Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Borde jag göra en såkallad fusion drive?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå! jag har en macbook pro 15" mid 2010, med en i5a, 4gb ram och 320gb hdd, men jag har nu beställt 8gb ram (börjar tveka på att jag kanske borde fixat 16gb, om det nu går på min modell) plus en sån här:

https://www.inet.se/produkt/4304008/750gb-seagate-momentus-xt-hybrid-ssd-8gb

grejerna borde komma imorgon, så jag kommer sätta in min nya hårddisk där den gamla sitter, slänga i nya ramminnena och köra på så, och vid ett senare skede, kanske nästa månad, köpa en 250gb sdd disk, och en sån där optibay ( om någon vet var ja kan köpa en sån billigt får ni gärna säga till) och köra min hybrid+ vanlig ssd. Men jag har läst lite om en "fusion drive" är det något ni tycker jag ska göra? eller ska jag bara låta dom vara separat, jag bryr mig inte om att jag kommer behöva välja var jag vill spara grejer, utan jag frågar mer för att få veta om det kommer bli någon prestanda skillnad.

btw, borde jag försöka ringa inet och ändra min order, och köpa:
2 x https://www.inet.se/produkt/5315222/corsair-8gb-1x8192mb-cl10-1600mhz-so-dimm-vengeance

istället för: https://www.inet.se/produkt/5315226/corsair-8gb-2x4096mb-ddr3-so-dimm-1333mhz-apple-qualified

som jag nu har beställt. Är det värt prisskillnaden?

förövrigt, min mb pro, känns segare än min mb air med 2gb ram, 1,4ghz dual core och en ssd, är det ssd disken som gör detta, eller kan skillnaden vara att min mb air har lion, och min mb pro har mountain lion? min mb pro laggar när jag skriver och känns seg i övrigt.

Enligt Mactracker - Get Info on any Mac kan inte din dator ha mer än 8 GB minne, så det är bättre att använda de minnena du har beställt. Men ladda ner och kolla själv, jag kan ha valt fel modell...
Fusion drive har jag ingen åsikt om, men jag köpte en billig optibay på eBay. Får se hur den passar när den kommer.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-13 23:13

Börja med att lägga in adblock som tar bort 99% av all reklam när man surfar. Ofta är reklamen i Flash och det segar ner vilken Mac som helst.
När du ändå håller på, lägg till click2flash så laddas inte Flash automatiskt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-13 21:09

Laggar din dator när du skriver har du trubbel med mjukvara. Dags att se över vad som körs och ta en titt i systemloggen.

Optibaykopia hittar du på ebay.com eller på dx.com.

Har inte reflekterat över att köra FD på SSD och hybrid-HD, men det känns lite overkill.

Ursprungligen av reboot81:

Laggar din dator när du skriver har du trubbel med mjukvara. Dags att se över vad som körs och ta en titt i systemloggen.

Optibaykopia hittar du på ebay.com eller på dx.com.

Har inte reflekterat över att köra FD på SSD och hybrid-HD, men det känns lite overkill.

Systemlogg har jag aldrig använt så det vet jag inte vad det är, men i aktivitetskontrollen står det följande under fliken systemminne:

sidor in: 1,86gb
sidor ut: 33mb
växelfil: 230mb

antar att man helst ska ha detta på 0.

hur som helst så antog jag också att det är något problem med mjukvaran, grejen är att det är en exakt kopia av min mb air (körde flyttassistenten) och datorn är formaterad igår och det var då jag kopierade över allt till den här. ända skillnaden är att min mb pro har mycket bättre hårdvara och använder mountain lion istället för vanliga lion. Funderar på att byta tillbaka till lion nu när jag får min nya hårddisk och måste formatera den disken.

edit: såg nu när jag skrev det här och hade aktivitetskontrollen uppe, att safari tog 100% av processorn när jag klickade på "skicka" eller vad det står när man skrivit klart inlägget.

adblock har jag redan. fixar click2flash nu.

Det jag tycker är konstigt att man (relativt) risiga macbook air funkar klockrent och har aldrig upplevts som seg, ända anledningen till att jag fixat en MB pro är för att jag jobbar ganska mycket på resande fot och fick ont i huvudet av att ha en 11" skärm att kolla på. men som sagt så ska jag byta hårddisk och ram imorgon, förhoppningsvis så kommer datorn bli iaf nästan lika snabb som min air, den har ju riktig ssd men den här jag har beställt borde väl vara ganska snabb? och jag kommer antagligen installera vanliga lion igen, och kolla om det fungerar bättre.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-14 10:29
Ursprungligen av greken91:

adblock har jag redan. fixar click2flash nu.

Det jag tycker är konstigt att man (relativt) risiga macbook air funkar klockrent och har aldrig upplevts som seg.

Beror antagligen på att den har en SSD och du kanske inte har lika många program igång samtidigt på den som du har på din MBP..

jag har kollat i systemmeddelanden och jag hittar inget meddelande där det står failed! ja det är antagligen ssdn som gör det, men efter att läst ganska mycket här på forumet igår så tror jag att min hdd i min mb pro börjar pajja, för jag får såna där badbollar heeela tiden, jag startade datorn nyss, och skulle koppla upp min blåtand tangentbord, tog ca 10 försök innan jag lyckades komma in på inställningar.

Det har antagligen inte med program att göra därför att jag har inga program igång på min mb pro, men på min air brukar jag alltid ha logic, mail, itunes, traktor pro, safari, och spotify igång, oftast fler program, men alltid dom där, och det har aldrig varit något problem, hur som helst så är nya hårddisken på väg tillsammans med 8gb ram, så vi får se hur det blir då, kommer antagligen gå tillbaka till lion också.

Ursprungligen av greken91:

............. , kommer antagligen gå tillbaka till lion också.

Hur mycket tid har du gett Mountain Lion? Det är i mitt tycke vad Snow Leopard var för Leopard, en S-version om man ska göra en liknelse med iPhone. Det är inte lika stabilt och lättarbetat som Snow Leopard tycker jag, men jag trivs oändligt mycket bättre med detta än med Lion (som jag har på en Macbook utan möjlighet till uppdatering).

Ursprungligen av suddgummi:

Hur mycket tid har du gett Mountain Lion? Det är i mitt tycke vad Snow Leopard var för Leopard, en S-version om man ska göra en liknelse med iPhone. Det är inte lika stabilt och lättarbetat som Snow Leopard tycker jag, men jag trivs oändligt mycket bättre med detta än med Lion (som jag har på en Macbook utan möjlighet till uppdatering).

Jag har bara gett det två dagar, men har inte hittat en ända sak som gör att ML är ett bättre alternativ för mig, och OM det skulle kunna vara ett problem med min kopia från andra datorn och ML, så finns det ingen anledning för mig att använda ML istället för vanliga lion.

edit: märkte precis ett till problem, så fort jag kopplar in min iphone via usb så krashar datorn, funkar dock att koppla in extern hdd, mus, tangentbord och grejer, vad jag märkt händer det endast med iphonen.

Senast redigerat 2013-01-14 19:33

Om du öppnar Systemmeddelanden -> Verktygsprogram och kollar i Alla meddelanden, ser du en massa meddelanden med "failed" i högerrutan? Det kanske är så att du har fått med dig något inställningsfil från din gamla dator till ett program eller tjänst som du inte har på den nya.
Ett enkelt test för att se om så är fallet är att skapa en ny användare och logga in. Går den som tåget då så är det av den anledningen. Annars har du blivit fartblind av SSD Det gör väldigt mycket.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-01-14 09:37

Beställ optibayen på ebay. Det är bara lite bockad plåt och en sladd så ingen mening med att köpa de dyraste varianterna.

Jag hade inte gjort en fusion drive.
Det kommer påverka batteritiden kraftigt, och det är lätt att sätta upp länkar till dokument/downloads mm och lägga dem på vanliga disken.
Dessutom mer risk för strul för väldigt liten vinst.
En 250GB SSD räcker väldigt långt (beroende på vad du gör med datorn såklart).

1
Bevaka tråden