Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får ström igenom mig när jag kopplar in tvn i Mini disp till Hdmi Macbook Pro

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag satt igår med datorn i mitt knä och hade den inkopplad i tvn med mini display till Hdmi adapter.
Sen när jag skulle röra min flickvänn så märkte vi att datorn ledde ström igenom mig och ut i mina fingrar så att när jag drog längs hennes skinn så kändes det jättekonstigt i fingrarna och hon sa att det stack i hennes skinn.
Då undrar jag såklart om detta är något fel och om det är skadligt för mig eller datorn och tvn?
Det slutade direkt när jag drog ur hdmi kabeln.

Jordade uttag?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-16 20:52

Du har nog en spännande flickvän!

Hur strömförsörjdes datorn? Till samma eluttag som TV:n?
Vilka sladdar, original, jordade?

jag hade tvn inkopplat i en grenkontakt och datron inkopplad i tvn med minidisplay till hdmi adapter. sen kördes datorn på batterit

Det är en gammal källare jag var i. Ingen aning om jordning då jag inte kan något om sådant men jag vet att det var klena uttag eftersom att man i "köket" inte kunde ha micron och kokplattan på samtidigt

Låter inte så hälsosamt, jag tror den bostaden/huset skulle behöva en genomgång och kolla jordfelsbrytare/jordning etc..

MBP + ojodrat uttag =
ger en märklig känsla när man drar fingrarna över aluminiumet eller om man tar i någon samtidigt som man håller i datorn

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-01-16 23:05
Ursprungligen av disktant:

MBP + ojodrat uttag =
ger en märklig känsla när man drar fingrarna över aluminiumet eller om man tar i någon samtidigt som man håller i datorn

Jepp. Så är det.

Krypström kallas det. Läskig och obehaglig känsla, men ofarligt.

Okej då vet jag att det är lugnt i alla fall. Skönt. Trodde det kunde skada komponenterna i datorn. Men då ska lura folk att jag kan healing och att det är kraften de känner i mina fingrar

Ursprungligen av sladdavel:

Okej då vet jag att det är lugnt i alla fall. Skönt. Trodde det kunde skada komponenterna i datorn. Men då ska lura folk att jag kan healing och att det är kraften de känner i mina fingrar

Det kan skada komponenterna.

Jag som inte är alls teknisk hängde inte med riktigt där.
kan jag koppla in datorn i tvn via hdmi eller är det skadligt för komponenterna? För om mina uttag är jordade som ägaren sa, så borde det väll vara något fel på tvn då eller eftersom det är endast när hdmi kabeln är ikopplad i tvn som det blir ström i chassit, och inte när datorn är inkopplad i vägguttaget för laddning.

Jag ringde ägarna och de sa att det ska vara jordade uttag :/ Det konstiga är att jag kan ha strömsladden till datorn inkopplad till vägguttagen och inte känna någonting.
Det blir endast ström i dator chassit när jag har hdmi kabeln ikopplad i Tvn. Kan det vara något fel på min tv? eller hdmi kabeln?

Det skadar inte komponenterna i datorn. Det är jorden som hamnar lite högt p.g.a. hur nätaggregatet är byggt. Däremot så kan saker som kopplas ihop (via till exempel HDMI) ta skada då jordspänningarna (i skärmkabeln ofat) skiljer sig åt. Skyddsjordar man i bägge ändarna så ligger jord på samma spänning och inget otrevligt alls kan hända.

Ofarligt för dig alltså.

Jag skulle kopplat ur antennkabeln ur TVn (och alla andra sladdar förutom din HDMI och strömsladden) och sett om det blir samma fenomen. En galvanisk avskiljare bör vara lösningen om fenomenet slutar (exempelvis Galvaniskt avskiljd antennkabel 0,1 m > Mantelströmfilter, galvaniska avskiljare | Kjell.com )

Tack för all hjälp!
Jag kom precis på att min datorskärm till den stationära datorn har hdmi ingång så jag kopplade in den skärmen i samma kontakt som tvn satt i och körde sedan in hdmi kabeln i den skärmen och laptopen. Och nu kommer det ingen ström igenom chassit.
Det måste vara något fel på Tvn helt enkelt. Jag vet att "antennuttaget" i tvn har blivit krökt så att uttaget är väldigt snett i tvn, kan det ha med felet att göra fastän att jag aldrig har en antennsladd inkopplad?

Tyvärr är dt så att jag inte har någon antennsladd inkopplad. Tvn är endast inkopplad i väggen med en förgreningsdosa. Kan det vara förgreningsdosan som spökar?

Låter osannolikt men koppla så få grejer som möjligt i utgångsläge och fyll på med prylar sen. För att försöka hitta alla eventuella felkällor.
Om du kan så ta och plugga in bara TVn och datorn i samma uttag. För det är väl en dosa med två uttag i väggen? Då är allt jordat på samma ställe. Alltså nätadapter i datorn med den jordade kontakten.

Sen kan du plocka ur nätadaptern ur datorn och känna om problemet återuppstår. Om inte så har du problemet någonstans mellan vägg och TV, annars kan det vara någon slags krypström i datorn.

Testa också att skifta HDMI-port på TVn om den har flera stycken.

Det här med jordfel (som ditt problem låter som) innebär ett tidsödande felsökande tyvärr.

Kabeln man ansluter till vägguttaget innehåller inte den tredje kabeln - jordkabeln, om det är en platt kontakt.
Då kan du ha hur mkt jordade uttag du vill, man har ingen nytta av det.

Vad används jord till?
Jo, en apparats hölje, chassie, är kopplar till jord, via en gul/grön randig jordkabel.
Detta för att om det skulle bli fel på en maskin, och dess hölje bli strömförande, så går all ström
direkt till jord. Eftersom det blir en kortslutning då mellan en FAS som "har ström" och jordkabel så
kilar det en okontrollerat stark ström från fas till jord och då brinner säkringen av.

Utan skyddsjord skulle höljet på din transskribera kunna bli strömförande och ledas genom din hand, din arm osv och sedan till ngt som är jord - exempelvis stora rostfria grovtvätt-hon.
Inget händer INNAN man tar och det blir kontakt hela vägen...så det smäller när du tar i diskbänken....

Nu pratat jag enfas eller flerfas växelspänning 230 eller 400 volt.
Men en dator är ju bara några volt.

Precis, men det är det du känner. Ett par volt.
Det behöver ju inte vara alla volten heller, det kan läcka lite grand.

Jag gillar det inte. Korrekt jordning borde ta bort det.

[QUOTE="Goflorp;2133177"]
---
Precis, men det är det du känner. Ett par volt.
Det behöver ju inte vara alla volten heller, det kan läcka lite grand.
---

Spänningen kan faktiskt vara betydligt högre, rent av 230VAC, då den bland annat uppstår på grund av avstörningskondensatorer och/eller "överhörning" i nätagget. Kondensatorerna är dessbättre mycket små, och den strömstyrka som kan passera är helt ofarlig, men känns som en kittling/vibration när man för handen längs metallytan. Ju bättre kontakt du har med omgivningen dess mer känner du av fenomenet. Står du i gummistövlar blir fenomenet mycket svagt, sitter du i en soffa blir din totala förmedlade kontaktyta mot omgivande luft större och om du har någon direkt eller indirekt förbindelse mot jord så kan du känna av fenomenet mycket väl.

Valet av avstörningskomponenterna är så avvägda att det blir helt ofarliga,... för människor, men inte för -oskyddad- elektronik.
Nu är ju all modern elektronik inbyggd i hölje/lådor/kåpor och ingångarna EMC-skyddade (om burken fyller CE-kraven, och det skall all utrustning vara sedan många år) så då är det heller inga problem med dessa krypströmmar.

("Överhörning" från matningen till utgången är också den kapacitiv, om än med än mindre ofrånkomliga kondensatorfenomen i kretskort, ingjutningsmassa mm.)

Om man lägger en tåt mellan metallhöljet och ett jordat föremål och då hör ett svagt knitter så är det OK.
Om det istället smäller till rejält, ja då var det ett farligt fel på utrustningen. Säkringar brukar skjutas i sådana fall!

Om man ansluter en "kittlande" apparat till en annan utrustning som är jordad, blir också den kittlade apparatens hölje jordad och fenomenet försvinner. Precis när man kopplar samman apparaterna bör man höra det svaga knittret om kabeln är skärmad eller på annat sätt kan samjorda enheterna.

Ena polen i vägguttaget är spänningsförande, den andra nolla, och beroende på hur avstörningskopplingen i nätaggret är utförd, kan fenomenet bli olika markant beroende på hur man vänder kontakten!

Helt rätt;
"Ena polen i vägguttaget är spänningsförande, den andra nolla, och beroende på hur avstörningskopplingen i nätaggret är utförd, kan fenomenet bli olika markant beroende på hur man vänder kontakten!"

Vi fick lära oss att "riktiga elektriker" alltid lägger neutralledaren på samma sida. Nu har jag glömt vilken...
Det är lätt att kolla vilken som är Fas resp neutral om man har ett instrument.
Sätt i ett Mätpinne-stift i varje hål i uttaget. Där ska det vara 230 volt.
Flytta sen ett av stiften från hålet i uttaget till jordblecket. Finns det även där 230 volt är hålet du har stiftet i - fasen.

Vad Jord är bra till och lite allmänt om el kan man hitta på kjell.com

Elen i hemmet > Starkström | Kjell.com

De har lagt in sin "så funkar det bok" - vilken kostar ungefär en femtilapp att köpa annars.
Grymt bra bok för den som vill bli lite allmänbildad kring el/batterier etc.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-19 13:54

Nätaggregaten har alltid avstörningskondensatorer på både fas och nolla, aldrig bara på den ena (de vet ju inte hur vi vänder stickproppen när vi ansluter dem), alltså blir spänningen halva nätspänningen, ca 115 V.
Jag antar att din TV har en Europlugg (platt med två stift) och inte en jordad stickpropp. Det är där felet ligger. Då finns det inte en "riktig" jord i TVn, utan bara en skapad signaljord, som gör över till din dator via skärmen i HDMIkabeln.
För att helt få bort det måste du jorda din Mac (med den långa kabeln, inte med nätaggregatet direkt i väggen) och ha en jordad TV, och båda anslutna till jordade uttag.
Men som sagts ovan, det är inget farligt. Lek du healing

Ursprungligen av kenjon:

Nätaggregaten har alltid avstörningskondensatorer på både fas och nolla, aldrig bara på den ena (de vet ju inte hur vi vänder stickproppen när vi ansluter dem), alltså blir spänningen halva nätspänningen, ca 115 V.
Jag antar att din TV har en Europlugg (platt med två stift) och inte en jordad stickpropp. Det är där felet ligger. Då finns det inte en "riktig" jord i TVn, utan bara en skapad signaljord, som gör över till din dator via skärmen i HDMIkabeln.
För att helt få bort det måste du jorda din Mac (med den långa kabeln, inte med nätaggregatet direkt i väggen) och ha en jordad TV, och båda anslutna till jordade uttag.
Men som sagts ovan, det är inget farligt. Lek du healing

Tack för svaret! Jag testade att köra i laddaren med den långa sladden i väggen samtidigr som hdmi kabeln var inkopplad, och strömmen igenom datorn försvann! Sen när ja drog ut laddarkabeln så kom den tillbaka i chassit. SÅ det betyder väll att mina uttag är jordade i alla fall? (:

Uppstår problemet även när du kör utan laddare i?

Ursprungligen av PeeMaN:

Uppstår problemet även när du kör utan laddare i?

Ja, http://www.99mac.se/kringutrustning-ovriga-komponenter/301590-far-strom-igenom-mig-nar-kopplar-tvn-i-mini-disp-till-hdmi-macbook-pro.html#post2132903

Jag skulle testa mot en annan TV, är det samma sak då skulle jag testa att byta kabel.
Är det inte samma problem då så skulle jag nog kontakta TV-tillverkaren.

Slår vad om att TV'n, som min pansatronic, är lev med en treledars-Siemenskontakt, med tillhörande jordad kabel.
Kontakten i väggen saknar jord.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-21 22:16

Precis.

1
Bevaka tråden