Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ansluta en Samsung Smart TV till Time Capsule?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skaffade mig en liten 64" Samsung Plasma nyligen.

Himla bra bild på den men det däringa Smart-TV verkade ju inte så smart om man säger så, utan verkar vara mil från Apple enkelhet vad gäller anslutning och komma igång.

Mitt problem är som följer.

Jag har Telia Fiber och därmed en Thomson Gateway router. Men denna har jag i bryggat läge så att signalen går orörd rakt igenom till min Time Capsule som sen fixar det trådlösa nätverket.

Jag kör med dubbla automatiska nätverk på 2,4 och 5 GHz, samt ett gästnätverk. Alla har WPA2 med lösen.

Jag kör alla mina egna enheter på de vanliga nätverket på 2,4 och 5 GHz utan problem.

Nu ville jag ju ansluta min nya TV till samma nätverk men hur jag än testar alla olika val så går det inte.

Däremot så kunde jag ansluta TV'n till gästnätverket utan problem, så de har kontakt med internet för den kan använda flera av de olika apparna som kräver internet för att funka. Däremot kommer jag inte ut på web browsern hur jag än försöker, står bara och "laddar" i evigheter.

Jag kan heller inte använda den app som Samsung har till iPhone/iPad som ska göra att dessa kan agera fjärrkontroll till TV'n. Hur jag än försöker så hittar appen eller TV'n varandra. Inte ens när jag testar att ansluta i-enheterna till samma gästnätverk som TV'n är ansluten till.

Tog då kontakt med Samsung som sände denna email till mig.

Citat:

Angående nätverket så är det troligen ett kompabilitetsproblem med det finns ett par saker som du kan kolla upp. Till att börja med bör din router ha dlna stöd, dessutom ska brandväggarna TSP8895 och UDP1900 vara upplåsta, detta kan du kolla hos din nätverksleverantör.

Antagligen så har min Time Capsule inget stöd för DLNA som det står i emailet att den bör ha.

Frågan är ju då hur jag öppnar dessa brandväggar? Finns de ens i min Time Capsule?

Är det så illa att man inte kan ansluta en SamsungTV ordentligt i en Applemiljö? Inte för att jag köpte TV'n just för dessa Smartfunktioner, de är väldigt sekundära om man säger så, men det hade ju varit kul om de fungerar som de ska i alla fall.

Jag tycker att det borde finnas fler i landet som har liknande upplägg som mig som köpt sig en SamsungTV, så är det någorn som vet hur man gör eller om det ens går att få till detta ordentligt?

  • Medlem
  • 2013-01-15 13:46

Låter konstigt. Alla ovan nämnda funktioner fungerar hos mig med en TC, en NAS och en 46" ut 7000-serien.
Har du provat att ansluta med kabel, fungerar det i så fall? En bra start för vidare felsökning.
Jag behövde inte göra några inställningar i min TC för att använda DLNA.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-15 13:49

Hur ser ditt DHCP-spann ut? Dvs hur stort är det och hur många enheter använder nätverket?
Har för mig att Apple per default snålar med DHCPspannet... då får din TV ingen IP-adress.

Vad gäller gästnätet så känns det att det är som det skall.

Låter ju lovande att Dalle har full fräs på sin SmartTV och TC.

Nu är jag ingen stjärna på detta men vad jag kan utläsa i AirPort-Verktyget så har jag under fliken Nätverk.

Routerläge = DCHP och NAT

DCHP-intervall = 10.0.1.2 till 10.0.1.200

Prata gärna ner mig från tornet på alla de inställningar i AirPort-Verktyg som jag bör kolla upp, både för mitt nätverks skull i sig, och för SmartTV-joxet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-15 22:17
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Låter ju lovande att Dalle har full fräs på sin SmartTV och TC.

Nu är jag ingen stjärna på detta men vad jag kan utläsa i AirPort-Verktyget så har jag under fliken Nätverk.

Routerläge = DCHP och NAT

DCHP-intervall = 10.0.1.2 till 10.0.1.200

Prata gärna ner mig från tornet på alla de inställningar i AirPort-Verktyg som jag bör kolla upp, både för mitt nätverks skull i sig, och för SmartTV-joxet.

Vad visar din TC för IPadress på WANsidan?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-15 18:21

Får din TV någon IPadress? Kan du sätta den manuellt om inte DHCP funkar?

Ursprungligen av kenjon:

Får din TV någon IPadress? Kan du sätta den manuellt om inte DHCP funkar?

Jag tror den får en IP-adress. Kollar jag i TV'n under Nätverk och Nätverksstatus så finns det en IP-adress där som börjar på 172.xx.xx.x

Hur använder jag den i AirPort-verktyg?

172.vad?

Är det inom 172.16.0.0 till 172.31.255.255 så får den ingen IP från en DHCP.

Ursprungligen av keptang:

172.vad?

Är det inom 172.16.0.0 till 172.31.255.255 så får den ingen IP från en DHCP.

Fel. Jag har mina IP-adresser i spannet 172.16.x.y. Se punkt 3 i RFC 1918

Ursprungligen av IETF:

The Internet Assigned Numbers Authority (IANA) has reserved the
following three blocks of the IP address space for private internets:

10.0.0.0 - 10.255.255.255 (10/8 prefix)
172.16.0.0 - 172.31.255.255 (172.16/12 prefix)
192.168.0.0 - 192.168.255.255 (192.168/16 prefix)

TS:
Inga svenska tecken i basstationsnamnet eller lösenordet?
Testa att reservera en IP-adress till TVn. Du behöver MAC-adressen på TVn då. På min Samsung (som är trådbunden) hittar jag det när jag trycker på Menu-knappen, väljer nätverk och sen nätverksstatus.
Pilla in den MAC-adressen i Airport-verktyget under nätverk->DHCP-reservationer

Ursprungligen av suddgummi:

Fel. Jag har mina IP-adresser i spannet 172.16.x.y. Se punkt 3 i RFC 1918

Jag blandade ihop det med 169.x, my mistake.

Men då kommer IP-adressen från något, inte Extreme om den är inställd på 10.x.x.x.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-15 21:59

Och står din Airports DHCP-scoop på 10.0.0.2 till 10.0.0.200 som du skrev innan, så är det väldigt skumt.
Sätt den på en fixed IP, t ex 10.0.0.2xx (där 2xx är allt från 201 till 253).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-15 22:15

@suddgummi: Han skriver att hans router delar ut 10.x.x.x-adresser, då ska inte TVn få 172.... undrar var den kommer från... TC/Extreme stödjer väl inte RIP?

Mitt Airport-verktyg buggar ur ibland och visar 10.0.x.x... Så det bästa är nog att se på en dator som bevisligen använder TC som accesspunkt.
Eller försöka pinga TVn från en dator i nätverket. Det finns en applikation i Program->Verktygsprogram som heter Nätverksverktyg. Det är ett käckt litet program.

  • Medlem
  • 2013-01-16 01:42

Vad händer om TS ansluter med kabel för att testa, fungerar det då och du får ett IP? Och i så fall vad?

Ursprungligen av kenjon:

Vad visar din TC för IPadress på WANsidan?

Vet inte, hittar ingen WAN-sida. Kanske för att jag inte har kryssat i "Tillåt anslutning med WAN" på första fliken för TC i AirPort-verktyg? Jag testade att kryssa för det men då fick jag en varning om att det skulle försämra nätverkets säkerhet så jag avbröt där tills jag vet mer om vad det är gör och varför.

Ursprungligen av Dalle:

Vad händer om TS ansluter med kabel för att testa, fungerar det då och du får ett IP? Och i så fall vad?

Kan inte testa det än, måste skaffa en längre nätverkskabel först.

  • Medlem
  • 2013-01-16 13:59
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Vet inte, hittar ingen WAN-sida. Kanske för att jag inte har kryssat i "Tillåt anslutning med WAN" på första fliken för TC i AirPort-verktyg? Jag testade att kryssa för det men då fick jag en varning om att det skulle försämra nätverkets säkerhet så jag avbröt där tills jag vet mer om vad det är gör och varför.

För att se din TCs IP från leverantören: öppna Airportverktyg, markera din TC och läs av IP-numret som din TC blivit tilldelad. Börjar det på 192.168.xx är ditt modem inte i bryggläge utan agerar DHCP.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-16 10:34

Men du kommer åt Internet från dina enheter? Hur har du kopplat då? Thomson i bridge och kabel därifrån till din TCs WANport?

Ursprungligen av kenjon:

Men du kommer åt Internet från dina enheter? Hur har du kopplat då? Thomson i bridge och kabel därifrån till din TCs WANport?

Ja jag kommer ut på internet utan problem med alla mina i-enheter ink. min MBP. Även med TV'n men då bara på gästnätverket och så att vissa appar funkar som kräver internet, de kan alltså ladda ner info från nätet. Men jag kan inte nå internet via web browsern på TV'n.

Min Thomson är bryggad och dessa radiodel helt nedstängd, då kan man bara använda det fjärde (har för mig det är det fjärde) uttaget på den. Från detta går det en kabel direkt till ingången på TC, ingången längst till vänster sett bakifrån. TC skickar sen ut trådlöst.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-16 13:34

Då måste ju TCn få ett IPnummer från din leverantör?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-16 14:17

Känns som att TS inte riktigt svarar på frågorna som behövs för att klargöra problemet... så jag kommer med ett rakt och ärligt tips.

Nollställ din TC och börja från början, koppla in sladden i WAN-porten (den längst till vänster) och koppla sen in resten.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-16 14:49

Eftersom han har en Thomson från Telia, vet jag inte om det är så bra. Jag tror inte att man kan ställa den i bryggläge själv, utan jag tror det är något som Telia måste göra.

Edit: såg nu att det var TCn du ville han skulle nollställa

Ursprungligen av Dalle:

För att se din TCs IP från leverantören: öppna Airportverktyg, markera din TC och läs av IP-numret som din TC blivit tilldelad. Börjar det på 192.168.xx är ditt modem inte i bryggläge utan agerar DHCP.

Mitt modem, Thomson, är bryggkopplat. Jag vet det för att detta har Telia fixat efter en hel del strul åt mig när det var färskt att man kunde göra så. Och detta blev kollat även här om dagen när jag talade med Telia om denna sak.

IP-nummer på min TC är 78.xx o s v.

Ursprungligen av Trineo:

Känns som att TS inte riktigt svarar på frågorna som behövs för att klargöra problemet... så jag kommer med ett rakt och ärligt tips.

Nollställ din TC och börja från början, koppla in sladden i WAN-porten (den längst till vänster) och koppla sen in resten.

Ärligt talat känns det lite onödigt när allt annat verkar funka bra, så det får i så fall bli sista åtgärd.

Jag tycker nog att jag svarat på de frågor jag fått

Ursprungligen av kenjon:

Eftersom han har en Thomson från Telia, vet jag inte om det är så bra. Jag tror inte att man kan ställa den i bryggläge själv, utan jag tror det är något som Telia måste göra.

Edit: såg nu att det var TCn du ville han skulle nollställa

Ja jag vill minnas att det är Telia som fixar bryggningen på modemet, att man inte kan göra det själv utan att de måste ladda in en annan programvara i den eller nåt.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-01-16 18:29

Jag har också en Samsung "Smart"-TV, har för mig att det strulade mot internet innan jag ställde in min gamla Airport Extreme som "utöka trådlöst nätverk" istället för att "anslut till nätverk" i fliken "Trådlöst", det kostar ju inget att testa...

Ursprungligen av Hjopek:

Jag har också en Samsung "Smart"-TV, har för mig att det strulade mot internet innan jag ställde in min gamla Airport Extreme som "utöka trådlöst nätverk" istället för att "anslut till nätverk" i fliken "Trådlöst", det kostar ju inget att testa...

Min står inställd på "Skapa ett trådlöst nätverk"

Jag antar att det helt enkelt inte funkar att sätta den som "Utöka trådlöst nätverk" för det betyder väl att det måste finnas ett redan befintligt trådlöst nätverk (t ex från min Thomson Telia-modem/router) som sen TC då ska utöka. Men nu finns ju inget annat trådlöst nätverk än det TC själv skapar, för min Thomson är ju bryggad och sänder inte ut ett jota nätverk själv för radiodelen är helt avstängd.

Jag uppskattar fortfarande tips råd och rön om min problem och fenomen, men jag är på väg ut på Nordsjön för jobb i 14 dagar nu, och kan alltså inte mikla och testa något innan jag är hemma igen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-17 20:51

Har du din TC på IPnemmer 10.0.0.1 och ditt DHCPscoop på 10.0.0.2-200, sätt din TV på manuellt IP på t ex 10.0.0.201.
Att den får 172.x.x.x betyder att en annan enhet delar ut IPadresser, och dessa ligger i fel "nät".

1
Bevaka tråden