Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jobs yacht på väg mot USA

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-15 16:09
Ursprungligen av reboot81:

Oj häftigt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-15 16:13

Hon är verkligen fin den där... Steve hade nog varit mäkta stolt över henne.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-15 16:39

Hmmm.. fin och fin.. det är ju en smaksak förstås.

Ursprungligen av CUBEIS:

Hmmm.. fin och fin.. det är ju en smaksak förstås.

Lite Funkis över den

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-15 18:52

Nä.... tyvärr!
Har försökt acceptera det här fartyget länge nu, men domen blir tillslut att det inte är så coolt som det borde vara - säkert häftigt med all integrerad teknik och att projektet i sig alls blev av. Men formmässigt har fartyget 'döda' vinklar och saknar en fräck elegans - den är mest stel och rentav lite tråkig. Inte Philipe Starcks bästa verk direkt, men ett bygge som låter sig bli omtalat; bra så!

Ursprungligen av Clavius:

Nä.... tyvärr!
Har försökt acceptera det här fartyget länge nu, men domen blir tillslut att det inte är så coolt som det borde vara - säkert häftigt med all integrerad teknik och att projektet i sig alls blev av. Men formmässigt har fartyget 'döda' vinklar och saknar en fräck elegans - den är mest stel och rentav lite tråkig. Inte Philipe Starcks bästa verk direkt, men ett bygge som låter sig bli omtalat; bra så!

Avsåg inte Philipe Starcks arbete bara inredningen? Jag tvivlar starkt på att de flesta arkitekter vet just något alls om båtkonstruktion och design, eller är ens i närheten av hantverkskunnandet som fodras för att rita en.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-16 13:45

Men arkitekter (oavsett om de bara pysslar med inredning eller bygger hela hus) har ett ENORMT ego!!! Tro mig, jag känner några...

"Men arkitekter (oavsett om de bara pysslar med inredning eller bygger hela hus) har ett ENORMT ego!!! Tro mig, jag känner några... "

Kan nog stämma ibland.

Kommentar från en båtritare i USA: "I knew an old guy who once told me that a house is nothing more than a poorly built boat."

Ursprungligen av Clavius:

Nä.... tyvärr!
Har försökt acceptera det här fartyget länge nu, men domen blir tillslut att det inte är så coolt som det borde vara - säkert häftigt med all integrerad teknik och att projektet i sig alls blev av. Men formmässigt har fartyget 'döda' vinklar och saknar en fräck elegans - den är mest stel och rentav lite tråkig. Inte Philipe Starcks bästa verk direkt, men ett bygge som låter sig bli omtalat; bra så!

Den är väl byggd efter Steve Jobs huvud så Philipe Starcks eventuella svaghet i utförandet måste ju isåfall bero på att han valde att inte säga emot Steve.

Jag tycker inte den är snygg men jag tycker samtidigt inte att den är ful. Den är stilren, påminner om några av de yachter som byggdes på 30-talet. Det är funkis/Art Deco. Avskalat o funktionellt

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-01-16 10:34
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Den är stilren, påminner om några av de yachter som byggdes på 30-talet. Det är funkis/Art Deco. Avskalat o funktionellt

Precis den tanken dök upp hos mig med, påminner om 30-tals båtar, snygg som bara den...:)

Internationellt finns det finns en klar trend mot båtar som påminner om båtar från 1910-1930. Orsaken är att de är mer energisnåla, eftersom motorerna på den tiden inte var så kraftfulla. Någonstans inom en snar framtid kommer många nog att inse att de inte vill ha båtars som bränner 30.000 spänn på en helg i soppa. Här är ett exempel ritat av kanadensaren Laurie McGowan, med båtritarprogrammet TouchCAD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-15 20:05

Håller med Clavius att den här båten är allt annat än fin!

Vissa områden kan man inte reinvent genom radikal design, sjöfart är definitivt en av dem!

Venus lär ju knappast platsa bland dessa 10 Luxury Yachts to Sail Before You Die | Paradizo.com

Om Apple Store fanns som en båt, så hade den väl sett ut ungefär sådär.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-15 23:19
Ursprungligen av Patrick Danielsson:

Om Apple Store fanns som en båt, så hade den väl sett ut ungefär sådär.

Det kan jag hålla med om, men det gör den inte mer snygg.

Man kan inte applicera samma design recept på precis allting, snacka om hur otroligt tråkigt allting skulle vara!!

Ursprungligen av TureB:

Det kan jag hålla med om, men det gör den inte mer snygg.

Man kan inte applicera samma design recept på precis allting, snacka om hur otroligt tråkigt allting skulle vara!!

Jag menade absolut inte att båten var snygg Menade mer att det verkar vara feltänkt från början.

Kommer att upplevas som hopplöst ful inom några år. Båtar är inte konsumentelektronik.

Båtar har funnits lika länge som mänsklig kultur. Båtar används i decennier. Båtar gör sig klart bäst i en mer tidlös design, traditionstyngd om man så vill.

Ponera att Jobs beställde sin drömyacht 1998. Yes Philippe, I said All-in-One and Bondi Blue!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-16 01:50
Ursprungligen av M. Sundbom:

Kommer att upplevas som hopplöst ful inom några år.

Blir nog mer tvärtom för nu verkar de flesta tycka Jobs Yacht är ful ofta utan att ens ha sett den mer än på en bild. Om några år när folk sett den på riktigt och kanske till och med varit på den så kommer kanske denna båt räknas som en föregångare. Själv tycker jag den är riktigt cool, varför bygga en Yacht som ser ut som alla andra när man har resurser för att få den precis som man vill?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-16 15:33
Ursprungligen av Gordy:

Blir nog mer tvärtom för nu verkar de flesta tycka Jobs Yacht är ful ofta utan att ens ha sett den mer än på en bild. Om några år när folk sett den på riktigt och kanske till och med varit på den så kommer kanske denna båt räknas som en föregångare.

Men så många lär ju inte få möjlighet att gå ombord på båten, det lär ju knappast bli ett museum?

När det gäller båtens design så tycker jag den är rätt fin. Lite Apple över den

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-16 22:40
Ursprungligen av stile:

Men så många lär ju inte få möjlighet att gå ombord på båten, det lär ju knappast bli ett museum?

Många kommer nog få gå ombord på den. Har svårt att tro att Jobs änka och barn bara kommer ha den för eget bruk.

Ursprungligen av stile:

När det gäller båtens design så tycker jag den är rätt fin. Lite Apple över den

Väldigt mycket Apple och Jobs över den. Think different on the sea. Tror som sagt många som dissar båten nog kommer ändra sig när de sett mer än en halvdålig bild på den.

Senast redigerat 2013-01-17 11:44
  • Medlem
  • 2013-01-17 11:17
Ursprungligen av Gordy:

Väldigt mycket Apple och Jobs över den. Think different on the sea. Tror som sagt många som dissar båten nu kommer ändra sig när de sett mer än en halvdålig bild på den.

Lite som LC475…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-16 10:12
Ursprungligen av M. Sundbom:

Kommer att upplevas som hopplöst ful inom några år. Båtar är inte konsumentelektronik.

Båtar har funnits lika länge som mänsklig kultur. Båtar används i decennier. Båtar gör sig klart bäst i en mer tidlös design, traditionstyngd om man så vill.

Ponera att Jobs beställde sin drömyacht 1998. Yes Philippe, I said All-in-One and Bondi Blue!
[ATTACH="CONFIG"]37493[/ATTACH]

Det där måste väl ändå vara en av världens absolut fulaste saker någonsin.

Ursprungligen av Trineo:

Det där måste väl ändå vara en av världens absolut fulaste saker någonsin.

Ja, gräslig:) Det var precis det som var min poäng: Succé som dator, katastrof som båt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-16 10:10

Vad är det ni finner fult på båten?

Själv tycker jag den har klassiska drag fast med moderna mått.

Titta gärna på bilderna som finns på länken som reboot81 la upp.
Live fartygskarta - Fartygstrafik och positioner

Den raka fören som även kan finnas hos havskryssare, främst segelbåtar/fartyg. Den släta och fina linjen som ger vågbrytning från fören till ungefär halva båtlängden. Den otroligt släta och rena akterspegeln men som jag misstänker döljer både det ena och det andra.
De raka linjerna är det som gör skeppet modernt och något som jag tror hade tilltalat Steve rejält även utanför ritningen.

Men visst, det är inte den absolut finaste jag sett... en av dessa lyxyachter jag gillar bäst är Tatoosh som jag även sett ett par ggr live vid Skeppsbron i sthlm.

  • Medlem
  • 2013-01-16 15:52

Steve Jobs som båtbyggare påminner om när Homer Simpson fick designa en bil.
Skomakare, bliv vid din läst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-16 16:13
Ursprungligen av Baron:

Steve Jobs som båtbyggare påminner om när Homer Simpson fick designa en bil.
Skomakare, bliv vid din läst.

[ATTACH="CONFIG"]37520[/ATTACH]

Nja, visst, om du menar att han fått med sin designådra i det så visst... men att jämföra det med en bil som skulle innehålla precis allt och blev förskräcklig så njae.

Då är ju t.ex. Le Grand Blue mer ett exempel på det, en korsning mellan fraktfartyg och lyxyacht som även har helipad, segelbåt och större daycruiser fraktandes på akterdäck.
http://yachts.monacoeye.com/yachtsbyname/mediafiles/legrandbleu06.jpg

  • Medlem
  • 2013-01-16 16:33
Ursprungligen av Trineo:

Nja, visst, om du menar att han fått med sin designådra i det så visst... men att jämföra det med en bil som skulle innehålla precis allt och blev förskräcklig så njae.

Jag tycker att båten ser ut som skit. Jag är faktiskt förvånad att Jobs inte såg det själv.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-16 17:03
Ursprungligen av Baron:

Jag tycker att båten ser ut som skit. Jag är faktiskt förvånad att Jobs inte såg det själv.

On Spot Baron Man är inte bara förvånad snarare lite besviken, efter alla fina design produkter Apple har levererat genom åren.

Okey Jobs ville sticka ut lite med sitt båtbygge, men här är det kamouflage läge on precis hela tiden, om man ska ut och glida på vattnet med den baljan, flowerpower år 2010 i båtform funkar inte helt enkelt, inte ens om man heter Jobs.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-16 22:35
Ursprungligen av CUBEIS:

Okey Jobs ville sticka ut lite med sitt båtbygge, men här är det kamouflage läge on precis hela tiden, om man ska ut och glida på vattnet med den baljan, flowerpower år 2010 i båtform funkar inte helt enkelt, inte ens om man heter Jobs.

Designen på Jobs Yacht har inte mycket gemensamt med flowerpower, yachten kommer funka alldeles utmärkt att glida i utan kamouflage.

Senast redigerat 2013-01-17 11:47
1
Bevaka tråden