Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa MacBook Air/Retina nu — eller vänta?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-01-14 17:12

Hej!

Som jag skrev i en annan tråd har min snart fem år gamla, svarta MacBook till slut kastat in handduken. Jag hade hoppats att den skulle hålla fram till och med juni, men som det ser ut nu kan jag omöjligen fortsätta att jobba på den. En stundande c-uppsats, som ska påbörjas inom de kommande två veckorna, gör det hela än mer brådskande.

Jag har stora problem med att få klarhet i vilken modell (eller vilken väg) jag ska välja. Någon som kan hjälpa mig? Alla råd och tankar välkomnas!

Den nuvarande datorns specifikationer är 2.4 GHz Intel Core 2 Duo; 2 GB RAM; 256 GB hårddisk; Intel GMA X3100.

Som det ser ut idag använder jag inte min dator till särskilt avancerade uppgifter. Att skriva i Pages, surfa och mejla, lyssna på musik via iTunes och ibland Spotify och titta på film köpt på nätet (eller i framtiden via Netflix och HBO-liknande tjänster) hör till det jag använder den till. Mer sällan använder jag Photoshop för ytterst lätt fotoredigering. Jag har vidare tankar om att ersätta iPhoto med typ Lightroom eller Aperture. Jag spelar inte spel, men är trots det rätt sugen på det nya, kommande SimCity.

Här nedan följer mina tanker (har försökt att skriva så utförligt som möjligt):

1) Den dator som lockar mest är MacBook Air 13", 256 GB — mycket på grund av dess smidighet. Jag har länge tyckt att min nuvarande dator är lite för otymplig för att varje dag kunna bäras med till skolan. En Air skulle kunna lösa det. Det som dock talar emot den är det rätt höga priset — detta redan i standardutförandet. Jag har nämligen noll koll på om 4 GB RAM räcker för mina nuvarande behov, och hur stor risken är att detta ska kännas för litet i framtiden. Samma sak gäller processen, som även den tycks kunnas uppdateras något.

2) En motsvarande MacBook Pro känns i sin tur inte som ett alternativ. Jämfört med Retina-motsvarigheten känns den lite tråkig: den saknar SSD och den är tyngre och otympligare än både Air och Retina (?). Det är dock uppenbart att man får mycket mer prestanda för pengarna. Det är dock prestanda som jag kanske inte alls behöver, baserat på hur jag använder min nuvarande dator? En 13" Retina kanske vore något, men då måste jag gå över min tänkta budget (13-14k) rätt rejält, och då får jag "bara" 128 GB utrymme. Tror faktiskt inte att jag kan tumma på utrymmet så pass mycket.

3) Det skrivs alltid att man ska köpa en dator om man i stunden behöver den, och inte vänta på det som kommer runt hörnet. Vad tror ni i detta fall: kan det löna sig att vänta på nya MacBook Air:s? Är det för svårt att sia om vad som kan tänkas hända med prestandan, priset osv? Det senaste rykte jag har sett talar om att nya modeller väntas komma i juni.

4) Ett sista alternativ är att köpa dator nu och sälja den när nya modeller kommer. För- och nackdelar? Vad kan man tänkas förlora på en sådan affär?

Vad tror ni, vad säger ni?

Ursprungligen av Adzam 1:

.... 4) Ett sista alternativ är att köpa dator nu och sälja den när nya modeller kommer. För- och nackdelar? Vad kan man tänkas förlora på en sådan affär? ...

Min personliga erfarenhet i kombination med vad jag hört från folk runtomkring är att värdeminskningen är ca 33% (1/3) vid varje ny lansering. Ta det med en nypa salt...

5. Köp en begagnad MBP i5 för 5000:-(det finns gott om dom). Byt till SSD så är du klar. Sälj den i juni och köp nästa. Tills dess har du förlorat vad SSD:n är värd. På sin höjd.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-01-14 19:41

Troligen är det ingen revolutionerande skillnad på nuvarande MBA och nästa.
Gissar att enda skillnaden blir haswell istället för ivy bridge processor, aningen snabbare alltså och hyffsat mycket snabbare grafik.
Möjligen större ssd som standard.

Processorerna tror jag ska lanseras i juni, så troligen dröjer det lite till innan macarna dyker upp.
Tycker en MBA 13 låter klockrent för dig, men välj till 8GB ram.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-01-14 22:55

Hur är det med MacBook Air, kan man koppla in mina högtalare (Harman Kardon Soundsticks eller vad de heter) på samma sätt som i min nuvarande dator? På hemsidan står det bara "Hörluruttag".

Ursprungligen av Adzam 1:

Hur är det med MacBook Air, kan man koppla in mina högtalare (Harman Kardon Soundsticks eller vad de heter) på samma sätt som i min nuvarande dator? På hemsidan står det bara "Hörluruttag".

Det är samma hörlursuttag som tidigare. Dvs. optiskt också.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-01-16 20:45
Ursprungligen av grenhall:

Det är samma hörlursuttag som tidigare. Dvs. optiskt också.

Nej. MacBook Air har ingen optisk utgång.

Ursprungligen av Mija:

Nej. MacBook Air har ingen optisk utgång.

Nej det har den inte. Fel av mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-14 23:53
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-01-15 11:54

Där har jag (självklart) redan tittat. Var dock ute efter mer personliga råd — vilket jag också har fått, tack alla!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-01-16 20:34

Det blev en 13" Air, 256 GB och 8 GB ram! Nu: väntan – och jakt efter ett bra fodral.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-01-16 21:39

Vad innebär det då, konkret? Kan man inte koppla in externa högtalare? Förlåt om det är en riktigt dum fråga.

Edit: Hittade en användarguide för 2011 års Air-modell, och enligt den fungerar externa högtalare. Antar att det besvarar min fråga.

Ursprungligen av Adzam 1:

Vad innebär det då, konkret? Kan man inte koppla in externa högtalare? Förlåt om det är en riktigt dum fråga.

Edit: Hittade en användarguide för 2011 års Air-modell, och enligt den fungerar externa högtalare. Antar att det besvarar min fråga.

Ja alltså hörlurar typ 3,5mm och sådana kontakter kan man alltid koppla in men på MBP kan man alltså koppla in en optisk ljudkabel för att få digitalt ljud ut.

Är du med?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-01-16 22:36

Efter en Google-sökning är jag med.

1
Bevaka tråden