Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Smart-Tv till Airport

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Försöker ansluta min nya Philips-TV till mitt trådlösa nätverk hemma.
Kör Airport express.
Philips manual vill ha router i DHCP-läge, men routerläget står AV(bryggläge)
När jag försöker ändra till DHCP får jag meddelandet

Mot internet står jag i DHCP, och tror inte att jag har fasta IP av min leverantör.
Har inte riktigt koll vad detta innebär i mitt fall, kan nån råda?

Jag förstår inte frågan till 100% men gissar på att du ska sätta på DHCP och NAT i routern?

Försökte faktiskt det. TV ser mitt nätverk, men kan inte fullfölja anslutningen

Hur ser resten av ditt nätverk ut? Är Airport Express kopplad direkt i "nätverkshål i väggen", eller finns det något modem eller liknande före Airport Express?

Och sen är det ju aldrig fel med lite basinformation (t.ex för att kunna guida rätt i Airport-verktyget):
Vilken Airport Express-modell?
Vilken version av OS X?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-01-14 13:57
Ursprungligen av Lars-Magnus:

Försöker ansluta min nya Philips-TV till mitt trådlösa nätverk hemma.
Kör Airport express.
Philips manual vill ha router i DHCP-läge, men routerläget står AV(bryggläge)
När jag försöker ändra till DHCP får jag meddelandet
[ATTACH="CONFIG"]37474[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]37474[/ATTACH]
Mot internet står jag i DHCP, och tror inte att jag har fasta IP av min leverantör.
Har inte riktigt koll vad detta innebär i mitt fall, kan nån råda?

Du ska inte välja "Dela ett intervall", utan "Dela på en IP-adress" (d.v.s. NAT). Minns inte exakt vad det heter (kör Windows på jobbet, så kan inte kolla. ), men det är nåt i den stilen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-14 14:41

Du behöver konfa om ditt nätverk helt enkelt, det är fel.

Ok då fattar jag lite mer vad NAT innebär;)
Så här ser mina val ut i Airportverktyget

Att du inte svarade på mina frågor - ska det tolkas som att Airport Express är den enda enheten mellan dig och internet? Inget modem eller annan router däremellan?

Jag frågar eftersom det kan bli problem om du ställer in din Airport Express som NAT och DHCP, och det redan finns en annan enhet som agerar NAT och DHCP.

Ok, har ett Ciscomodem från min leverantör. Men den har bara en port ut där jag ansluter Airporten.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-14 15:43

Vad får du för IPnummer av din operatör i din Express?

192.168.176.1 som routeradress

192.168.176.199 står nämnt som IPv-4adress

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-01-14 20:08
Ursprungligen av Lars-Magnus:

192.168.176.1 som routeradress

192.168.176.199 står nämnt som IPv-4adress

Är det din Express som har IP-adressen 192.168.176.199? Det är en nummerserie som är reserverad för privata nätverk, vilket tyder på att din Cisco-router kör DHCP och agerar gateway/router.

Så ska det inte vara. Antingen ska din Cisco-router vara i bryggläge, eller också ska din Express vara det. Bara en av dem ska dela ut adresser med DHCP och köra NAT.

Sätt din Express i bryggläge. Det borde fungera, oavsett vad din TV-manual säger.

[QUOTE="Vassius;2132409"]
Är det din Express som har IP-adressen 192.168.176.199? Det är en nummerserie som är reserverad för privata nätverk, vilket tyder på att din Cisco-router kör DHCP och agerar gateway/router.
Om det innebär att den första adressen är Ciscon, och den andra (iPv-4) är Expressen så blir det ju så...
Testar att återvända till bryggläget, men det var så jag hade AE inställd från början, så det är kanske tillbaka på ruta ett.
Kan nån brandvägg ställa till det? Vet inte var jag skulle se den i så fall, jag har inte lagt till nån själv i alla fall.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-01-14 20:54
Ursprungligen av Lars-Magnus:

Om det innebär att den första adressen är Ciscon, och den andra (iPv-4) är Expressen så blir det ju så...
Testar att återvända till bryggläget, men det var så jag hade AE inställd från början, så det är kanske tillbaka på ruta ett.
Kan nån brandvägg ställa till det? Vet inte var jag skulle se den i så fall, jag har inte lagt till nån själv i alla fall.

Du får nog börja felsöka i TVn istället. Vad är det som inte funkar med anslutningen när du har Expressen i bryggläge?

Har Mountain Lion och Expressen är precis innan designbytet på den, kan vara max ett år.

Det står
"Den trådlösa anslutningen misslyckades. Försök igen eller läs i användarhandboken till routern"

Tänker på en fånig grej, har ett svenskt tecken i nätverksnamnet, det är ju kanske så att tvn inte grejar det?
Hur är det jag byter namn på nätverket, måste jag installera det från början kanske..?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-01-14 21:16
Ursprungligen av Lars-Magnus:

Tänker på en fånig grej, har ett svenskt tecken i nätverksnamnet, det är ju kanske så att tvn inte grejar det?
Hur är det jag byter namn på nätverket, måste jag installera det från början kanske..?

Kan mycket väl vara det som ställer till det. Det är bara att byta namn i Airport-verktyget.

Ser att man byter namn på basstationen i Airportverktyget, men inte på själva nätverket..?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-01-14 21:21
Ursprungligen av Lars-Magnus:

Ser att man byter namn på basstationen i Airportverktyget, men inte på själva nätverket..?

Fliken Trådlöst -> Namn på trådlöst nätverk

Verkar funka.
Korkad man känner sig, men det är lätt att vara efterkom...
Tack för support!

efterklok skulle det vara

Hittade det nu, testar

1
Bevaka tråden