på detta, men Parallells/Win 7 suger en massa kräm ur min dator, som numera är en MBP 15" i7 2011 500 Gb SSD 8 Gb RAM.
Jag undrar helt enkelt om någon känner till någon parameter som jag kan ändra på som gör att det lugnar sig. Jag kör allt "by default" och oftast inget annat än Outlook igång, eftersom det är därför jag tvingas köra Win 7. Jag har provat att höja minnet till 2 Gb, men det hjälper föga.
Går jag in på Aktivitetskontroll är det Parallells VM (Virtual Memory?) som är den stora tjuven, både när det gäller processor och skrivning till HD.
Någon som har något tips?

Har du testat med VirtualBox eller VMware?
Kör själv med VMware och har inga problem med att VM äter upp resurser i onödan.

Vilka andra saker har du igång?
Är det långsamt eller är det bara aom det ser ut i activity monitor?

Jag upplever inget som långsamt, men fläkten går på högvarv emellanåt.
Nej, jag har inte testat något annat. Vet ju inget om Windows (klar brist i allmänbildningen) och ännu mindre om virtuella operativsystem. Windows 7 funkar stabilt och inget krångel med något. Men det är ruskigt fult.

Att fläkten går på högvarv är by design av Apple tyvärr.
På många Apple-maskiner så rusar fläkten och låter illa så fort CPU'n får jobba lite.

Förbättrades väl på maskiner från 2012 och innan, men tidigare modeller är fruktansvärda när det kommer till aktivitet och oljud från fläktarna.

Ok. Detta gäller ju även vid körning av java-program, som verkar vara jobbiga att hantera för Macen, så jag köper det. Tack för svar *läggerispåseniknät*.

Ja tyvärr. Förstår faktiskt inte vad Apple tänkt med..
Stiliga datorer som det går att steka ägg på och låter som jetplan?

Jag föredrar nog en mindre stilig, sval och tyst dator.

Ursprungligen av Fitinghoff:

...Jag har provat att höja minnet till 2 Gb, men det hjälper föga...

Du får nog höja mer om det ska göra någon skillnad. Minst 4 GB, skulle jag vilja påstå.

Om du hade en separat WIn7-PC så skulle du knappast köra den med bara 2 GB minne.

Uppgradera din dator till 16 GB, och ge Parallels 4-8 av dessa.

Ursprungligen av Fitinghoff:

...som numera är en MBP 15" i7 2011 500 Gb SSD 8 Gb RAM...

2011-modellerna klarar bara 8 GB officiellt, men inofficiellt så klarar de 16 GB. Gäller både early 2011 och late 2011.

Se exempel här: MacBook Pro i7 2.3 15" Early 2011 - EveryMac.com

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

2011-modellerna bara klarar 8 GB officiellt, men inofficiellt så klarar de 16 GB. Gäller både early 2011 och late 2011.

Se exempel här: MacBook Pro i7 2.3 15" Early 2011 - EveryMac.com

Dags att shoppa minnen igen då.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du får nog höja mer om det ska göra någon skillnad. Minst 4 GB, skulle jag vilja påstå.

Om du hade en separat WIn7-PC så skulle du knappast köra den med bara 2 GB minne.

Uppgradera din dator till 16 GB, och ge Parallels 4-8 av dessa.

2011-modellerna bara klarar 8 GB officiellt, men inofficiellt så klarar de 16 GB. Gäller både early 2011 och late 2011.

Se exempel här: MacBook Pro i7 2.3 15" Early 2011 - EveryMac.com

2GB räcker, med 4GB allokerat och CPU'n får jobba så kommer datorn låta lika illa ändå.

Ursprungligen av Fitinghoff:

Detta är ju lite OT, men vet någon varför Macarna är så känsliga för vissa saker, som Java eller Flash? Det har ju snackats mycket om att Flash är dåligt skrivet, och det kan ju stämma, men det verkar ju fungera bra på pc? Andra saker, som Photoshop, Indesign, osv. fungerar ju ypperligt på Mac trots att de är väldigt minnes/CPU-krävande, eller har jag fel?

Jag vet faktiskt inte vad det beror på, OS X Core-services i kombination med Flash/Java verkar mindre bra.
Någon OS-guru kanske vet.

Java fungerar fint under både Windows och Linux, har för mig även Flash numera fungerar utan problem också under Linux.

Ursprungligen av keptang:

...CPU'n får jobba så kommer datorn låta lika illa ändå...

Men processorn behöver inte jobba lika hårt om den slipper skyffla internminne till och från hårddisken hela tiden.

Jag hade tidigare 6 GB i min Mac Pro, och VMware fick 2 av dessa.
Sedan en tid tillbaka har jag 14 GB, och VMware får 6.
Stor skillnad.

Detta är ju lite OT, men vet någon varför Macarna är så känsliga för vissa saker, som Java eller Flash? Det har ju snackats mycket om att Flash är dåligt skrivet, och det kan ju stämma, men det verkar ju fungera bra på pc? Andra saker, som Photoshop, Indesign, osv. fungerar ju ypperligt på Mac trots att de är väldigt minnes/CPU-krävande, eller har jag fel?

Ställ ner lullull'et i windows...

"Parallels VM" är Parallels virtual machine dvs den virtuella miljön

Parallells har massor med grafiskt lull-lull om jag inte missminner mig. Slå av allt. Sen slår du av alla former av gadgets eller vad Microsoft kallar det i Windows 7. Ställ in det klassiska GUI:t i Windows 7 istället för det smetiga som körs där som standard.

2GB är egentligen lite på gränsen för Windows 7. Du kan behöva ge det upp till 4GB för att det ska tuffa på ordentligt - ju mindre minne det får destå mer får det swappa och hålla på. Outlook i Windows är ju inte särskilt minnessnålt om jag minns rätt.

Och till sist laddar du ner Office 2011 för Mac och testar Outlook 2011 och ser om det kan ersätta Outlook för Windows.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Och till sist laddar du ner Office 2011 för Mac och testar Outlook 2011 och ser om det kan ersätta Outlook för Windows.

Tvärr. Jag är bunden att hämta e-post på en Exchange 2003 server, som förhoppningsvis ska bytas ut under våren. iOS klarar det galant, men inte OS X MT.
Men det är onekligen intressant att få en inblick i Windows-världen. Sist jag jobbade i Windows var -93...

Ursprungligen av Fitinghoff:

Tvärr. Jag är bunden att hämta e-post på en Exchange 2003 server, som förhoppningsvis ska bytas ut under våren. iOS klarar det galant, men inte OS X MT.
Men det är onekligen intressant att få en inblick i Windows-världen. Sist jag jobbade i Windows var -93...

Om din arbetsgivare kör Exchange 2003 så måste de uppgradera omedelbums. Den är vad jag inte supportad av Microsoft längre. Men det är som du säger - Exchange 2003 använder MAPI för att prata med klienterna och Outlook 2011 kör över OWA för att prata Exchange. Apples egna Mailprogram stödjer inte Exchange 2003 heller för annat än IMAP men det har du säkert märkt redan.

De jobbar på det. Men det är ett företag med flera olika verksamhetsgrenar, däribland förlagsverksamhet där jag jobbar, i flera olika länder. Verkar som om svenska förlagsbiten kommer sist och förhoppningsvis har de lärt sig av olika misstag vid tidigare flyttar så de vet.
Mest förvånad är jag ändå över att en tio år gammal serverprogramvara fungerar så smidigt. Har ju aldrig haft förmånen att jobba i en större organisation förut, men här finns kontaktuppgifter, kalendrar etc. samlat och väl fungerande. Inte illa.

1
Bevaka tråden