Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fullstor Ipad eller Macbook Air 11?

Tråden skapades och har fått 89 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag står inför valet mellan en ipad 64gb med wireless keyborad eller Macbook Air 11. Vad skulle ni föredra? Fördelen som jag ser med ipad är priset, skärmen och att formatet vid stående läge är mer bekvämt när man skriver i Pages. Men vad är nackdelen med Ipad? Jag kommer nog vänta in ipad 5 om det blir det valet.

iPad är inte en dator. Undersök ordentligt ifall det kommer att passa dig att ersätta en dator med en iPad, annars kan du komma att bli besviken.

Vad är dina användningsområden?

Ja, som Keptang redan påpekat så bör du berätta vad den ska användas till.

Annars är det i stort sett omöjligt för oss att peka ut för- och nackdelar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-15 16:11

Macbook Air alla dagar i veckan om du nu har råd att lägga ett par extra tusenlappar. En iPad 64 GB är väl inte helt gratis heller kan jag tänka mig. Går nog lika ut prismässigt om du inte köper värsta macbook air 11 modellen.

En macbook air är ju en dator som påpekats, det är inte en iPad enligt mig. Flash sidor funkar på macbook air, det gör dom inte på en iPad.

Smidigheten är ju enbart en smaksak tycker jag. Jag föredrar macbook airen.

Men som keptang och Jesper sa vilka användningsområden gäller för dig, ska du bara slösurfa i soffan eller ?

Föredrar du touch framför enbart tangentbordet ? Huvudfrågan ?

Bara touch blir i längden jobbigt för professionellt arbete av något slag. Hur smidigt blir dina externa tangentbordsplaner
för iPaden i alla situationer förutom hemmiljö ?

Senast redigerat 2013-01-15 16:38
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-15 16:33

Det beror helt på vad du tänkt göra med enheten. Ska du göra några mer krävande produktiva tillämpningar slår en dator en iPad / iPhone alla gånger. Ska du konsumera data och spel är en iPad eventuellt ett bättre val. Bär du ofta med dig enheten blir troligen iPaden igen mycket smidigare.

Men som sagt, tänk noga över dina behov och stapla upp dem här så kommer du få bättre svar så du inte blir missnöjd.

Ursprungligen av Erik.dv:

Det beror helt på vad du tänkt göra med enheten. Ska du göra några mer krävande produktiva tillämpningar slår en dator en iPad / iPhone alla gånger. Ska du konsumera data och spel är en iPad eventuellt ett bättre val. Bär du ofta med dig enheten blir troligen iPaden igen mycket smidigare.

Men som sagt, tänk noga över dina behov och stapla upp dem här så kommer du få bättre svar så du inte blir missnöjd.

Jag ska främst använda enheten till läsning av pdf och eböcker samt Pages och presentationer. Samt såklart musik/film ch vanligt surfande. Det som främst avskräcker med datorn är skärmen. Att gå från Iphone eller iMac till Macbook Air ingen rolig upplevelse.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-15 18:29
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Jag ska främst använda enheten till läsning av pdf och eböcker samt Pages och presentationer. Samt såklart musik/film ch vanligt surfande. Det som främst avskräcker med datorn är skärmen. Att gå från Iphone eller iMac till Macbook Air ingen rolig upplevelse.

Att konsumera media som musik, film och pdf:er / e-böcker är, tror jag, behagligare i många fall på en iPad kontra MacBook. Beroende på nivån av skrivande i Pages och Keynotes kan detta bli ett frustrationsmoment. Jag har själv suttit och "visualiserat" ommöblering hemma och att göra det på min iPad har fått mig älska min dator igen. Å anda sidan, i samma avseende, är det med iPaden väldigt trevligt att kunna ligga i soffan eller sängen med tjejen och surfa efter möbler. Men den "produktativa" biten gör mig galen där.

Vad gäller konsumtion av musik är till stor del iPaden grym. Jag blir lite irriterad på vissa design-element i Spotify men överlag riktigt bra. Bilder ser FENOMENALA ut på iPaden, dock blir jag även här fruktansvärt irriterad vid mer produktiva sysslor. Känns som händerna är bakbundna och doppade i superlim. Film-visning skulle kunna vara bra men mitt BluRay bibliotek är inget paddan uppskattar. Å andra sidan är YouTube + vissa play-appar trevliga i samband med en AppleTV (mycket bättre skulle det kunna bli med idén är trevlig).

En sak att tänka på är att en iPad inte bara är en stor iPhone. Program, hur och var man använder den är väldigt olika. Vissa program finns ex inte alls (WhatsApp), vissa program som borde göra sig väl har inte gjorts i en iPad-version osv.

Underhållning som spel KAN göra sig grymt bra på paddan men touch kan också bli tröttsamt / frustrerande / begränsande.

Sammanfattningen tror jag ändå kvarstår: om majoriteten av arbete är produktivitet så är inte iOS där ännu. Om det är en allt-i-allo, konsumtion och lite produktivitet kanske rent av iPaden är bättre på allt. Man får leva med dess begränsningar bara och se att de inte väger över fördelarna.

Men kompabiliteten mellan iWork-programmen i iOS verkar ha förbättrats avsevärt (till både Mac och Pc). Sen finns det ju ett antal smidiga commandon till tangentbordet som också funkar till Ipad. Så kan det vara en vane-grej? Det är främst det här som gör mig ambivalent. Jag vill gärna hoppas på att en ipad funkar lika bra eftersom den är så mycket bättre i andra avseenden.

  • Medlem
  • Borås
  • 2013-01-15 17:28

Konsumera media - iPad.
Få något gjort - MacBook Air.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-15 17:34
Ursprungligen av Ola:

Konsumera media - iPad.
Få något gjort - MacBook Air.

Nästan sanningen. Jag skulle tro man kan vara tämligen effektiv på en iPad att skriva saker med extern tangentbord.

Det där är väl rätt dumt sagt? Vad menar du med "få något gjort"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-15 18:05
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Det där är väl rätt dumt sagt? Vad menar du med "få något gjort"?

De flesta produktiva sysslorna - inklusive en drös konsumativa - är bra mycket mer effektivt på en dator kontra touch-enhet. I vart fall blir jag ofta förvånad hur fort man får saker gjorda på en dator kontra iPad / iPhone. Däremot har dessa enheter andra fördelar ingen dator kan komma i närheten av.

Men sysslor iWork och vanligt surfande borde funka rätt bra. Åtminstone på senaste ipad. Sedan borde nästa ipad få 2gb i ram vilket borde underlätta en del.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-15 18:30
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Men sysslor iWork och vanligt surfande borde funka rätt bra. Åtminstone på senaste ipad. Sedan borde nästa ipad få 2gb i ram vilket borde underlätta en del.

I mitt fall känner jag mig inte prestanda-begränsad utan "user input, app and OS design" begränsad. Förutom filmvisning då.

Ursprungligen av Ola:

Konsumera media - iPad.
Få något gjort - MacBook Air.

Jag får massor gjort på min iPad.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-16 13:34
Ursprungligen av Christian Å:

Jag får massor gjort på min iPad.

Men inte alla saker som du kan få gjort med din MBA

Jag harde själv som projekt att klara mig en helg med bara en iPad och utföra dom saker jag gör.
Det gick men det var många saker som blev krångliga,omständiga och tog lång tid.
Nu säger jag inte att alla kan göra det för det beror helt på vilka uppgifter man kan tänkas uföra.
Så nu vet jag att i en krissituation så klarar jag mig bara med en iPad men det betyder inte att jag tänker byta ut min bärbara.

Ursprungligen av Ola:

Konsumera media - iPad.
Få något gjort - MacBook Air.

Jag gjorde halva exjobbet på min iPad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-17 21:57
Ursprungligen av Samuel K:

Jag gjorde halva exjobbet på min iPad.

Du har mycket mer tålamod än mig!

RAM-minnet på 1GB i iPad/iPhone 5 är ingen begränsning som är något problem till vad den kan göra och användas till.

Vill du kunna multitaska? Då går en iPad bort t.ex.

Men om du har en iPhone idag så vet du ju hur det funkar.
Samma sak som iPad, fast den är större och inte har någon inbyggd telefon-app.

Köp från någon butik som har generösa öppet köp-regler? Så kan du testa 14-30 dagar..

Jag älskar min iPad och använder den nästan uteslutande istället för dator. Men bara nästan. Skriva längre texter (mer än något enstaka stycke), excel, presentationer och allt annat "producerande" är bra mycket krångligare och osmidigare än att göra det på dator (både mac och pc), trots att jag har externt tangentbord. Har även testat en uppsjö med appar av olika slag. Har försökt övertala mig själv att iPad kan ersätta dator, men så är det helt enkelt inte (för mig alltså). Men surfa, spotify etc sköter jag enbart på iPad numer.

Ursprungligen av Coffee08:

Jag älskar min iPad och använder den nästan uteslutande istället för dator. Men bara nästan. Skriva längre texter (mer än något enstaka stycke), excel, presentationer och allt annat "producerande" är bra mycket krångligare och osmidigare än att göra det på dator (både mac och pc), trots att jag har externt tangentbord. Har även testat en uppsjö med appar av olika slag. Har försökt övertala mig själv att iPad kan ersätta dator, men så är det helt enkelt inte (för mig alltså). Men surfa, spotify etc sköter jag enbart på iPad numer.

Okej. Varför är det krångligt att skriva längre texter med externt tangentbord? Redigeringsbiten blir ju lite knivig. Men jag undrar om inte det är en vane-grej. Det finns ju en uppsjö av kommandon som man kan använda sig av. Men visst håller jag med egentligen. Apple borde göra det enklare att redigera text på ipad med wireless keyboard. Det borde ju gå på något fiffig vis.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Okej. Varför är det krångligt att skriva längre texter med externt tangentbord? Redigeringsbiten blir ju lite knivig. Men jag undrar om inte det är en vane-grej. Det finns ju en uppsjö av kommandon som man kan använda sig av. Men visst håller jag med egentligen. Apple borde göra det enklare att redigera text på ipad med wireless keyboard. Det borde ju gå på något fiffig vis.

Jag tycker apparna är lite begränsade och tycker jag får trycka på iPad (för olika kommandon) för mycket. Det går, men blir lite mer osmidigt. Skulle jag producera mycket hemma blev det en MBA, på jobbet måste jag tyvärr använda PC.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-16 09:20
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Okej. Varför är det krångligt att skriva längre texter med externt tangentbord? Redigeringsbiten blir ju lite knivig. Men jag undrar om inte det är en vane-grej. Det finns ju en uppsjö av kommandon som man kan använda sig av. Men visst håller jag med egentligen. Apple borde göra det enklare att redigera text på ipad med wireless keyboard. Det borde ju gå på något fiffig vis.

Det är nog en kombination vane-grej, app och OS-design. Inter-app-communication suger i iOS men begränsningen är ibland / för vissa inte märkbar.

Som exempel skulle du aldrig fått detta svar från mig om jag inte satt 15 min tidig till ett möte med min iPhone. Jag hade troligen inte dragit fram min laptop för något som detta. Vet förvisso heller inte om jag skulle dra fram iPaden...

Jo. Men jag tror att det finns kommandon för att skifta mellan appar i iOS. Om det var det du menade.

iPad använder man för applikationerna som finns till den, en vanlig dator använder man för allt annat.

Det går att ersätta men jag hade personligen inte gjort det i långa loppet.

11'' Air är extremt​ trevlig för övrigt.

Visst. Men skärmen är tyvärr undermålig. En lätt smidig dator med lite halvtaskiga komponenter för 10k bör ha fler "fördelat" än bara smidigheten tycker jag.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-16 11:21

Varför ställer du en fråga som du inte vill ha ett svar på?
Du har fått flera argument som säger att MBA är att föredra men det örat vill du inte höra på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-16 11:30
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Visst. Men skärmen är tyvärr undermålig. En lätt smidig dator med lite halvtaskiga komponenter för 10k bör ha fler "fördelat" än bara smidigheten tycker jag.

Mja, MacBook Air är väl ändå en av om inte den bästa "UltraBookarna" som finns? Den enda komponenten som är "bättre" på iPaden är skärmen och jag kan hålla med om att en "MacBook Air Retina" vore ett grymt komplement. Men halvtaskiga komponenter är helt fel sammanfattning av en MacBook Air. 2008 hade jag hållit med dig, men inte idag. Och jag är en person som förespråkar "MacPro-klassade" maskiner.

Pratar du pris så kommer en iPad alltid vara billigare än en MacBook. Skulle jag välja "one device to rule them all" så skulle jag personligen välja en MacBook Air. Men beroende på vad man gör men sina enheter kan en iPad vara ett mycket bättre val. En kollega kör en Air och iPad hemma och nyttjar uteslutande iPaden. Jag köpte själv en iPad för att ha hemma och lite på jobbet men då sitter jag även med en MacPro med 27" + 22" skärm hemma, samt en MacPro + MacBook Pro på jobbet.

Ursprungligen av lappen71:

Varför ställer du en fråga som du inte vill ha ett svar på?
Du har fått flera argument som säger att MBA är att föredra men det örat vill du inte höra på.

+1 på denna…

Ursprungligen av lappen71:

Varför ställer du en fråga som du inte vill ha ett svar på?
Du har fått flera argument som säger att MBA är att föredra men det örat vill du inte höra på.

Jodå, jag lyssnar och känner mig lite mer nyanserad nu än innan jag skapade tråden.

Bevaka tråden