Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Text i Powerpoint syns i PCn men inte i Macen

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Öppnar power point presentation för att redigera lite inför föreläsning på nytt. Till min fasa fattas en hel del av texten på bilderna. Visar sig att de inte visas på många av bilderna i normallläge eller bildsortering men tycks finnas där ändå för de kan ses om man visar dem i power point i virtual PC! Hur får jag fram texten igen??
Testat i PP PC att byta alla typsnitt till Times New Roman men det hjälper inte. Syns i PC versionen men ej på macen...

Senast redigerat 2011-05-08 22:54

Jag brukar alltid tjata om versionsinformation.och det gör jag här också...

Lite basinformation är alltid bra att lämna när man ställer en fråga, eftersom våra tips och råd förmodligen varierar en del beroende på hur nya eller gamla versioner det handlar om.

Så...

Vilken version av Powerpoint i PCn?
Vilken version av Powerpoint i Macen?
Vilket operativsystem i PCn?
Vilket operativsystem i Macen?

Ibland får PPT på mac för sig att den vita originaltexten på svart botten skall vara svart. Man får alltså markera texten och byta färg. (Ibland räcker det dock att bara markera textrutan). Sen är det ju tyvärr så att inte ens nu i version 2011 är mac och pc-versionerna kompatibla på långa vägar. Prova att lägga in en CMYK-bild i PC-versionen (kan exempelvis vara exporterad från en tryck-pdf). När PPTn öppnas på macen blir bilden inverterad... Hur typsnitt och radbrytningar (inte) fungerar mellan olika datorer och plattformar skall man inte ens tala om!

Mac OS 10.6.7 Power Point mac 2008 12.2.9 (110113)
XP Prof version 3 uppdaterad, Powerpoint 97

Texten syns om öppnas i Keynote på min dator. Klagar då på att det fattas en font TimesNewRoman (ihopskrivet på detta sätt på några bilder i slutet men många fler som inte syns text på när jag öppnar i PP2008Macversionen. Försökt att söka och ersätta font i macversionen men då kraschar programmet varje gång Provat ändra times new roman, times, och timesnewroman till arial i annan macdator och då syns texten även i min dator. Typsnittsproblem??. Trots försök till att byta flera gånger finns times kvar. Även ett annat typsnit MS P+lite tecken jag inte kan skriva. Det går inte att byta till enkelbyte typsnitt- vill ha dubbelbyte typdsnitt. Vad betyder detta?

Vad händer om du gör typsnittsbytet i PCn i stället?

Prova att i PCn byta allting till t.ex Arial, och spara om dokumentet.

Testat att byta till Arial på annan mac- där syns också all text redan innan byte dvs även det typsnitt som inte syns på min mac. Jobbar nu med PP med arial som tycks fungera på min dator. Mycket störande dock att jag inte kan importera vissa bilder från andra PP för flera bilder där är också utan text. Måste vara något typsnitt som är skadat eller inte fungerar. Har kollat i typsnittsboken och försökt stänga av ev dubletter men det har inte hjälpt. Mycket tacksam tips!

Bara för att utesluta att det är något fel under ditt användarkonto: Skapa en ny användare i Systeminställningar -> Konton. Du kan behöva klicka på hänglåset och skriva in ditt lösenord. Tryck sedan på "+" under listan med konton. Logga in till det nya kontot och försök öppna och ändra PPTn där.

Det är också möjligt att Office kan göra en test och reparation genom att köra installationsprogrammet för Office (jag har ingen möjlighet att kolla själv just nu).

Oj, nu är vi något på spåren. Texten syns helt OK när samma fil öppnas på testkontot på samma dator men inte när jag öppnar den efter att ha bytt över till mitt ordinarie konto. Hur gör jag nu??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-10 22:46

Låter som om du har något typsnittsfel på en användare.

Men menar du allvar med att du gjort en presentation i PP från 97, som du sen vill öppna i PP2008 dvs ett liite nyare program?
Kan det vara en felkälla?

Det finns något som heter fontcache som man kan rensa, jag har inte gjort det - men sök via google på typ:

"rensa font cache site:99.se"

Nej, jag har inte gjort presentationen i PP97. Det var bara en del i felsökningen för att se om det gick att läsa filen vilket det gjorde. Gick att ändra typsnitt där också vilket inte gick på macen i den användare som inte visade typsnitten. Skall söka på cache och återkomma.

OK, rensat cache med FontFinagel utan framgång.
Kört Coctail igen utan framgång.
Kopierat fonter till användarfontbiblioteket från back-up (som fungerar om jag startar från den) utan framgång.
Tagit bort och reinstallerat office 2008 utan skillnad.
Tänkt använda Superduper för att kopiera tillbaka den fungerande backupen en vecka gammal på hårddisken men för första gången vägrar Superduper Säger fail to establish ownership för disken jag vill kopiera från. Nu tar jag kväller och väntar på svar från supporten för Superduper.

Låter som något är vajsing med rättigheter? Har du reparerat skivbehörigheter?

Japp, reparerat rättigheter genom att köra Cocktail. Det hjälpte inte.

Svar från supporten Superduper:
"It looks like the backup has some subtle damage. I'd suggest reinstalling the OS to the drive you want to restore to (and erase-and-install). Then, when it prompts you to "copy from another Mac", point it at the backup volume with the "volume attached to this Mac" option.
That'll bring in your applications and data, and leave the damage behind.
Once you're satisfied with the result, your next backup should be an erae-then-copy to clear the low-level damage that's present on the backup.
Hope that helps!"

Så nu har jag lite jobb att göra. Återkommer när det är gjort med rapport. Tack för intresse och förslag.

Fungerade!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-21 11:46

Löstes alltså problemen i Powerpoint av backupkopian av ditt användarkonto?

Ja, det gjorde det. Problemet återkom emellertid... Insåg sedan att jag i ivern att trimma min MacBook Pro rensat "dubblett" typsnitt. Såg att bland annat Times New Roman var ett av dem jag rensat ut "dublett"av. Drog då helt sonika tillbaka dem i typsnittsmappen och vips så syntes typsnittet i powerpointpresentationen igen.
Mycket troligt att jag rensat typsnittsmappen mellan back-up och återställning ovan. Så hela återkopieringen av användarkontot onödig. Allt det jobbet bara för att få tillbaka en typsnittsmapp på rätt plats. Lite lurigt dock att powerpoint inte varnar för att typsnitt saknas eller visar texten med annan standard text istället i ett sådant läge...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-03 18:29

Typsnittsfel är fontastiskt jobbigt

Oj, oj. Nu har det hänt igen. Har till slut uppgraderat från snow lepard till mountain lion. Gjort en ren installation av operativsystemet och lagt över filerna genom flyttasistenten från back-upen via SuperDuper.
När jag nu öppnar Powerpoint 2008 är det ganska många filer där texten inte syns över huvud taget.
Texten finns för jag kan se den om jag öppnar den på samma dator under parallell desktop i powerpoint för PC. Den syns på macen men mycket konstig liksom ihoptryckt om jag öppnar filen i keynote 08. Men inte alls i powerpoint på macen. Alla filer är inte på detta viset men många. Med text av Ariel?
Har ju inte nu flyttat några typsnitt själv denna gång. Kan det vara så att typsnitten inte fungerar i och med att det är ny typsnitt vid nyinstallationen av systemet? Hur gör jag detta? Inte kul att bli av med ett antal PP till viktiga föreläsningar... Alla bilder syns helt OK.
Vad göra för att få tillbak den i macken också!? Tacksam hjälp!

Upptäckte att fler officeprogram inte hade hittade alla typsnitten- alltså inte bara powerpointen som krånglade. Word hade bara en del av typsnitten i menyn. Bl a saknades ariel som jag använt i de PP (vit text mot svart bakgrund) som spökade. Avlägsnade officepaketet med det medskickade programmet (Ta bort Office) och återinstallerade office igen. Nu fungerar det igen som det skall. Kvällen räddad.

Nu börjar det också bli dags att överväga en uppgradering... Office 2008 var väl aldrig en helt buggfri upplevelse ens när det begac sig, och nu ett halvt decennium och flera operativsystem senare kan det vara dags för något färskare...

Så är det uppdaterat till office 2011- trevlig bekantskap så långt. Gillar att "knappar" etc sitter fast och inte flyter runt i fönster mm.

Nya problem med powerpointen!
Skall ha en föreläsning nästa vecka och har problem med typsnitt igen. Har nu powerpoint 2011 på macbook pro 2012 med OSX 10.8.2. Har en powerpoint där jag använder vit text på mörk bakgrund. Vissa bilder spökar dock. Första raden eller ibland delar av den visar texten svart på bilden trots att jag valt vitt färg på typsnittet. Om jag öppnar bilder och klickar på textrutan blir texten även på först raden vit. När jag visar spelet är texten vit på skärm ävenn om jag inte klickat. När jag skall skriva ut åhörarkopior så saknas dessa rader på de bilder som har detta problemet! Pricken före i punktistan syns men inte texten på rad ett. Från rad två syns texten normalt. Provat med att kopiera bilder som fungerar och skrivit om dem med text från kopior som inte fungerar men felet kommer tillbaka. Deadline närmar sig snabbt!! Någon som har en ide på felsökning??!

Det skulle kunna bero på att din vita färg till den vita texten ibland hämtats från "theme colours" och ibland från "standard" eller "more" colours. Vad man skall göra åt det? Vet ej, mer än att man nog skall undvika temafärgerna om man vill behålla utseendet mellan olika datorer/olika operativsystem/olika programversioner. OBS - synnerligen ovetenskaplig "känsla" från min sida.

Lite OT: Du vet väl att man kan "suga upp" (kopiera befintliga) färger med hjälp av det lilla förstoringsglaset man hittar när man klickar på "more colours"?

Har nu också börjat jobba med en annan powerpoint med vit text. Ser att vissa textavsnitt som är kursiverade blir svarta medans vanlig text blir vit som tänkt. Det spökar. Rapporterad bugg??

Men om jag tar bort den aktuella felaktiga raden och några bokstäver på nästa som är rätt och börjar skriva om texten "inifrån" rätt färg försvinner inte problemet konsekvent

1
Bevaka tråden