Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HP + Mac = Moment 22

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte skriva ut en käck bild med flickvännens HP Photosmart C8180, men se det går inte. Försöker installera skrivaren via OSX och får till svar: "Kan inte installera programvaran för HP Photosmart C8100 series eftersom den inte finns tillgänglig på programuppdateringsservern just nu."
Nähä. Vad "just nu" betyder i sammanhanget är det ju ingen som vet. Gör några försök under några timmar med samma svar. Går in på HP:s hemsida och klickar mig igenom en sån här hämta-din-drivrutin-grej och får till svar att eftersom Apple numera har alla drivrutiner så behöver jag inte ladda ner dem via HP. Ok, men om jag VILL det då?
Råkade ut för samma grej för något år sedan med en HP 1022, eller något sådant. Det slutade med att jag lyckades få tag på en felaktig drivrutin som ändå fungerade. Vill minnas att jag gjorde samma operation med en Canon.
Men nu går inte det, eftersom HP tagit bort alla länkar till drivrutiner för OSX.
Underbart. Vad fint och bra allt blir när man försöker låsa sina användare och sedan inte orkar bemöda sig med att tillhanda allt som man kan tänkas behöva.
Säger inte att något annat operativsystem lyckas bättre, bara att jag som användare ruttnar när så enkla saker inte fungerar.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-01-02 18:22

Plugga in din skrivare i datorn. Slå på strömmen till skrivaren och kolla om du hittar något i Programuppdatering.

Jodå, det gav något liknande svar om otillgänglighet.

"With the release of OS X 10.7 Lion, HP is providing updated print drivers and software. These updates are available through Apple Software Update in Mac OS X: you do not need to download a driver from HP to use your product in Lion."

För äldre versioner av OS X än Lion så finns det att ladda ner.

Nope, jag hittar i alla fall ingen drivrutin för 10.8 eller 10.7. Nu provar jag omvägen via 10.6 och ser om jag får till det.

  • Medlem
  • 2013-01-02 19:49

Eftersom jag är en petig jävel undrar jag var "moment 22" infinner sig.

Wikipedia har inte alltid rätt, men denna gång håller jag med. Så detta är hur uttrycket från Joseph Hellers roman med samma namn används idag, om du inte läst den så gör det.

Moment 22 har blivit ett allmänt vedertaget uttryck som kan ha följande betydelser:[källa behövs]

  • I dagligt tal har uttrycket Moment 22 blivit till att vara ett cirkelresonemang. Det kommer från boken där uttrycket får sin mest utförliga förklaring. Scenen i fråga handlar om att det enda sättet att bli frikallad från militärtjänst är att vara galen. För att slippa militärtjänstgöringen måste man ansöka om detta. Ansökan antas emellertid bero på att man är livrädd och eftersom detta är en sund reaktion är man följaktligen inte galen. Det hela blir ett cirkelresonemang, som innebär att det är omöjligt att bli frikallad.

  • I dagligt tal används uttrycket oftast om olika former avdödlägen i bland annat byråkrati, till exempel: "För att få ett jobb måste du ha erfarenhet, men för att få erfarenhet måste du ha ett jobb", eller "för att hitta mina glasögon behöver jag mina glasögon".

  • Eventuellt, du blir inte berättigad ersättning från a-kassan, då du inte betalt din medlemsavgift på grund av att du inte fått några utbetalningar att betala medlemsavgiften med.

  • Uttrycket kan även beskriva enparadox.

Vad i resonemanget "HP hänvisar till Apple som inte har HP:s drivrutin" anser du inte vara Moment 22? Vill du sedan diskutera detta utifrån ett filosofiskt, filologiskt eller allmänt petigt perspektiv kan vi ju göra det via PM, eftersom diskussionen handlade om något annat.
Tyvärr kunde min dator inte heller uppdatera den programvara som hade nedladdats.

  • Medlem
  • 2013-01-02 20:40

Sånt är inget roligt att diskutera i PM. Så om tråden inte rymmer en diskussion om ämnets titels formulering avstår jag vidare debatt efter att ha sagt att den andra punkten du tar upp ovan är en missuppfattning. Att det oftast (hur vet man det?) används på ett sätt som är en oinsatt tolkning av ett uttryck man inte har förstått är ingen ursäkt.
(Jag påstår inte att du inte har förstått det. )

Edit: läste fel i citatet från Wikipedia. Jag håller med Wikipedia men ser fortfarande inte vad som är moment 22 i frågeställningen här.

Ok. Och jag håller med, dylika diskussioner är roligare i ett forum så jag borde givetvis hänvisat till någon annan tråd någon annanstans. Men eftersom jag nu, efter flera timmars läsande, omstarter av program och dator äntligen fått skrivaren att poppa upp och bilden att skrivas ut så den sedan kan överlämnas till stolta farföräldrar, är jag nu beredd att diskutera precis vad som helst även i denna tråd.
Vidhåller dock att problemet kvarstår: När Apple låser in sina användare i ett system som inte fungerar, och när sedan tillverkaren av kringutrustningen hänvisar tillbaka till det icke fungerande systemet och frånsäger sig alla skyldigheter så är det illa, fel, dumt, galet, icke fungerande och enligt min definition samma moment 22 som innebar att kapten Yossarian blev kvar på sin ö, eftersom man var tvungen att vara galen för att få lämna den och ingen galen person ville lämna ön utan fortsätta flygningarna.
Men, jag är ingen filosof, litteraturvetare, filolog eller något annat som kan göra att jag bör ha tolkningsrätt av uttrycket. Inte heller vet jag om jag är en god representant för allmänheten när det gäller hur uttrycket tolkas eller används idag. Jag är helt enkelt inte mer beläst eller intelligent än att jag anser att detta bör kunna beskrivas som ett moment 22 enligt boken med samma namn.

Ah, tack!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-01-03 16:23

Det där är en bugg hos Apple. Deras automatik för nedladdning av drivers kollar bara aktuell version av OSX och inte också den senaste aktuella. Jag fick hjälpa en kollega med en driver för Xerox som vi fick ladda ned manuellt från Apple Support Download. Det fungerar den vägen.

Jag förstår inte problemet. Det är ju bara att ladda ner från Apples support-sajt.

HP Printer Drivers v.2.12 for OS X

Enklast brukar vara att ha en dual-boot med Linux (en VM kanske också fungerar), så går det oftast att skriva ut därifrån när det inte fungerar.

Ursprungligen av PutteSWE:

Jag antar att du kör OS 10.8.
Hewlett-Packard-skrivardrivrutiner v2.11 för Mac OS X v10.6

Och det inlägget förstår jag inte heller. Om du antar att det är 10.8, varför länkar du till programvara för 10.6?

Den nyare programvaran som jag länkade till i mitt förra inlägg funkar för 10.6, 10.7 och 10.8.

Senast redigerat 2013-01-16 14:14
  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-03 16:53
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och det inlägget förstår jag inte heller. Om du antar att det är 10.8, varför länkar du till programvara för 10.6?

Den nyare programvaran som jag länkade till i mitt förra inlägg funkar för 10.6, 10.7 och 10.8.

Jag skrev in inlägg innan ditt inlägg publicerats, men tyvärr tryckte jag inte svara direkt då jag även pratade i telefon samtidigt. Jag hade för avsikt att skriva 10.6 men det blev fel. Min länk funkar med 10.6 och uppåt.

Om mitt svar förvirrar så kan jag ta bort det.

Och nu finns det en ännu nyare version (2.13) från 2013-01-10:
Hewlett-Packard-skrivardrivrutiner v2.13

Skulle vara trevligt om trådskaparen återkommer och berättar hur det har gått...

Ah, man har skyldigheter också...
Trådskaparen lyckades skriva ut bilden, enligt ovan, och laddade ner Gutenprint. Efter det är det lugnt och problemfritt. Min MBP har inte skvallrat om någon ny uppdatering, så jag har inte laddat ner någon.

Ursprungligen av Fitinghoff:

Min MBP har inte skvallrat om någon ny uppdatering, så jag har inte laddat ner någon.

Beror förmodligen på att du aldrig har laddat ner och installerat HP-drivrutinerna från första början. Då lär inte Programuppdateraren eller Mac App Store informera dig om uppdateringarna heller.

Fast det var ju tack vare de gamla drivrutinerna som efter en del krångel hoppade igång som jag till slut fick ut utskriften?

Ursprungligen av Fitinghoff:

Fast det var ju tack vare de gamla drivrutinerna som efter en del krångel hoppade igång som jag till slut fick ut utskriften?

Nu förstår jag ingenting... Vadå gamla drivrutiner som hoppade igång? Men du installerade ju Gutenprint? Jag fick uppfattningen att det var Gutenprint som fixade det.

Men oavsett vad det var som hände så är mitt tips att:
- ta bort eventuella "gamla drivrutiner"
- ta bort Gutenprint
- installera Apples senaste HP-drivrutiner enligt ovanstående länk.
Då kommer utskrifterna att fungera, och du kommer att få påminnelser om framtida uppdateringar.

Att göra en massa och sedan inte veta vad som fick grejen i fråga att fungera kallas på teknikerlingo för att Regndansa.
Brister man i metodiken/testningen kan det bli så.

Jag är helt övertygad att om man gör såsom Jesper säger så kommer det att funka, OCH att man får automatiska uppdateringar via Apples inbyggda program. Jag har ännu inte vart med om någonsin att nån modern HP ballat ur pga drivrutinsinstallation.

Öh... Visst. Nu startade jag tråden för att Apple och HP brast i sin metodik, så att om man följer de anvisningar och använder sig av respektive tillverkares rekommenderade lösningar för att installera en HP-skrivare så gick det inte. Jesper förstod inte problemet eftersom han visste en annan lösning. Jag löste problemet genom att leta rätt på en äldre version på HP:s sida (typ svara fel på frågan vilken version av operativsystem jag hade), starta om program och till slut dator.
Du får gärna kalla det att regndansa eller bristande metodik/testning, jag fick ut fotoutskriften och var nöjd.
Men poängen är fortfarande att Apple och HP låter sina användare hänga i luften, om de följer de gängse metoder som rekommenderas.
Vill ni hänga mig för att jag använde fel lösning, kritiserar Apple/HP utifrån ett normalanvändarperspektiv eller regndansar så är det helt ok. Jag kan leva med det och den utskrift som blev.
Mycket OT i denna tråd, jag får nog vara lite mer slätstruken hädanefter.

Ursprungligen av Fitinghoff:

...Apple och HP låter sina användare hänga i luften, om de följer de gängse metoder...

Ursprungligen av Fitinghoff:

...kritiserar Apple/HP utifrån ett normalanvändarperspektiv...

Du menar alltså att om man ska installera en HP-skrivare på en Apple-dator, så ska man bara leta drivrutiner hos HP, absolut inte hos Apple?

Är detta vad du anser vara "gängse metod" och "normalanvändarperspektiv"?

Ursprungligen av Fitinghoff:

...Jesper förstod inte problemet eftersom han visste en annan lösning...

En lösning är en lösning. Den lösningen är ju inte dålig bara för att du hade bestämt dig för att inte leta hos Apple, eller inte tänkt på att leta hos Apple.

Jag förstår fortfarande inte hur man kan bli så upprörd, och börja prata om Moment 22, när man totalt har struntat i att leta hos en av de uppenbara källorna.

Senast redigerat 2013-01-17 07:50
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag förstår fortfarande inte hur man kan bli så upprörd, och börja prata om Moment 22, när man totalt har struntat i att leta hos en av de uppenbara källorna.

Fast aldrig någonsin under den misslyckade installationen dök förslaget upp från Apple att jag skulle söka på deras supportsida, inte heller kom det fram en träff på Apple på de första tio sidorna när jag sökte på Google, utan bara HP (utöver de irrelevanta träffar som alltid blir). Att jag själv då inte förstår att jag ska gå in på Apples supportsida får jag givetvis ta på mig som en pinsam karaktärsbrist. Och för att då återgå till den ursprungliga frågeställningen: Förväntar sig Apple att deras kunder ska hitta denna lösning av sig själva eller kommer de att "försöka senare" i tron att lösningen blir "tillgänglig" om en vecka, månad eller ett år, som de nu uppmanas att göra?
Du behöver inte svara eftersom du redan deklarerat att du inte förstår problemet, jag tyckte bara att det var ytterst frustrerande att inte kunna lösa problemet om man följde de anvisningar som Apple respektive HP gav. Att det sedan finns andra lösningar, är en annan femma.

Ursprungligen av Fitinghoff:

Öh... Visst. Nu startade jag tråden för att Apple och HP brast i sin metodik, så att om man följer de anvisningar och använder sig av respektive tillverkares rekommenderade lösningar för att installera en HP-skrivare så gick det inte. Jesper förstod inte problemet eftersom han visste en annan lösning. Jag löste problemet genom att leta rätt på en äldre version på HP:s sida (typ svara fel på frågan vilken version av operativsystem jag hade), starta om program och till slut dator.
Du får gärna kalla det att regndansa eller bristande metodik/testning, jag fick ut fotoutskriften och var nöjd.
Men poängen är fortfarande att Apple och HP låter sina användare hänga i luften, om de följer de gängse metoder som rekommenderas.
Vill ni hänga mig för att jag använde fel lösning, kritiserar Apple/HP utifrån ett normalanvändarperspektiv eller regndansar så är det helt ok. Jag kan leva med det och den utskrift som blev.
Mycket OT i denna tråd, jag får nog vara lite mer slätstruken hädanefter.

Nu vet jag inte hur länge du varit Apple-användare men tidigare så levererade OSX samtliga skrivardrivrutiner i OS:et. Detta togs bort och istället lades alla drivrutiner online, typ som Microsoft har för vissa tillbehör men som oftast aldrig funkar ändå. Det funkar däremot i OSX. I ett fåtal fall behöver man ladda ner drivrutiner hos tillverkaren annars finns det mesta hos Apple.

Så du gjorde Windows-sättet för drivrutiner istället för Apple-sättet.

Det löste sig iaf och du vet hur du kan gå tillväga i framtiden om liknande situation skulle uppstå.

Ursprungligen av grenhall:

Så du gjorde Windows-sättet för drivrutiner istället för Apple-sättet.
Det löste sig iaf och du vet hur du kan gå tillväga i framtiden om liknande situation skulle uppstå.

Sant. Och jag är tacksam för alla tips och förslag som framkommit. Jag har använt Mac sedan -94 och löst många problem på många olika sätt genom åren. I detta fall gjorde jag måhända som människor i allmänhet gör på en pc, men det var fortfarande det enda sättet som Apple själva ansåg att problemet skulle lösas på och HP hänvisade till Apple.
Men nu börjar jag känna mig som en trasig LP-skiva, så nu får jag nog ägna min tid åt något annat än denna tråd.

Ursprungligen av Fitinghoff:

...det var fortfarande det enda sättet som Apple själva ansåg att problemet skulle lösas på...

Jag blir nyfiken på vilken källa du har till det påståendet.

Senast redigerat 2013-01-17 10:55
1
Bevaka tråden