Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ny macbook pro - gamla m 10.5.8 hur flytta???

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Köpte en ny macbook pro igår, en 15 tum med i7 processor. Min gamla är en 13 tum med os 10.5.8. Den käcke försäljaren tyckte att det var superenkelt att flytta över allt m h a time machine. Vilket inte går, för återskapa-alternativet är grått. Vet att sist jag köpte ny dator och skulle flytta allt, var jag tvungen att skaffa ett system mellan 10.5.8 och det nya för att det skulle fungera eftersom jag fick massor med problem med behörigheter och annat.

Hur gör jag bäst för att flytta över allt från min gamla dator till min nya??? Behöver jag ett nytt system och hur får man tag i det???

Jag skulle använt Flyttassistenten för att föra över mitt gamla konto: Flytta filer från en annan Mac med hjälp av Flyttassistent

Nu har jag hittat installationsskivan för snow leopard så förmodligen uppgraderar jag till det och anv flyttassistenten sen!!

Vad jag minns ska det gå att föra över direkt från Leopard. Det är nog bara 10.4 och tidigare som ställer till problem.

Ursprungligen av suddgummi:

Vad jag minns ska det gå att föra över direkt från Leopard. Det är nog bara 10.4 och tidigare som ställer till problem.

Ja, så länge Leopard-systemet är fullt uppdaterat, så ska det inte vara något problem.

Det släpptes bl.a en uppdatering just för kompatibiliteten med Flyttassistenten på nyare system.

Den föreslagna uppgraderingen till Snow Leopard känns som ett onödigt mellansteg.

Nån som vet när den uppdateringen gjordes? Jag flyttade nämligen över från Leopard (macmini) till Lion (Imac) i okt 2011 och fick massor med problem. Fick nollställa den nya datorn och börja om från början efter att ha uppdaterat till Snow Leopard. I o f sej är jag ju medveten om problemet nu och kan ju alltid testa. Så länge jag inte gör nåt viktigt i den nya datorn är det ju inget större problem att nollställa den. Större problem förra gången när jag hade jobbat 3 dagar innan jag plötsligt inte hade rätt att skriva i något dokument......

Ursprungligen av Greta723:

Nån som vet när den uppdateringen gjordes?

Migration Assistant Update for Mac OS X Leopard v1.0

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2013-01-16 09:54

Target mode på gamla datorn kopplad med firewire till nya. På nya datorn skapa ett temporärt adminkonto och sedan ska du in i terminalen och kör sudo ditto -VX /Volumes/gamladisken/Users/kontotsnamn /Users/kontotsnamn
När det är klart går du in i systeminställnigar och skapar kontot kontotsnamn, kör sedan samma lösen som du hade innan så får du inga problem med nyckelringen heller. Säg ja till dialogrutan om att mappen redan finns. Så klart, logga ut och in igen. Alla dina filer och inställningar är överförda. Det enda du behöver göra är att installera de program du behöver igen då dessa inte förts över ( vilket oftast är en bra sak)

Ursprungligen av Lapster:

Target mode på gamla datorn kopplad med firewire till nya. På nya datorn skapa ett temporärt adminkonto och sedan ska du in i terminalen...[osv]

Varför krångla till det? Vad är det för fel på Flyttassistenten?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2013-01-16 10:03

Vissa gillar GUI vissa gillar terminalen, ungefär som rött eller vitt vin, båda fyller ett syfte men alla gillar inte allt

EDIT: Du kan ju faktiskt också bara flytta hemkatalogen i Finder och sedan göra nästa steg

, dvs gå in i systeminställningar och skapa kontot i samma namn, klicka ja på använd befintlig mapp och voila!

Senast redigerat 2013-01-16 10:19
1
Bevaka tråden